[AR] Fjord voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeSilvester

Fjord voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:42

Mijn 3.5 jarige fjorden merrie is nu een tijdje onder het zadel,, maar nou had onze buurman een concourswagentje te koop en dat bracht mij op idee!
Ik wil ook graag af en toe is kunnen mennen met mijn fjordje, dus ik op internet zoeken naar een geschikt mooie kar... nou heb ik een advertentie gevonden van een leuk concourswagentje alleen daar heeft eerder altijd een fries voor gelopen. Nou is mijn vraag of mijn fjord daar ook voor kan? En hoe je weet of de kar goed is voor je paardje?
GR Milou

Napie

Re: Fjord voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:22

Ik zou uberhaupt geen concourwagen nemen als je de weg op gaat. Deze zijn vaak ongeremd, hebben dunne wielen en in geval van nood of wanneer je de boel op de kletter heb blijft er niks van over. Ze gaan sowieso snel om als je wat vlot een volte draait of schaart.
Je kan beter naar een recreatiewagen kijken. Let op vering, geremd, kwaliteit banden, rollend gewicht (makkelijk in beweging te krijgen), kwaliteit gebruikte materialen (roest ed)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:23

Wij hebben een marathonwagen voor onze fjord Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:39

Ik heb jaren lang met een concourswagentje gereden, met mijn fjord. Wat napie zegt is idd zo, maar als je dat in je achterhoofd hebt, kan je er best mij rijden, hoor. Ligt natuurlijk ook aan je eigen kunsten.

Ben nu in het bezit van een marathonmodelletje, wel een hele verademing na het concourswagentje, maar om mee te starten is het echt geen slecht idee.
Foto's in mijn profiel van de combi.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:12

Ik zou toch ook eerder voor een geremde wagen gaan,zelfs met mijn geremde marathonwagen ben ik nergens als mijn fjord het weer in zijn bol krijgt Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:26

Ga er in ieder geval maar van uit dat een kar waar een Fries voor gestaan is, paardenmaat is, en dat je voor een Fjord een Cobmaat kar nodig hebt. De voor- en nadelen van een concourswagen versus een marathon/recreatiewagen zijn al langsgekomen.

En verder: laat je Fjord door iemand met ervaring beleren, en neem zelf menles.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:50

Ibbel schreef:
Ga er in ieder geval maar van uit dat een kar waar een Fries voor gestaan is, paardenmaat is, en dat je voor een Fjord een Cobmaat kar nodig hebt. De voor- en nadelen van een concourswagen versus een marathon/recreatiewagen zijn al langsgekomen.

En verder: laat je Fjord door iemand met ervaring beleren, en neem zelf menles.

Ga ik helemaal in mee. Begin eerst eens met zelf lessen en laat je paard vakkundig beleren. Ik heb zelf een marathonwagen achter mn fjord hangen en zou echt nooit een concourswagentje willen, zeker niet als je de weg op gaat met een jong net beleerd paard. Te gevaarlijk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:51

Toch kan je zelf een hoop doen:
Lopend aan de lange lijnen kan je je paard al van alles leren.
Je kan met hem de bak of de wei slepen, ook er achteraan lopend.
Als je hem zo leert sturen en op je stem laat reageren wordt de stap naar het echte aanspannen steeds kleiner.
Neem er lekker de tijd voor, geniet van het wandelen en wat je leert en doe niets overhaast.
Klein puntje: ga niet alleen, neem altijd iemand mee.
Dat laatste stapje, het voor de eerste keer inspannen moet je wèl met iemand doen die er ervaring mee heeft. Als het mis gaat is al het vertrouwen dat je opgebouwd hebt weg en dat is zonde.