Nu ontvang ik net een mailtje, met daarin DE manier om je paard te laten buigen.
En nu wil ik graag jullie mening horen hierover.
Zo laat je je paard een buiging maken:
- Ga ter hoogte van je paard zijn schouders staan.
- Breng de target, bijvoorbeeld een stokje met een balletje dat je gebruikt als verlengde van de arm, net onder zijn kin.
- Als het paard de target aanraakt, beloon je.
- Breng de target telkens in stappen iets lager en beloon iedere keer.
- Ga steeds verder tot je de target tussen de voorbenen houdt.
- Hierna breng je de target tussen de voorbenen door, steeds een stukje verder naar achteren.
- Je paard zal nu meer en meer de buiging gaan inzetten.
- Als dit alles (na oefenen) goed verloopt, ga je deze handeling combineren met het commando BUIG en een klein tikje met de zweep tegen de buik.
- Uiteindelijk geef je de hulpen iets eerder waardoor je paard deze beweging achter elkaar in één beweging doet.
- Herhaal dit alles tot je paard alles op commando en met de zweephulp doet.
- Vergeet niet te belonen!
Vinden jullie dit de beste manier?
Shoot!

Groetjes,
Saskia
!
...
Hij kan nu flemen, een kus geven, en buigen op commando, maar hij wordt zo opdringerig als ik een klein kwartiertje bezig ben. Dan kan ik hem negeren, als ik me omdraai, loopt hij naar de andere kant, draai ik weer terug, loopt hij ook weer terug. Als ik een stap weg doe, doet hij een stap mee. Heeft dus ook geen nut. En ja, hij blijft 1.78m. hoog en behoorlijk dominant. En ik wil niet zeggen dat we geen goede band niet, vica versa juist, maar hij wil nog wel eens de overhand nemen en dat tolereer ik niet en dan krijgen we een beetje ruzie.