mijn nieuw nerveus paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

mijn nieuw nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:17

hallo.

ik hoop dat jullie mij een duidelijk antwoord kunnen geven.
ik heb sinds een aantal weken mijn eigen paard. nu is dat nogal
een eenkennig paard en heeft hij nog maar zeer weinig vertrouwen
in mij. zo kan ik bijvoorbeeld niet in een keer naar zijn hoofd zonder
dat hij eerst terug trekt, hoefjes geven vind hij ook eng en noem maar
op. terwijl ik wel heel rustig praat, geen onverwachtse bewegingen
maak, en alles iedere keer alles op de zelfde manier probeer te doen.
ik ben eens zo hier en daar rond aan het kijken, en de manier van
nh spreekt mij heel erg aan. vooral het pirelli gedeelte, als je kijkt hoe
je in het verloop met je paard kunt rijden door een sterke vertrouwens-
band en wederzeids respect. zou deze methode iets voor mij zijn?
ik twijfel hier aan omdat ik overal lees over de join-up, dat ik mijn paard
eerst van mij weg moet jagen. jaag ik hem hiermee dan niet just meer tegen
me in het harnas?? omdat hij al "angst" voor me heeft.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik zou namelijk op een hele zachte,
eerlijke en respect volle manier met mijn paard om willen gaan.
xx sam

Inge_

Re: mijn nieuw nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:55

join up is dan juist handig, hiermee laat je zien dat jij de leider bent, je maakt hem hiermee niet bang, je maakt hem juist minder bang omdat hij dan weet dat hij jou kan volgen, en de meeste paarden zullen liever volgen dan zelf leider moeten zijn..

ik heb geen ervaring met parelli, ik rommel nu nog maar wat aan.. voor sinterklaas ga ik wel parelli pakket 1 vragen, t spreekt me wel aan.. je kan dus zoiets bestellen, en daarvoor grondwerk doen, zodat je paardje meer vertrouwen in je krijgt Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:14

Als je paard zijn hoofd van je wegdraait, richt je misschien zelf teveel energie op het hoofd. Probeer nooit rechtstreeks naar het hoofd toe te gaan, maar 'schakel je energie uit' en draai je navel weg van het hoofd. Nodig hem uit om naar jou te komen, in plaats van dat jij hem benadert.

Op mijn forum zitten mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik (www.nhforum.nl) dus misschien kun je je vraag ook daar stellen.

Een join-up zou ik zelf alleen toepassen wanneer ik met een dominant paard te maken zou hebben, niet met een angstig paard wat juist al teveel druk ervaart van de mens.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:56

dank jullie wel voor de reactie. ik merkte net ook weer toen ik ging voeren, dat hij heel schrikachtig is. maar zou dat misschien ook kunnen komen doordat ik gisteren niet zelf heb gevoerd?
@callippo: op jou site van equiplay heb ik net al eens even rondgesnuffeld voor eventueel een aantal dingetjes aan te kunnen schaffen!! er leuke site!!
@tsjitseee: zoals ik al vermoedde, en callippo bevestigd mijn vermoedde eigenlijk alleen maar, zou ik door dominant naar hem te gaan doen, waarschijnlijk meer kapot maken dan maken!!!
ik wens je veel succes met je eigen pirelli,

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:57

Parelli gaat overigens niet uit van een join-up als basis Lachen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:00

aha, ja ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, vandaar als eerste al eens mijn vraag of dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn. voor ik dit eventueel ga toe passen, zal ik dit wel zeker gaan doen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:09

Ik hoor juist weer over join-up dat je dat niet moet doen met angstige paarden. Daar worden ze nog onzekerder van. Parelli gaat uit van een vertrouwensband. Een van de eerste spelletjes is knuffelen. Dat heb ik geleerd van stalgenootje die Parelli doet. Je moet het paard overal kunnen aanraken zonder dat het wegloopt. Daarbij moet het ook gaan ontspannen. Dus zet in de bak een stukje af. Laat het paard los of aan een lange lijn (zodat je haar altijd wlel bij je hebt). Op die lijn staat dan absoluut geen druk. En ga lekker knuffelen en raak haar overal aan. Zo leert ze dat je geen kwaad doet en je te vertrouwen bent.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 22:17

dat had ik dus ook geleerd!!! en dat knuffelen en overal aanraken heb ik net even gedaan onder het eten. maar nu ik er achteraf over na denk, had ik dat beter niet kunnen doen. etens tijd is zijn eigentijd lijkt mij zo!!!! o wat kan ik toch soms domme dingen in mijn hoofd halen.
ik ga maar eens bij de bieb zien of ik al eens wat boeken kan vinden over pirelli om al eens betere eerste indrukken op te kunen doen!!!!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:28

Ik knuffel ook wel eens tijdens het eten hoor. Ze laat vanzelf wel merken als ze dat niet wil. Als ik haar dan maar niet in de weg zit.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:56

ja dat is ook wel weer waar. ik heb na veel wikken en wegen besloten dat ik me als eerste in pirelli ga verdiepen, voor ik er überhaubt mee ga beginnen. mocht dat me niet aanstaan om wat voor een rede ook, kan ik nog altijd beslissen een andere manier te proberen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:53

Het is PArelli, anders vindt je andere dingen Knipoog

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 18:38

aha, das ook goed om te weten ja.
anders heb ik dalijk race-banden onder mijn paard ipv ijzers hahaha. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:06

Join-up vind ik niet echt goed als ik heel eerlijk ben Lachen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:48

kun je je mening ook onder bouwen???? thanks
xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:56

Join up heeft ook mijn voorkeur niet, en al helemaal niet als je er geen ervaring mee hebt. Als je weten wilt waarom, moet je dit topic (inclusief alle in het eerste bericht opgenoemde links) even doorlezen.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Ik zou Grondwerk met je paard gaan doen om de band beter te maken, eventueel Parelli, maar dat is nogal kostbaar (en alleen in het Engels, het cursuspakket is niet vertaald naar het Nederlands). Er is een Nederlandstalig boek te verkrijgen dat ook kan helpen bij grondwerkoefeningen, dat je ook kan leren hoe een paard in elkaar steekt en waarom hij zo reageert als hij reageert. Kijk even onder deze link voor een adres waar je dat kunt bestellen, en ervaringen van anderen:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:58

super cassidy. ik had in een ander topic waar jij gereageerd had een link van jou gekeken. over naageeflijk zijn enzo. was echt een heel duidelijk uitgelegd allemaal!!!
dank je voor je tip!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:03

Overigens is er ook een boek van Parelli in het Nederlands te krijgen (heet Natural Horse-Man Ship zie http://www.paardentips.com/kk_500075.html, maar de de cursus legt het in mijn ogen wat beter uit) maar als je op www.parelli.com en dan onder " articles" kijkt ( http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit ) kom je ook een heleboel goede artikelen van zijn hand tegen.

Persoonlijk heeft Clinton Anderson mijn voorkeur. Kijk even op www.downunderhorsemanship. com . Voor artikelen van zijn hand (en de westernmanier om dingen op te lossen):

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-12-06 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 12:05

super cassidy. daar heb ik wat aan! kan ik me eens lekker gaan inlezen! alleen even kijken wanner ik een hele tijd achter elkaar tijd heb! iig bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:08

samantha21 schreef:
ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik zou namelijk op een hele zachte,
eerlijke en respect volle manier met mijn paard om willen gaan.
xx sam

Vergis je overigens niet in Parelli....die hanteerd namelijk het credo: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Wij kunnen van hieruit niet beslissen of de reactie die je paard toont echte angst is, of een houding die hij zicht heeft aangemeten om zo van de mensen af te zijn. En neem van mij maar aan dat zulke paarden ook bestaan...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 12:12

dat geloof ik ook wel ja!!!
maar mijn paard is naar mijn mening wel delgelijk echt nerveus. het begint al minder te worden gelukkig. maar omdat het zon reus is, wil ik dat hij me dalijk helemaal 100 % vertrouwd, zodat hij als hij bang zou zijn, niet er vandoor gaat of wat dan ook!!!
en omdat ik zelf nog geen ervaring heb met nh, wil ik eerst echt allerlei informatie hebben, en dan waarschijnlijk ook eerst lessen nemen. misshcien blijkt dan wel dat ik het toch wel helemaal bij het verkeerde eind had. en als niet, ik kan alleen maar beter worden van mensen met meer ervaring!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:59

Mijn paard was toen hij bij kwam ook schuw en erg angstig. Gelukkig is hij inmiddels (1,5 jaar later) echt makkelijk en ook dapper geworden.

Ik heb de eerste maanden juist wel een soort join up/freestyle-achtig werk met hem gedaan en dat is heel goed uitgepakt. Inderdaad moet je met angstige paarden daarmee uitkijken en zo min mogelijk druk geven. Mijn paard wilde in het begin helemaal niet bij mij zijn en liet zich ook moeilijk pakken. Door het freestylen leerde ik hem dat bij mij in de buurt zijn goed was en rust betekende. Eigenlijk deed ik bij het freestylen heel weinig. Ik stond in het midden en dan begon mijn paard vanzelf om mij heen te lopen. In het begin was dat nog in een snelle galop maar door oogcontact te vermijden, een passieve houding en een rustige stem ging dat langzamer. Bij iedere stap richting het midden (dus naar mij) werd hij beloond en/of hielden we op met het spelletje. Hij had het snel door! (Ik heb hem dus niet weggejaagd, ik ben alleen in het midden gaan staan)
Tevens heb ik er in het begin op gelet om zelf zo weinig mogelijk dominant over te komen dus altijd een passieve houding als je naar hem toe loopt enzo. Bij nerveuze/schuwe paarden kan dat ook een wereld van verschil maken!
Als laatste probeerde ik vooral in het begin alles zelf te doen. Dus niet een vriendin laten rijden, poetsen, uit de wei halen etc. Als iemand door onwetendheid net even iets onhandigs doet dan kan bij nerveuze paarden weer een boel verpest zijn.

Succes, met veel geduld lukt het wel!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:10

Mijn ervaring met dergelijke paarden is als volgt. Wellicht zitten er wel of niet principes in van welke goeroe dan ook, dat weet ik niet, maar ik spreek vanuit mijn eigen jarenlange ervaring, waarbij ik op een handelsstal ook angstige paarden heb gehad om te rijden etc..
Zorg er voor dat je zelf kordaat en duidelijk bent tegenover je paard, zonder een al te overheersende houding aan te nemen. Dus een no-nonsense houding. Als je de stal in komt doe je dit zelfverzekerd, terwijl je haar rustig toespreekt en niet recht aankijkt, maar langs haar kijkt. Je steekt je hand uit en wacht tot het paard contact maakt met je hand en gaat dan verder. Je hebt geduld, maar je bent duidelijk aanwezig in de stal.
Ben jij té voorzichtig en te geruststellend, dan maak je zo'n paard juist angstiger. Het paard zoekt namelijk een leider in jou en als de leider aarzelend is zal dat het paard geen vertrouwen schenken.
Dus zelfverzekerd zijn, zonder het paard te overdonderen. Dit is best lastig, maar als je jezelf er van bewust bent lukt het vast wel.
Ook als je bijv. je paard ergens langs leidt aan de hand en ze durft niet, geef haar wel de gelegenheid om te kijken, maar wees ondertussen wel kordaat...hup...lopen en verder geen gezeur. Hierbij hoef je niet te slaan...absoluut niet...maar ben je door je lichaamshouding duidelijk in wat je van het paard verwacht.
Met deze aanpak heb ik menig neuroot omgeschoold tot een rustig paard dat zich vol vertrouwen aan mij overgaf. Bij de ene duurt het langer dan bij de andere...maar het lukt altijd.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 16:25

bella24: mijn paard is nu weer niet zo bang en nerveus dat hij weg loopt van me. hij komt gewoon bij me en loopt ook makkelijk met me mee. maar zet ik m nu vast om te poetsen bijv. word hij nerveus. in het begin heb ik dus ook heel rustig gedaan met alles wat ik deed. ik ben vervolgens eens bij zijn oren aan het poetsen, en hij trok zijn hoofd naar achteren, schrok denk ik van mij omdat ik bijna een kopstoot kreeg en dus even wat sneller aan de kant ging. en hij hing aan het touw. hij zat echt bijna op zijn kont. sinds dien is hij met poetsen heel onzeker. als ik m zijn zadel opleg en hem ga longeren, is er niks aan de hand, en probeert hij me zelfs al een beetje in galop uit.
misschien als ik dit zo lees van mezelf, moet ik er toch maar binnenkort een keer op klimmen!!! misschien heeft hij wel helemaal geen angst als hij werkt!