Ook een shet van 37 kan je nog wat leren, maar dat zullen wel de kleinere vd dingetjes zijn. Je gaat zo'n beestje niet meer leren steigeren of het compliment aanleren. Of ze moet nog heel fit zijn natuurlijk, dan kan het zeker!
Je kan het inderdaad nog gaan proberen, maar de 'lenigere' dingen zou ik overslaan. Denk dat je pony niet meer zo makkelijk kan buigen, of het compliment. Maar de makkelijkere dingetjes als voetje geven moet kunnen!
Ja hoor Bij elke pony kun je vrijheidsdressuur aanleren maar je moet het wel aanpassen aan de leeftijd. Geen oefeningen gaan vragen waar veel coördinatie voor nodig zoals bijvoorbeeld stijgeren of een compliment. Maar de Spaanse pas en achteruit lopen op commando is geen probleem om te leren
dan had ik nog een vraagje over het vreihijdsdressuur.. Ik ben er gisteren heel de middag mee bezig geweest. Aan de hand stappen draven galloperen kon ze al. En "ho" kent ze en "blijft".. toen ging ik haar een spaanse pas leren. Ik ging naast haar staan duwde wat tegen haar schouder zij "pas" en ik tilde haar voet op. (in de richting van de pas) dan zette ik haar voet weer neer en beloonde haar uitbundig. Dat heb ik dan een stuk of 8 keer herhaald. Op een gegeven moment zij ik "pas" duwde tegen haar schouder aan en dan kwam haar voet 5 cm van de vloer en zette ze een stap opzij. Wat moet ik doen om haar volledig de pas te leren? Ze komt namelijk niet omhoog, ze doet alleen een pas opzij!! Wie kan me helpen?