Loswerken in cirkel:ze wil niet bij me weg, hoe te reageren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bloemkooltje

Loswerken in cirkel:ze wil niet bij me weg, hoe te reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:20

Oke ik ga proberen zo duidelijk mogelijk mijn dilemma op te schrijven:

Ik heb een 13-jarige Fjordenmerrie genaamd Flo. We rijden het meeste buiten en gewoonlijk gedraagt ze zich voortreffelijk.. De laatste tijd heeft ze buiten de neiging te gaan bokken als ze in galop zit of als ze niet mag galoperen/draven op paden waar we in de zomer veel hebben gedraaft en gegalopeerd (help ik struikel weer eens over de d's en t's Clown ). Jammer voor haar dat ze bokt, ik bepaal de gang.
In het land heb ik een volte afgezet om haar voor het rijden los te werken en in de cirkel los te draven en galoperen. Dit werkt goed, als ik dit doe bokt ze buiten niet en is haar overtollige energie kwijt.

Mijn probleem: als ik haar in de cirkel doe loopt ze me meteen achterna. Als ik stil sta gaat ze grazen. Ik loop wat rond, benader haar een beetje schuin van achter waarna ze keurig gaat lopen in de gangen die ik wil. Draaien e.d. doet ze ook allemaal keurig. Soms als ik haar in stapwil laten gaan geef ik schijnbaar een te duidelijk teken waardoor ze stopt en meteen naar me toe komt lopen. Ik wil haar dan toch weer van me weg sturen omdat mevrouw niet altijd haar energie al kwijt is. Ik krijg haar dan NIET van me weg Koe Ik probeer haar via de Emiel-Voest-manier weg te sturen: ik wijs met mijn ene hand duidelijk aan waar ik wil dat ze heen gaat. Met de andere hand beweeg ik de leadrope. Vervolgens gooit zij haar oren in de nek, loopt achterwaarts maar doet niet wat ik wil. Als ik vervolgens nog duidelijker met mijn leadrope zwaai gaat mevrouw omhoog.

Wat doe ik fout en hoe krijg ik haar weer bij me weg? Mag ik uberhaupt van haar verlangen dat ze weer bij me weggaat? In mijn ogen heb ik haar het teken gegeven dat ze weer naar me toe mag komen en ziet ze het misschien als niet eerlijk of snapt ze niet dat ze weer bij me weg moet.. Ook zal het me niks verbazen als dit haar Fjordenhumor is.. Ik weet dus niet zo goed of ik de juiste tekens geef en of ik wel de jusite verwachtingen heb...

Brand u maar los.. Lachen

bloemkooltje

Re: Loswerken in cirkel:ze wil niet bij me weg, hoe te reage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 11:05

Niemand tips???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:40

Het is op basis van wat je vertelt vrij lastig om te kunnen beoordelen wat er wel en niet goed gaat. En dus ook om aan te geven wat je anders zou kunnen doen.

Wanneer je haar wegstuurt, let dan eens op je eigen energie en lichaamstaal en het plaatje dat je daarbij in je hoofd hebt. Denk je bij jezelf “ze gaat niet weg” en heb je het beeld dat ze niet bij je weggaat en bij je blijft staan? Draai dit dan eens bewust om en creëer een plaatje waarin ze daar loopt waar je haar hebben wilt, alsof ze daar al loopt. En kijk ook naar die plek.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:10

JoviBan bedankt voor je tip. Je raad dus aan om haar niet aan te kijken maar me te focussen op de plek waar ik haar heen wil hebben? Dat is wel een goeie tip. Ik ben inderdaad veel bezig met denken 'o nee ze blijft staan, wat nu' Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:24

bloemkooltje schreef:
JoviBan bedankt voor je tip. Je raad dus aan om haar niet aan te kijken maar me te focussen op de plek waar ik haar heen wil hebben? Dat is wel een goeie tip. Ik ben inderdaad veel bezig met denken 'o nee ze blijft staan, wat nu' Clown

Jep! Knipoog
Laat even weten of het dan inderdaad beter gaat. Ik denk van wel. Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:56

Een wat late reactie, maar misschien heb je er nog iets aan. Ik heb geleerd om niet naar het hoofd van het paard te kijken omdat dat remmend werkt. Kijk dus naar haar achterhand, misschien helpt dat. Ik weet dat een van de methodes is om te wijzen in de richting waar het paard heen moet. In de stijl die ik geleerd heb is dat juist weer de rem. Heb je al geprobeert om alleen met de arm/hand aan de kant van haar achterhand te drijven? Ga goed rechtop staan, maak je groot en actief. Geef korte maar krachtige signalen en stemhulpen. Wees duidelijk. Ja

En anders kom ik een keer kijken, misschien valt me nog iets op aan je houding. Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:28

bloemkooltje schreef:
Mag ik uberhaupt van haar verlangen dat ze weer bij me weggaat? In mijn ogen heb ik haar het teken gegeven dat ze weer naar me toe mag komen en ziet ze het misschien als niet eerlijk of snapt ze niet dat ze weer bij me weg moet..

Ze doet wat je vraagt, nl komen. Knipoog
Das opdracht 1.

Daar moet ze op beloond worden.

De volgende opdracht is dat ze weer weg gaat. Dit vergt geduld, veel geduld. Maar ook duidelijkheid. Dus niet komen en direct weer weggaan.
Rust, tact, ontspanning. Poosje kroelen.
Dan mag je je paard wegsturen.

Ik heb koudbloeden en het moeilijkst bij ons is het op de circel gaan.
Ik kan niet uitleggen wat ik doe, je moet bij ieder paard ook weer de sleutel zoeken om te komen bij wat je wilt.

Buuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:44

Hey maaike. Dit is mijn tip. Ik doe dit ook met Valdo en Gerbrand: Als je begint moet je je paard wegsturen, dat doe ik dan dmv de longeerlijn. Als ze niet reageren mag je best ff met je armen zwiepen, of ze laten schrikken. Vervolgens blijf je drijven met je lijn. Je kijkt het paard in de ogen. Dat is een teken om hem weg te sturen. Pas op het moment dat jij wil dat ze bij je komt verplaats je je blik naar haar lichaam, je kijkt niet in haar ogen. Dan merk je dat ze steeds kleinere circels om je gaat lopen en het kan zijn dat ze ineens stopt. Je loopt naar haar toe, kijkt haar niet in de ogen en loopt weg van haar. Ze zal je volgen.....Indien ze dat niet doet jaag je haar direct weer weg en begin je van voren af aan. Jij moet aangeven wat je wil. Ze moet alleen begrijpen wat jij bedoelt. Je kan ook proberen als ze eenmaal op de cirkel loopt je hand gespreid naar boven te houden en wat te zwaaien (lijkt echt nergens op maar het werkt wel). Dat is ook een teken van wegwezen!. Op het moment dat je een vuist maakt en je hand langs je lichaam houd gaat ze langzamer lopen. Probeer het maar eens, ben benieuwd naar je ervaringen. Ik had nooit gedacht dat Valdo op zoiets zou reageren maar tegenwoordig longeer ik alleen nog maar los. Heb er nooit meer een lijn aan...Met Gerbrand zijn we zelfs al zover dat ik na 3 dagen, plus wennen aan het zadel er al weer een keer op heb gezeten. Laat je nog ff weten of het lukt?