bitloos rijden (vraag)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja___

bitloos rijden (vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:08

hoi
aantal mensen weten al dat ik een tinker ga aanschaffen, en wil bitloos gaan rijden (& boomloos) maar BIJVOORBEELD ik heb volgende week dan een eigen tinker. en een week later denk ga ik rijden (moet eerst wennen enzo) moet ik dan gelijk bitloos gaan rijden, of moet ik haar eerst beter leren kennen, en zei mij beter leren kennen, en dan pas over gaan naar bitloos? want als je gelijk bitloos begint te rijden, heb je er nog niet vertrouwen in. en het lijkt mij beter pas waarneer je vertrouwen heb, bitloos te gaan rijden, ik rijd wel in een bak, dat scheelt (want in het bos, weet ik nog niet hoe ze reageert, dus kan ik in de bak ook oefenen, jullie snappen me hopelijk wel! dus wat zouden jullie doen\wat hebben jullie gedaan? na,jaa jullie zitten denk in een andere situatie toen, want jullie hadden jullie paardjes denk al wat langer, zodat je weet hoe je paard reageerd, en je hebt dan veel vertrouwen, maar wat raden jullie mij aan? sinds de eerste dag bitloos rijden, of de komende weken\dagen eerst met bit rijden?? alvast bedankt doeii

Thirsa_

Re: bitloos rijden (vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:20

Ik heb zelf ong. 2 maandjes met bit gereden, en ben daarna overgestapt op bitloos, reed er toen zo mee weg!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:41

Ik had Banjer ongeveer 3 maanden toen we voor de eerste keer bitloos gingen rijden,dit was gewoon met stalhalster. Daarna hebben we anderhalf jaar weer met bit gereden, toen 3 maanden met touwhalster, en nu wisselen we bitloos (touwhalster) af met bit... dit omdat we veel buitenrijden, en met een touwhalster buiten ben je geloof ik niet verzekerd.

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:46

huh? wat bedoel je daar mee? moet je ervoor verzekerd zijn, als je buiten gaat rijden met touw halster???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:48

Nee, het maakt niet uit of je met of zonder bit naar buiten gaat. Zelfde geld voor wel of geen cap. verzekerd ben je altijd.

Ik zou eerst even aan elkaar wennen, weten waar alle knopjes zitten enzo. Daarna pas zonder bit.

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:51

dus al luisterd ze naar gas geven\remmen\sturen, en we hebben aardig wat vertrouwen, kunnen we zonder bit gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:54

Als jullie elkaar vertrouwen kun je bitloos gaan rijden. Sturen en remmen werkt bij sommige paarden beter zonder bit dan met bit. Als je na een keer rijden elkaar al helemaal door hebt en echt vertrouwt kun je best de volgende keer zonder bit. Zo niet rij je nog wat verder met bit.

Het ligt natuurlijk anders als jullie beide ervaring met bitloos hebben.

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:01

nou om eerlijk te zeggen, ik heb dus nog geen ervaring! heb nog nooit zonder bit gereden!! maar het lijkt me echt prettiger voor het paard en voor mij!! dus daar leer ik ook van! en ik heb de tinker nog niet! dus ik weet niet of die het gewend is!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:04

Misschien een stomme vraag maar, waar kun je een bitloos hoofdstel kopen?

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:05

ik zoek even de link op, daar staat veel links van winkels waar je ze kan kopen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:50

Ik heb de eerste keren het hoofdstel (met bit) over het touwhalster gedaan en aan allebei teugels. Ik reed dan gewoon op het halster, maar voor het geval dat kon ik het bit er bij pakken (dubbele teugels) Dat was alleen nooit nodig, dus na twee keer heb ik het hoofdstel thuis gelaten en sindsdien rijden we bitloos.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:58

herbey schreef:
Misschien een stomme vraag maar, waar kun je een bitloos hoofdstel kopen?

hier vind je een overzicht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:00

Tanja___ schreef:
dus al luisterd ze naar gas geven\remmen\sturen, en we hebben aardig wat vertrouwen, kunnen we zonder bit gaan rijden?

Ligt eraan hòe jij "gas geeft, remt en stuurt". Doe je dit met je handen en benen? Of komt er meer bij kijken, denk je?