Hebben jullie tips??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maike

Hebben jullie tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 17:49

Ik ben nu bezig met een 12 jarige merrie die al vanaf de geboorte dag en nacht bij de moeder staat. Ze delen 1 stal en staan met zn tweeen in de wei.
Er is nog niet heel veel mee gedaan, ze kent alles maar haar geheugen moet weer flink opgefrist worden. Het probleem is dus dat ik die 2 af en toe moet scheiden voor een uurtje. Het gaat al een heel stuk beter dan toen ik er net mee bezig was (ik verzorg haar nu een paar weken).
Zolang ze buiten op een poetsplaats staat is alles prima want dan ziet ze wat er om haar heen gebeurd. Als ik haar binnen op een poetsplaats zet begint ze te gillen, te draaien, en raakt ze heel erg in paniek.
Ik wil nu dus graag beginnen met wat grondwerk om haar vertrouwen wat meer te winnen. Zelf ben ik hier dus absoluut niet ervaren mee en ik ken eigenlijk ook niemand die dit doet met de paarden.
Ik hoop dus dat jullie wat tips hebben over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

callippo

Re: Hebben jullie tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:04

Vraag: waarom moet je ze direct een heel uur scheiden?
Een paard wat nooit gewend is om apart te zijn van zijn moeder, kun je beter heeeeel langzaam seconde voor seconde wennen om gescheiden te zijn.
Bijvoorbeeld een paar meter weglopen en direct weer terug.
Doe grondwerk met de moeder in het zicht, eerst op 10 meter afstand en dan steeds wat verder weg en weer dichterbij.
Door het paard in een keer een hele tijd alleen te zetten, maak je hem alleen maar angstiger.

Veel succes ermee!

maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 15:04

nee dat snap ik, ik heb het ook heel langzaam afgebouwd en ben dus nu zo ver dat ze ongeveer een half uurtje apart kan staan zonder in paniek te raken. Zo voeg ik er iedere keer een paar minuten bij.
Wat ik bedoelde is dat ze uiteindelijk een uurtje apart moeten kunnen, niet helemaal duidelijk sorry.
Mijn vraag was dus met wat voor grondwerk ik het beste kan beginnen, gewoon aan de hand laten stappen en stil laten staan als ik dat wil enzo?
Dat stukje erboven was een beetje voorgeschiedenis om de situatie wat duidelijker te maken.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:15

je kan ze makkelijk van elkaar scheidde, dit is al vaker gebeurt!! (oke niet de laatste maanden) Je moet zocarla gewoon alleen achter in de stal zetten (in het begin even brullen, maar dat doet een merrie met veulen ook! daarna is het goed!) en mocarla gewoon mee naar voren nemen!! Wil je echt geen probleem dan leg van te voren wat voordroog voor zo in de stal!!
Niets aan de hand, zolang jezelf geen schrik hebt en consequent (waarschijnlijk fot geschreven) bent!!!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:45

wat is nou dus uiteindelijk je vraag? hoe je ze het beste kunt scheiden? of hoe je het beste met grondwerk kunt beginnen? want dat zijn twee nogal verschillende vragen Knipoog

maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 00:59

Nee het scheiden lukt al goed. Mijn vraag ging over het grondwerk. Het hele verhaal er omheen was meer bedoeld als een beetje voorgeschiedenis en uitleg Haha!
Ik ben niet zo heel goed is duidelijk maken wat ik bedoel geloof ik.. Bloos