[AR] Vraag over het Borsttuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Vraag over het Borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 14:25

Ik ben sinds kort begonnen met aangespannen rijden, heb nu alles compleet, incl een drukverdeler voor zijn borst, omdat ik die andere vrij smal vind.
Maar hij krijgt om de een of andere rede, iedere keer een schuurplekje op zijn borst, hebben meer mensen hier last van? En wat hebben jullie ermee gedaan, moet ik er een bontje omheen maken? De drukverdeler is van kunststof, soort neopreem denk ik.
Vind het erg naar voor hem, zoek graag naar een oplossing.

Afbeelding
Borst zonder drukverdeler.
Afbeelding
Foto van borst met drukverdeler.

Groetjes en alvast bedankt, Lisette

lanouska

Re: Vraag over het Borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:33

alles ziet er heel goed uit
inderdaad het borsttuig is erg smal maar met de verdeler ziet het er al beter uit
ik heb dit probleem niet want ik heb een drukverdeler van bont maar dan in het zwart

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 14:39

Hij is ook in het zwart, mag ik vragen wat de drukverdeler in het zwart koste?
En waar heb je hem vandaan?
MVG Lisette

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:43

ik heb hem bij divoza weg maar hij is wel erg groot
ik gebruik hem ook alleen maar in de training want op de wedstrijden is het niet mooi
weet niet meet wat ie koste

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:42

hey,

ziet er goed uit, ook goede hoogte van het borsttuig. Mischien zit er een stukje klittenband dubbel?

groetjes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:58

Waar zit dat schuurplekje dan? Op zijn schouder? Kan dit niet van een deken komen? en word het plekje ook dik (drukking).
Ik zou misschien het borsttuig nog een gaatje hoger gespen. Heeft ie iets meer vrijheid bij de schouder en zolang zijn ademhaling nog niet afgesneden wordt zit ie ook nog niet te hoog. Dit hoor je vanzelf. Eigenlijk heeft niemand hem te hoog zitten, meestal te laag.
Wat betreft de breedte, dan moet dat volgens mij kunnen ook zonder onderlegger mits je niet altijd in een zware bak (bovenste foto) rijdt. En de huid voor de borst moet ook "afharden". Na gebruik eventueel de borst afsponzen met koud water en eventueel kampherspiritus.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:25

Is je pony geschoren.
Zo ja.
Was het probleem ook al voor het scheren.
Of is het na het scheren gekomen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:47

Wat ook nog het probleem kan zijn is dat de strengen onder de buitensingel heen lopen en zo bij het bewegen met de gespen/passanten er achter blijven haken. Dit kan dan weer schuurplekken geven op de schouder. Wanneer je het borsttuig omhoog gespt dan krijgt het ook vanzelf meer ruimte omdat het lamoen wijder is. Of anders misschien eens proberen om de buitensingel er onderheen te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:41

Blackdevils heeft hier inderdaad een punt. Bij een borst die de gespen vooraan heeft zitten, kan je de strengen beter buitenlangs laten lopen. Vanwege de reden die bovenstaande noemt.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:46

Hij is idd geschoren, dat was hij de eerste keer ookal, maar toen was het wel alweer wat aangegroeit.
Misschien dat dan het probleem is, maar wat kan ik er dan nu op dit moment aandoen?
@ Blackdevils, ik zal eens kijken hoe dat zit, dankjewel, ik heb hem al iets omhoog gegesept, dus ik ben benieuwd.
Het is in ieder geval niet van zijn deken, want ik heb een amerikaanse deken, daar krijgt hij geen schuurplekken van.
Ik vind het wel vervelend als hij dit iedere keer krijgt.
Waar haar je kampherspiritus? Wat is dat precies?
Groetjes Liset

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:47

Ik ben er nog maar kort in, dus begrijp niet helemaal wat het verschil zou zijn als ik ze buitenlangs zou doen dan?
Alvast bedankt, Groetjes Liset

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:56

Dan doe je je strengen buiten je buitensingel, zoals hier: http://www.bosgra.nl/friestuig.jpg
Op jouw foto lijkt het dat je streng tussen je schofttuig en je buitensingel zit. Hierdoor kan je borst niet optimaal bewegen, doordat de gespen van het borsttuig blijven hangen achter de buitensingel. Snap je het nu?

Kampferspiritus is ter versteviging/verharding van de huid. Waar je het kan kopen weet ik zo even niet. Maar Cole's Liniment is in de ruitersportzaak te koop en is o.a. ook ter verharding van de huid.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:31

Is het zoizo niet de bedoeling dat de strengen daartussen zitten?
Zo is het mij geleerd namenlijk.
Ik zal het volgende keer eens zoals op het plaatje proberen, misschien werkt dat wel heel goed.
En een bondje een idee?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:36

Schuurplekken komen niet doorat het borsttuig te smal is, drukkingen kan wel. Schuurplekken komen doordat het borsttuig niet goed kan meebewegen. Zelfs als je de buitensingel er onderdoor doet kan het borstuig met het leer achter de singel blijven haken. Let daar goed op.
Ga er vanuit dat het zweng wel makkelijk beweegt?
Kampferspiritus weet ik niet waar het te koop is, ik heb het ook alleen maar gehoord uit overleveringen, heb het zelf gelukkig nooit nodig gehad.

Het word inderdaad altijd wel zo geleerd met koetsiersbewijs etc. maar wanneer iets anders beter blijkt te zijn; waarom dan niet?

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:52

Nee ik snap het nu, ik ga dat even proberen, de zweng beweegt naar mijn weten gewoon soepel!
Ik ga dit even allemaal nakijken, bedankt voor de tips!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:02

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 15:24

Oke alsvast bedankt, ik ga dit even proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:51

Kunststof is ook niet zo onzettend zacht voor de huid, aangezien het niet ademt, krijg je dus hitte wat niet weg kan.
Ik zou je, buiten het strengen-verhaal om, adviseren om een drukverdeler/borstbeschermer van katoen te kopen. Ik zweer zelf bij polypads.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:10

Kamferspiritus kan je gewoon bij het kruidvat ed kopen.
Nog even als aanvulling. Verder heb ik ook geen andere tips dan die al gegeven zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:28

Ibbel schreef:
Kamferspiritus kan je gewoon bij het kruidvat ed kopen.
Nog even als aanvulling. Verder heb ik ook geen andere tips dan die al gegeven zijn.

En bij de apotheek natuurlijk Knipoog

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:20

Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in aangespannen rijden dus van tuigen e.d. heb ik nog geen verstand. Wel weet ik dat er paarden zijn die niet goed reageren op neopreen dus mss is het hele probleem op te lossen met een drukverdeler in een ander soort materiaal.

Groetjes ingrid

Archibald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:33

Waneer al deze tips niet helpen zou je kunnen overwegen een ander mpdel borsttuig aan te schaffen. Denk hierbij aan een borsttuig dat een combi is tussen een gareel en een borstriem of zoals bij dravers gebruikt word een y vormige borst die alleen aan het schoftje vastzit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:08

Archibald schreef:
zoals bij dravers gebruikt word een y vormige borst die alleen aan het schoftje vastzit.

Nadeel is alleen dat dravers op het schoftje de wagen trekken (schofttuig is daarom ook afwijkend van het 'standaard' schofttuig) en dat bij het mennen de wagen met het borsttuig wordt getrokken. Omdat deze wagens meer wegen en het paard zo beter kracht kan zetten.

Archibald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:44

Een werktuig voor een draver verschilt niet in veel opzichten van een "gewoon" eenvoudig (niet lux) tuig. De borst is dusdanig bevestigd dat de kracht over borst en tuig verdeelt is. Een werkkar of b.v. een remkar vraagt namelijk nog al wet trekkracht die je niet alleen op het schoftje kan afschuiven. Dit even ter informatie bij een y-vormige borst. Soms moet je van confessionele ideeën afwijken om een passende oplossing te vinden. Ik kan me voorstellen dat de borst riemen van een draverstuig wel te smal zijn voor een zwaardere wagen.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:07

Heb je een voorbeeld van zo een tuig?
Groetjes Lisette