[AR] pony van 20+ nog voor de sulky beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

pony van 20+ nog voor de sulky beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:25

Omdat ik te groot ben voor mijn oude welshje, begin ik het werken met haar bestwel te missen.... Ik longeer haar nog wel regelmatig, we doen wat lange lijnen werk & gaan stukken wandelen buiten, maartoch.. Het is anders.

Nu zat ik te denken.. Dat het misschien wel een idee is om haar voor de kar te zetten. Maarja, punt is, dat ze er vroeger slechte ervaringen mee gehad heeft. (paar jaar geleden dacht ik even het tuig te passen, is ze gaan rennen met alles, ik er achteraan slepend aan de longeerlijn, blaren op mn handen staan omdat ik dus niet wist dat ze er bang voor was)

Maargoed, dan komt het volgende punt; is een pony van ruim 20 jaar nog wel voor de kar te beleren. Ik krijg steeds verhalen te horen dat ze dat vaak niet meer willen....
Werken wil ze nog wel, vindt ze hardstikke leuk.
Kortom, kom maar op met jullie mening..
Vork

lejo

Re: pony van 20+ nog voor de sulky beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:26

ik zou zeggen, probeer het gewoon (wel heel voorzichtig als ze zo reageert), als het niet lukt merk je het vanzelf.
als ze nog wil werken kan dit juist leuk voor haar zijn lijkt mij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:08

Je moet haar dan in laten spannen door iemand die vaker paarden beleerd heeft voor de wagen.En die goed weet wat hij/zij doet.En dan kun je het gerust proberen,het is een leuke manier van in beweging houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:25

-> AR

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:15

Ik raad het je af. Zeker omdat de pony al vervelende dingen heeft meegemaakt. Dat zijn ze niet gauw vergeten, zeker niet als het al een tijdje geleden is.
Daarnaast gaat je pony hele andere spieren gebruiken om de wagen te trekken, en de vraag is of dit nog zonder veel problemen kan lukken. Plus dat de leergierigheid en snelheid van het leren behoorlijk afneemt op deze leeftijd.
Maar het feit dat ze al in paniek raakt emet het opleggen/veranderen van een tuig, is een verschrikkelijk goede reden om het maar zo te laten als he tis.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:07

Helemaal mee eens. Ook omdat je zelf ook geen ervarig hebt.
Mennen, vooral met een angstig dier is toch iets wat je niet zomaar ff voor de gein er bij moet doen.

uwrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:48

hoi! hoi

Je hebt groot gelijk maar als ik jou was zou ik het gewoon probeer stap voor stap weet jij veel wat je er mee berijkt misschien gaat het wel harstikke goed mij tuiger merrie staat nu ook weer voor de car ben weer aan het aanspannen en gaat echt super alleen zij heeft er geen slechte ervaringen mee gehad!

Maar ja succes he

groetjes!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:33

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:55

Mijn welshje van 15 heeft het dit jaar ook geleerd. de DA zei zelfs dat je als ze voor een licht wagentje kunnen lopen je nog langer plezier van je pony kunt hebben omdat het een mindere belasting is dan erop.