Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jennyxx schreef:Als ik dat zo lees dan heb je een dominante merrie. Ze bokt in jouw richting (dit zou ze nooit naar de leider van de kudde doen). Ze is moeilijk weg te sturen (de leider van de kudde lukt dat echt wel). En nu steigert ze oftewel ze 'valt je aan'. Ze waarschuwt je. Ze vindt dat zij de baas is en als jij moeilijk gaat lopen doen dan jaagt ze je gewoon weg zoals ze bij een weigenootje zou doen.
Een oplossing zou dus kunnen zijn dat je duidelijker de leidersrol op je neemt. Bij mijn 3 jarige (die ook graag steigert) doe ik dat dmv loswerken op de freestyle manier. Bij hem hielp dat heel goed.
Ananasje schreef:Ja, dat is duidelijker. Ik ga er mee aan de slag. Vraag wel of er iemand bij wil zijn en vanaf de zijkant wil meekijken. Die kan dan zien wat ik fout doe en eventueel tips geven. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon haar dag niet had. Ik zal wel een extra lang touw meenemen om haar eventuaal op de buik te kunnen raken. En gewoon rustig bij het begin weer beginnen.
Ananasje schreef:Nou had ik toevallig gisteren ook mijn dag niet en was iets minder geduldig en had iets minder concentratie.
Ananasje schreef:Ik ga vanmiddag gewoon weer een paar stapjes terug opnieuw beginnen. Neem haar mee de bak in, knuffelen, ototdat ik haar aandacht heb. Dan gewoon kleine oefeningetjes en als dat goed gaat, klein stukje longeren. Ik neem wel voor de zekerheid zweep, singel en dubbele longe mee. Mocht ze weer zo gaan doen, zet ik haar toch aan de dubbele lijn. Maar op de een af andere manier heb ik er wel vertrouwen in dat het goes zal gaan, als ik ook geduld zal hebben.
Cassidy schreef:Je zegt dat je grondwerk doet, heb je er een bepaald systeem inzitten? Volg je een bepaalde lijn? Dominant gedrag kun en moet je oplossen met het paard aan het halstertouw, en niet at liberty. Of je moet een join-up volgens MR willen meenemen....
pompom schreef:Zou zowieso geen join up gaan doen als je nog onervaren bent.
Boek van Inge Terblick is ook een erg fijn boek om eens te bestuderen.
Cassidy schreef:Je zegt dat je grondwerk doet, heb je er een bepaald systeem inzitten? Volg je een bepaalde lijn? Dominant gedrag kun en moet je oplossen met het paard aan het halstertouw, en niet at liberty. Of je moet een join-up volgens MR willen meenemen....