Paarden leren om even alleen te zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paarden leren om even alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 00:13

Anouar komt straks samen met een shet (Macy) te staan. Van Anouar weet ik dat hij het heel moeilijk vind om alleen te zijn en dat wordt straks natuurlijk helemaal zo als z'n vriendinnetje weggaat. Van Macy weet ik niet of ze het erg vind.
Maar hoe kan ik ze allebei het beste leren dat ze eventjes alleen kunnen zijn als ik met een van twee ga rijden? Hebben jullie tips?

lizalover

Re: Paarden leren om even alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:16

Wij hebben op stal dat probleem, als je met de ene gaat rijden is de ander over de zijk. Ik volg dit even ben benieuwd of mensen tips hebben..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:49

ik heb het nu ook: Morrie staat met 2 merries. In de wei willen ze niets van elkar weten, maar o wee als ik Morrie eruit ahaal, dan gaan de dames gillen en rennen langs het hek......
Als zij eruit gaan (altijd samen) gaat Morrie ook compleet uit z'n pan.

Hij zal er echter aan moeten wennen en de dames ook, het is niet anders, ik hoop dat ze erop gaan vertrouwen dat de ander weer terug komt.
Die Ijslander kan zo vreselijk krijsen dat ik haar tot in het dorp kan horen, de hele buurt weet dat ik Morrie uit de wei heb gehaald.... Cool
Morrie gaat vooral rennen, zo erg dat het schuim ero staat.....

Ik kan een heel end weg met Morrie tewijl ze hem nog steeds kunnen zien, echt kilometers, 3 kanten op maar ze blijven gillen.

Vanmorgen kwam ik een boer tegen die zei dat ik verder weg moest, uit zicht, dan zouden ze stil worden, maar dan wil ik wel dat er iemand in de buurt is als ik dat ga proberen

lizalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:10

Als wij met een van de paarden gaan rijden en ook als we uitzicht zijn gaat het krijsen gewoon door. We blijven het steeds weer proberen maar het wordt niet minder..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:35

Mijn paardjes waren ook nooit uit elkaar te halen. Mn haf en shet waren eigenlijk op de wei geen maatjes, maar zodra ik met Sunny (de haf) ging rijden was het mis bij Iwan (de shet), het werd steeds minder. Ik pakte sunny (nu overleden, dus met andere paard doe ik hetzelfde) zadel haar op, ga de deur van de schuur door om op straat te komen en zeg tegen iwan 1 keer voor hij begint te gillen "tot zo jongen, we zijn zo terug" hij hinnekt dan een paar keer en het is goed.. hij weet na een jaar dat we wel terugkomen, dat hij niet alleen achterblijft. Gewoon volhoduen, niet teveel aandacht aan besteden..

*sorry voor eventuele typfouten, maar mn vingers werken niet echt mee vanwege de kou!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:24

Nog een extra shet erbij zodat er nooit 1 alleen achter blijft Haha!.

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Voor de achterblijver is het moeilijk en lastig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:28

Mijn fjord kan ook niet alleen staan. Ik heb haar nu bijna 6 jaar en nu wordt het wel rustiger in de wei als ze even alleen is. Tijd en oefening is het enige wat een beetje verandering kan brengen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:44

ik heb dat gehad met mijn kwpner.. Toen ik haar net gekocht had kwam ze meteen van haar moeder af en heb ik haar met een shetlander samen in de stal gezet.. Na een jaar had ik toch zoiets van dit gaat niet meer langer(madam werd een beetje gemeen erdoor) en ben ik gewoon met ze gaan oefenen eerst een 30 min van elkaar af dan een uurtje, en zo steeds opbouwen.. Het heeft echt geholpen, kan ze nu alleen in de wei zetten en ook alleen op stal..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:56

Op de momenten dat je met de een gaat rijden en de ander op stal achterblijft: misschien helpt het een grote hoop hooi voor de neus van de achterblijver te leggen, zodat hij bezig is?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:05

Cassidy schreef:
Op de momenten dat je met de een gaat rijden en de ander op stal achterblijft: misschien helpt het een grote hoop hooi voor de neus van de achterblijver te leggen, zodat hij bezig is?

Daar moet je ook weer mee oppassen, die van ons kauwt dan niet goed, hinnikt tussen het eten door gewoon verder en heeft daar al eens een lelijke slokdarmverstopping aan overgehouden.

Mijn merrie flipt al als je een van de andere twee op de stoep voor de stal zet (staat dus nooit alleen, maar dat boeit haar niet, ze ziet er immers 1 weggaan). Ik heb het genegeerd, heb de deur open gelaten zodat ze hem kon blijven zien en dichtgedaan zodat we uit het zicht waren, ze loopt in haar box rondjes, gooit zich tegen de muren aan en hinnikt totdat we weer terug zijn. Ze is dan drijfnat van het zweet. Ook is ze de dagen daarna nog extra oplettend of er niet weer een weggaat en begint bij het minste alweer rond te lopen.

Ik blijf dus ook even meelezen of iemand een hele goede tip heeft, want ik ben zo ver dat ik met mijn andere paard niet meer rijd, bang voor blessures bij de (al wat oudere) merrie.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:10

de truuk met het hooi werkt bij ons ook niet......

het gekke is dat ze elkaar in de wei amper een blik waardig gunnen, maar o wee als er eentje uit gaat

Ik had vanmiddag mijn paard eruit en bij de buren op het straatje gezet (uit zicht), weidegenoot had haar beide pony;s eruit om een stukje te gaan wandelen.... dacht ze, maar ze stonden dus in no time bij mij voor het hek *haha*
Oom Morrie moest mee uit wandelen..... stelletje mutsen....

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:07

Wij hebben dit probleem ook, maar het is wel eens erger geweest. Het is idd minder erg als je verder weg ben (dan hinniken ze niet, maar het lopen en rennen gaat wel door). Nu als ik een paard weghaal zet ik de andere in de paddok (zo kunnen ze rennen zonder de wei kapot te maken en ik weet bijna zeker dat ze niet uit kunnen uitbreken). Ik heb ook geprobeerd een op stal te houden, maar ze breken de boel daar zowat af, en ik heb liever dat ze kunnen rennen als ze opgewonden zijn. Hooi helpt idd bij ons niet. Ze vinden het best eng om alleen te zijn, en dan kunnen ze niet eten. Het is toch normaal. Ik zou niet snel een andere paard/pony aanschaffen om erbij te doen. Wie weet, heb je straks dezelfde probleem in drievoud! Een hond of schaap helpt ook meestaal niet. Regelmaat helpt weer wel. Als je dagelijks of drie keer per week een weghaal dan zal de andere snel wennen. Het is wel zinvol om gewoon door te gaan met proberen en wennen. Als het iedere dag 1% beter is, dan ben je er zowat in pakweg drie manden.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:47

Ik heb het wel op stal geoefent, Kleine op stal achterlaten en de grote mee om te rijden. (shet nog niet zadelmak ofzo) Nu kan ik ze beide gewoon alleen achterlaten zonder dat ze de wei afbreken oid.

Het is toch een kwestie van laten wennen aan het idee dat het andere paard écht wel terugkomt.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:12

Het paard is en blijft een kuddedier.
Echt veel veranderen kan je dat niet, en het is ook zeker niet makkelijk om te leren alleen te zijn, want ze blijven elkaar toch roepen.
Afleiding voor wat te eten (hooi) wil nog wel eens helpen.
Als je weg gaat met het ene paardje, geef je de andere een pluk hooi, om zo wat afleiding te geven.
Als je vaak genoeg weg gaat en weer terug komt gaat dat op een gegeven moment wel slijten.
Zeker paarden die nooit alleen zijn, hebben dan toch wel veel last van verlatingsangst.
Dat is moeilijk aan te leren, dat moet slijten.
Als ze eenmaal goed doorhebben dat de andere toch ook weer terug komt zou het moeten slijten en beter worden.
helemaal weg gaan is moeilijk, meestal lukt dat niet.
Het ligt ook helemaal aan het karakter van je paard/pony

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 07:19

Ik ben er helemaal met de voorgaande posts eens. Het is best spannend voor een paard om alleen te zijn. Als je gaat rijden, of naar de bos toe dan in mijn ogen moet een paard eraan wenen, dus doen ze dat bij mij ook (hoewel de een kan er beter tegen dan de ander). Als een pony een hele nacht weg gaat (b.v. voor ponykamp) dan leen ik altijd een paard van de buren om mijn gezelschaap te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 10:15

Ze zullen ook niet langer dan een paar uurtjes alleen zijn. Als ik op wedstrijd ga mag de pony van een vriendin denk ik wel de shet gezelschap houden.

Ik wil de shet zowiezo leren dat ze mee kan als handpaard, krijgt ze ook lekker beweging. Maar ze zou niet altijd mee kunnen, ik moet dan toch rustiger aandoen omdat die shetlander beentjes twee keer zo hard moeten lopen Haha!
En als ik met de shet ga mennen kan Anouar niet mee. Van hem verwacht ik de meeste problemen.
De omheining is iig veilig en ik zou hem lekker hooi geven. Ik ga het wel zien, misschien valt het mee

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:21

Moos flipte ook helemaal toen ik hem net had.

Op een gegeven moment heb ik hem 2 maanden op stal gezet met voer en ging ik elke dag minimaal 15 min. met Tayga weg. Op een gegeven moment werd hij rustiger. Toen heb ik hem buiten gezet in de volle graswei of met een berg hooi, dan was hij nog wel onrustig maar ging niet meer als een debiel rennen.

En nu gaat het eigenlijk altijd goed, ik hoef hem ook niet meer om te kopen, maar dat heeft echt wel 8 maanden geduurd. Waarvan zeker 3 maanden dagelijks even met Tayga de wei uit.

Trouwens Moos stond dan nog met 2 shetlanders, maar die waren niet belangrijk Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:29

Mijn 2 jarige is eindelijk braaf,daar kan de stal genoot gewoon uit de stal er naast.Maar mijn oudste(14)Ik schaam me gewoon dood.Zo gillen.
Laatst moesten ze bekapt worden.de oudste wer d eerst gedaan en terug gezet op stal,dan pakte ik de 2 jarige.De oudste gilde zo hard dat de hele stal in rep en roer stond.Van ellende hebben we haar er bij gezet.Toen was de boel rustig.
De paarden staan in de dag met 13 op een wei,maar haal ik één van de twee die van mij zijn er af dan stort de ander zich van ellende bijna door de draad.
Nu weet ik wel dat het ooit betert.maar dat wachten duurt zo lang Bloos

banton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:27

Mijn paard is al 23 en kan nog steeds niet alleen zijn. Ik heb voor zijn gezelschap al 5 jaar een mini shetje erbij maar als die even uit het zicht is is hij erg van slag. Grote ogen, erg druk doen, rond rennen, zweten.
Ik dacht steeds dat het met de jaren wel beter zou gaan maar hij is nu bijna 24 en kan nog steeds in grote paniek zijn als de kleine te ver weg is.
Nu staan ze sinds 2 weken op een nieuwe plek waar geen andere paarden zijn en nu heeft hij zelfs moeite om samen met de shet relaxt in de wei te staan (waar gras genoeg is). De eerste 10 minuten gaat het nog wel wel. Beetje gras eten, beetje rollen en bokkesprongen maar dan krijgt hij het te pakken en wil dan kost wat kost weer naar zijn stal. Hij staat dan druk schrapend bij het hek dat hij eruit wil.
Als hij dan naar mijn idee te warm en te zweterig wordt doe ik hem op stal.
Daar wordt hij dan weer rustig.

Wat kan ik er nou aan doen dat hij de weide leuk gaat vinden? Er staat lekker veel gras op, hij kan lekker bewegen en ze zijn samen.
Elke dag probeer ik het weer met ze maar hij wil elke dag weer na zo'n 10-15 min weer terug naar de stal.
Wat is dat toch?