VZ-paard niet lekker in z'n vel! Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

VZ-paard niet lekker in z'n vel! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:34

Hallo!

In het midden van de zomervakantie heb ik een VZ-paard aangeboden gekregen na lang zoeken.
Ik ben dan nu weer een antal maanden verder.
Maar nu het probleem.
Als ik daar kom kijkt ie opgewekt, maar zo gauw als ik hem wil opzadelen, draait ie zich weg en legt de oren in z'n nek etc.
Hij geeft me dan het gevoel: Ga weg!
Ik vind dit zelf niet leuk, maar wat ik erger vind, dat hij zich hier niet lekker bij voelt.
Ik probeer dan, als ik daar ben, hem meer aandacht te geven.

Zelf heb ik een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen. Enkele jaren geleden, heeft hij een paar keer last gehad van zijn rug: Hernia. Misschien is zijn rug, toch niet helemaal inorde. Tenminste, dat denk ik.

Het paard is trouwens 16 jaar.

Ik wil het beste voor hem!
Wie weet misschien wat tips om hem wat lekkerder in z'n te laten zitten?

Bedankt! Kusje

Nathalie84

Re: VZ-paard niet lekker in z'n vel! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:46

ik denk dat het inderdaad zijn rug is, mijn paard heeft dit ook gehad. Hij was altijd krenterig als ik hem wilde opzadelen. Nu is hij gemasseerd en heeft een passende zadel en het is bijna weg.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:53

Is het een idee om eens een ostheopaat langs te laten komen ? Het kost je zo'n 60 euries, je paard zit weer super in z'n vel en de ostheo kan je waarschijnlijk precies vertellen wat het probleem is. Lachen
Ik doe het bij Remy nu ook 2 keer per jaar, gewoon preventief. Hij wordt er alleen maar beter van. Lachen

frenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:15

Ik denk dat het een goed idee is om zijn rug is na te laten kijken.
En misschien ook wel je zadel ook daar kan het probleem zitten.
Veel succes ermee.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:14

Ik zou best wel een ostheopaat willen laten komen, maar het probleem is, dat de eigenaar zegt dat er niets aan de hand is...
En het paard is eenmaal nu niet van mij, dus kan moeilijk een ostheopaat langs laten komen. Wel bedankt voor de tip! Knipoog

De eerst volgende keer dat ik weer naar hem toe ga, check ik ff z'n zadel, want volgens mij zit die ok niet goed. Heb er trouwens wel een gelpad onder liggen...

maar bedankt voor de tips! Knipoog
Misschien kan ik er toch wat mee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:43

Bij een goed passend zadel is een gelpad niet nodig. Ik zou zijn zadel eens laten nakijken door een goede zadelmaker. En tja, ik ben ook voor de osteopaat

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:10

Ik zou echt, als het zou mogen, nu direct een osteopaat laten komen. Maar als de eigenaar er niks aan ziet en zegt dat er niets aan het paard mis is.. :/ maar ik zal kijken wat ik kan doen.
Ik check het zadel de eerst volgende keer! Knipoog

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:43

Even laten nakijken zou ik zeggen.

Hoe is hij met het rijden?
Als hij met het rijden gewoon lekker gaat..
Niet elk paard vindt het even leuk als er een persoon een zadel op zijn rug gooit.

floortje_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:43

ik zou zeggen leg er een bondje onder het zadel kijken of dit helpt of een gel pad
probeer wat dingetjes uit dan kom je er van zelf achter wat het beste is voor jou paardje

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:49

met het rijden is hij heel lui.. mja, dat is dat ie me elke keer uitprobeerd.. kijken of ie elke keer zijn best moet doen.
zo loopt hij gewoon goed.
maar zal eens kijken voor een bondje onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:06

ik denk niet dat je met een bontje de problemen oplost. Als het zadel niet lekker ligt of als hij vanbinnen pijn heeft heb je aan een bontje niks. Zou hij nu niet al uitgeprobeerd moeten zijn? Ik bedoel als hij je nu nog steeds uitprobeerd ben je of te zacht voor hem, of hij is gewoon zo. En dan zou ik gaan kijken naar andere oorzaken. Omdat het je verzorgpaard is kun je niet zomaar een DA laten kijken, of een ander zadel kopen. Dan heb je de keuze dat je of niet meer op hem rijdt of dat je gewoon doorgaat met als gevolg een ongelukkig paard. Het is maar net wat je wilt. Heel cru gezegd maar zo is het wel. Bij een verzorgpaard heb je nou eenmaal weinig in te brengen, en als je iets niet bevalt is eigenlijk de enige optie weggaan...

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:25

ik ben ook aan het denken om misschien een anders VZ-paard te zoeken.. maar het is net zoals Anzj het zegt, ik heb weinig te zeggen over het paard, het is tenslotte niet van mij.

Maar met uitproberen bedoel ik: als ik opstap gaat hij langzaam, lopen, maar dan ben ik concuquent en loopt ie de hele tijd goed door. Doet ie bij iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:27

loopt hij weg met opstappen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:21

Een paard dat niet lekker in zijn vel zit zou of niet voorwaarts zijn of juist heel voorwaarts. Als jij last van je rug heb dan ga je ook geen rondje rennen omdat dit gewoon weg niet gaat.

Een paard met een lichamelijk probleem zou dus proberen om de pijn te verminderen op welke manier dan ook.

Een goed zadel is zeker belangrijk, maar ook de juiste training. Het paard moet recht zijn en dragen met zijn achterhand. Is dit niet het geval dan zou het paard nooit volledig los en ontspannen voorwaarts kunnen bewegen. Hierdoor ontstaan er lichamelijke problemen daar het paard de ruiter niet draagt. Vaak is dit vrij gemakkelijk op te lossen, maar vraagt het wel veel gevoel en inzicht in de bewegingen van het paard.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:20

@Angela: als ik op wil stappen blijft ie staan, maar als ik er net op zit, gaat ie direct lopen...
maar kun jij misschien een keer mee om te kijken?
dan kun je het met eigen ogen zien! Knipoog
laat maar wat weten.

@josien: ik ben zelf nog niet zo heeel ervaren met paarden. Ik rij nu pas 2 jaar.. ik heb ook geen les op dit paard. Dus veel verder kom ik ook niet , en ik wil best rijden, maar daar moet het paard niet onder lijden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:34

Met grondwerk kun je heel ver komen. Tja dat word moeilijk zo uit te leggen.

Doormiddel van grondwerk kun je veel lichamelijke problemen oplossen. Dit vraagt dan wel veel inzicht en gevoel, maar enkele lessen zijn over het algemeen voldoende om iemand opweg te helpen.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 14:55

Ik zal aan de eigenaar vragen of ik eventueel een les Natural Horsemanship mag volgen.
Ik ben benieuwd Lachen

* ik hoop echt dat het mag...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:32

Misschien voor een keer zonder zadel erop stappen,
kijken of hij dan wel goed loopt, weet je meteen of het aan het zadel ligt Lachen

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:38

ik ben geen held in zonder zadel rijden Nagelbijten / Gniffelen
maar ik zal es kijken Knipoog
ga vanavond eens kijken Lachen