Geen dekens maar wel 's nachts op stal..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shemar

Geen dekens maar wel 's nachts op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:50

Hoi,

Vraagje, waar mijn fjordje gestald staat mogen ze lekker de hele dag het land op, maar 's nachts gaan ze allemaal op stal.
Stoere bink is bijna de enigste die lekker zonder deken in weer en wind staat maar op stal is het erg warm, is dan elke ochtend die overgang van warm naar koud niet te groot?

Vorige week heeft hij 1x een deken opgehad omdat de temp zo'n stuk lager was en hij een beetje hoest, maar vond ik helemaal niks gedoe met een deken....

Marigold

Re: Geen dekens maar wel 's nachts op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:51

bedoel je dat hij dan buiten een deken op zou moeten?
lastig.
ik lees even mee, want omdat het land zo nat is ontkom ik ook niet aan nachtstalling, ook met een fjord in wintervacht.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:12

Waar je vooral op moet letten is dat je paardje binnen niet staat te zweten. Die van mij moet nu wegens omstandigheden ook 's nachts op stal (stond 24/7 buiten) maar ik heb een buitenstal. Daar is het dus net zo warm/koud als buiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:33

Hoe komt het dat het zo warm is bij jullie op stal?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:34

Paarden passen zich razend snel aan van warm naar koud. Eerder andersom dat ze er moeite mee hebben, te warm blijven en dan op de tocht staan ofzo en daarvan verkouden worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:54

dat is dus precies de reden waarom ik ervoor gekozen heb om mijn paard 's nachts ook buiten te laten en dus andere stalling heb gezocht (samen met iemand een weitje gehuurd voor de winter, alles zelf doen dus)
Mijn paard ging vorige jaren ook 's nachts op stal en stond zich dan kapot te zweten, 's morgens vroeg werd hij dan weet buiten in de modder gezet

Hij heeft nu een vacht als een ijsbeer en zelfs na 24 uur regen was hij op de huid nog niet nat, hij droogt alleen erg slecht op, maar schijnt er geen last van te hebben.
Ik wel, want als het 's nachts regent lig ik wakker en maak me zorgen, maar zo ben ik nu eenmaal

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:24

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan. Geen probleem. Hij stond niet te zweten op stal en had het overdag niet koud.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 21:09

Hij begint wel te zweten als hij net op stal staat en z'n hooi gaat eten, in het begin was hij 's morgens ook bezweet maar daar heeft hij nu bijna geen last meer van.

Aan 1 kant van het gebouw staan de deuren open ivm de loopstal, maar ivm met tocht doen we 's nachts de andere kant dicht.

Ik heb zelf een weiland maar daar mag ik geen stallen op bouwen en omdat het erg nat is in de winter laat ik daar alleen m'n shetjes lopen. Voor de wintermaanden verhuis ik hem dus naar een pensionstal, waar ze gelukkig de hele dag naar buiten kunnen.

De temperatuur is nu buiten nog lekker, maar van de winter zal de overgang groter worden denk ik..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:35

Is het geen idee om de zweetplekken te scheren? Ik heb dat bij mijn Welshjes ook gedaan. Dus alleen de hals en de borst. Zo kunnen ze nog prima zonder deken lopen.

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:59

Het valt wel mee hoor, ik weet niet hoe warm het is bij jullie op stal, maar over het algemeen is het zat te doen, vergeet niet dat de temperatuur overdag warmer is dan s nachts, dus dat compenseert wel weer.
Buiten gebeurd het ook, vorige week was het tegen het vriespunt en vandaag was het 15 graden..... in principe hetzelfde idee, ze kunnen er prima tegen hoor!
Helemaal je fjord wel!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:39

Ja dat is ook zo, het verschil van nacht en dag is als ze gewoon buiten staan ook erg hoog op het moment. Had ik nog niet aan gedacht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:11

hoe hebben die dekenpaarden dat dan? die worden 's avonds allemaal afgehaald voordat ze op stal gaan?

de paarden op mijn pensionstal hadden dekens op, binnen of buiten... ik denk niet dat die daar zo blij mee waren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:45

Mijn pony's hebben er ook geen problemen mee. Overdag zetten ze buiten hun vacht lekker op (teddyberen) en 's avonds op stal leggen ze de haren plat. Ze zweten nog niet op stal. Ze staan wel in een binnenstal die nog eens geheel is geisoleerd ook. In de avond staat er wel een deur open voor hun box voor frisse lucht.
Overigens zijn mijn pony's net een stel naturisten nu op stal. Ze zijn de enige zonder deken en ik wordt voor gek verklaart dat ik ze na het rijden overdag met dit weer zo weer op het land zet of zo op stal zonder deken. Het zijn trouwens wel de enigste pony's zonder snotneusjes

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:50

ik hbe buite en binnen deke op

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:39

gewoon geen deken gebruiken een paard kan uitstekend ZELF zijn temperatuur regelen, zelfs beter dan wanneer hij een deken op heeft!

Is er echt geen mogelijkheid om je paard 's nachts ook buiten te laten? Staan ze in een paddock overdag zonder eten? Dat is wel belangrijk want zonder eten is de kans dat ze kou vatten groot.