Lastig longeren met shetlander!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Lastig longeren met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 15:47

Hallo! Ik heb een verzorgpony, en daar staat ook een shetlander bij, maar alleen voor het gezelschap. Die shetlander krijgt nooit echt beweging, staat wel in de wei, maar er wordt verder niks mee gedaan. Ik heb dus besloten die shetlander te longeren, alleen hij snapt het nog niet echt. Als hij voorwaarts moet, gaat hij direct naar het midden toe, en hij negeert de zweep. Ik longeer in een groot weiland, dus hij heeft veel keuze om zn eigen weggetje te gaan. Maar het probleem is, als hij naar het midden wil, negeert hij de zweep, en hij loopt er gewoon tegen aan, of er om heen. Met iemand die mee loopt aan de buitenhand gaat het allemaal prima, en dan reageert hij ook goed op de commando's, alleen als er niemand aan de buitenhand staat dan loopt ie naar binnen toe. En als de zweep naar zijn schouder is gericht, loopt hij er gewoon tegen aan, en als die dan een tikje krijgt, maakt het hem niks uit. Alleen als je hem opjaagd, wil hij wel luisteren, maar dan kan hij ook niet rustig rond stappen. Het zijn dan ook wel de eerste keren dat hij gelongeerd wordt, maar ik zie geen verbetering. Wie o wie heeft de oplossing? Cool

_kleinee_

Re: Lastig longeren met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:53

gewoon de eerste paar keer met iemand die mee helpt aan de hand en dan proberen degene die hem vast heeft om hem elke keer stukjes los te laten of diegene aan de binnenkant laten lopen zodat ie niet naar het middenkan tot dat hij het zelf heeft geleert

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 15:56

_kleinee_ schreef:
gewoon de eerste paar keer met iemand die mee helpt aan de hand en dan proberen degene die hem vast heeft om hem elke keer stukjes los te laten of diegene aan de binnenkant laten lopen zodat ie niet naar het middenkan tot dat hij het zelf heeft geleert

Ja dat hebben we nu inmiddels al heel vaak geprobeert, maar nog geen verbetering Verward
Het is natuurlijk ook alleen maar dat hij beweging krijgt, en als er iemand meeloopt, dan is het ook wel goed, alleen er kan immers niet altijd iemand mee lopen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 16:53

Iemand nog ideeën? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:54

waar woon je?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:01

KiWiKo schreef:
waar woon je?

Drenthe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:02

das te ver weg voor mij

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:02

haha Tong uitsteken

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 13:22

Iemand nog ideeën? Bloos

Ilse17z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:04

Ik heb ook zo'n probleem bij me verzorg shetje (maar net iets ands) Boos!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:05

Ilse17z schreef:
Ik heb ook zo'n probleem bij me verzorg shetje (maar net iets ands) Boos!

Wat voor probleem heb jij dan?

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:07

dat heb je wel vaker... hij snapt niet dat hij rondjes moet lopen... want ja hij heeft het nog nooit eerder gedaan... het is handig als je met z'n 2en bent
je vriendin of iemand anders...houd de shet vast...jij loopt naar het 'midden'en zij loopt rondjes met hem...totdat hij het snapt..kan zij rustig ook naar het midden loepn..steeds ietsje dichter naar jou!

succes ermee Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:10

ladykiller schreef:
dat heb je wel vaker... hij snapt niet dat hij rondjes moet lopen... want ja hij heeft het nog nooit eerder gedaan... het is handig als je met z'n 2en bent
je vriendin of iemand anders...houd de shet vast...jij loopt naar het 'midden'en zij loopt rondjes met hem...totdat hij het snapt..kan zij rustig ook naar het midden loepn..steeds ietsje dichter naar jou!

succes ermee Haha!

Dat heeft ie nu al zo'n 10 keer gedaan, maar hij snapt het niet Tong uitsteken Hij reageert ook niet op het commando dat ie moet stappen, en hij reageert ook niet op de zweep. En ik heb al geprobeerd dat als hij niet wou lopen, dat een vriendin dan naar zn kont toe rende, dat zij dan de drijvende kracht was, maar dan gaat ie een rondje heel hard draven of galoperen, en dan probeert ie uit de volte te lopen, en dat lukt hem niet dus dan stopt ie weer of komt ie keihard op je afrennen Bloos

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:16

waarom wil je de shet gaan longeren?

Oke ik maak me misschien niet populair maar toch zet ik mijn mening hier neer:
(ik denk dat je de shet het grootste plezier doet, door het beestje gewoon te laten lopen (dus niet longeren)) Bloos

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:23

Morris schreef:

(ik denk dat je de shet het grootste plezier doet, door het beestje gewoon te laten lopen (dus niet longeren)) Bloos

Ik denk dat ie het degelijk wel leuk vind om mee te gaan, alleen het longeren snapt ie nog niet, maar als je hem daar los laat in de wei dan gaat ie een partijtje rond crossen, en als het andere paard weg is staat ie de hele tijd in de inloop stal de hele boel bij elkaar te hinneken, dus dan kan die net zo goed mee Bloos

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:24

Riss schreef:
Morris schreef:

Ik denk dat ie het degelijk wel leuk vind om mee te gaan, alleen het longeren snapt ie nog niet, maar als je hem daar los laat in de wei dan gaat ie een partijtje rond crossen, en als het andere paard weg is staat ie de hele tijd in de inloop stal de hele boel bij elkaar te hinneken, dus dan kan die net zo goed mee Bloos

En het is nu ook niet de dunste pony Bloos

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:56

Aha, oke, ik begrijp het.
Zoals hier al is genoemd even met z'n tween longeren, dan zal hij/zij het snel snappen wat er van hem/haar gevraagd wordt.

Succes met de Shet!

(slimme beestjes zijn het ook he? Haha! )

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:58

laat de 2 paarden in het weilang 8er elkaar aanlopen
doe ze beiden longelijn aan.. en dat paard voorop..misschien dat ie het dan wel wil?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 18:21

ladykiller schreef:
laat de 2 paarden in het weilang 8er elkaar aanlopen
doe ze beiden longelijn aan.. en dat paard voorop..misschien dat ie het dan wel wil?

Pfoe da's wel een heel gedoe Tong uitsteken Maar ik kan het proberen Tong uitsteken

clouds2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:25

Misschien eens iemand mee vragen. Die zodra je shet naar binnen dreigt te komen naar buiten drijft door met een zweepje met een plasiczak eraan te gaan wapperen. Clown
Waarschijnlijk is dit eng en is je shet zo weer terug waar hij was. Alleen loop je wel het gevaar dat je shet het zo eng vind dat de je shet jou gaat uitlaten. ( zo hard gaat rennen dat jij hem niet meer houd en er achteraan gesleept wordt Haha! )

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:27

clouds2 schreef:
Misschien eens iemand mee vragen. Die zodra je shet naar binnen dreigt te komen naar buiten drijft door met een zweepje met een plasiczak eraan te gaan wapperen. Clown
Waarschijnlijk is dit eng en is je shet zo weer terug waar hij was. Alleen loop je wel het gevaar dat je shet het zo eng vind dat de je shet jou gaat uitlaten. ( zo hard gaat rennen dat jij hem niet meer houd en er achteraan gesleept wordt Haha! )

Haha ja dat heb ik al een paar keer mee gemaakt Haha! Dan denkt ie, nu zit ik in galop, perfecte moment om de lijn uit dr handen te rukke en dr vandoor te gaan. Maar nu lukt het hem niet meer Tong uitsteken Maar moet ik dan een gewoon een klein zweepje met een plastic zak doen? En dan ook nog een steen dr in ofzo? Of niet Bloos

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:32

Als het longeren helemaal niet wil lukken, misschien vind ie het dan wel leuk om met je aan de hand mee te lopen en dan ook draf en galop, het is een shetlander, dus die galop kan je waarschijlijk wel bijhouden Tong uitsteken .
en misschien vind je verzorgpaardje dat ook wel erg leuk en gaat ie ook mee rennen Haha! Tong uitsteken

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:34

x_Marr schreef:
Als het longeren helemaal niet wil lukken, misschien vind ie het dan wel leuk om met je aan de hand mee te lopen en dan ook draf en galop, het is een shetlander, dus die galop kan je waarschijlijk wel bijhouden Tong uitsteken .
en misschien vind je verzorgpaardje dat ook wel erg leuk en gaat ie ook mee rennen Haha! Tong uitsteken

Jaa doen we ook wel eens in de wei Tong uitsteken En galop en draf kan ik ook wel bij houden
Alleen niet zo lang, want hij is best nog wel snel hoor Bloos

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:59

Dat probleem heb ik ook Lachen Langzaam beginnen, met eerst stappen heletijd stappen, dan draven, ect ect ect Lachen

Succes ermee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:01

Een stukje wei afzetten ?