[AR] Mennen en staar.. gaat dat samen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Mennen en staar.. gaat dat samen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:21

Sinds september heb ik mijn nieuwe pony Tom.
Dit zou, gezien Bas niet voor de kar kan, mijn menpony worden.

Tom is super, echter blijken er een aantal dingen niet helemaal te zijn zoals verwacht.

Hij bleek rond de 10 te zijn i.p.v 7 , daar kan ik mee leven
Hij had een zwaar belabberd gebit, vol tandsteen, haken, 1 extra tand in bovenkaak en omgevallen tand in onderkaak. Ach nou ja, ook wel te doen, tandarts is erbij geweest en heeft hem behandeld.
Geen paspoort en chip, inmiddels ook geregeld.
Dat zijn wat vervelende dingen, maar niet het minste

Echter nou ben ik bang dat hij staar heeft. Hij heeft blauwe ogen zonder iets van vorm erin.
Als ik bij Bas diep in zn ogen kijk kun je zn iris zien, bij Tom zie ik alleen maar een blauwe bol.
Ik heb niet het idee dat hij stekeblind is, hij kan zich prima redden op stal en in de wei. Onder het zadel doet hij het super, een sprongetje kan hij ook. Buiten op de weg hoef ik hem ook niet te begeleiden.
Echt veel mennen heb ik nog niet met hem gedaan omdat hij veel te dik was en nog steeds wel is, en hij een slechte conditie had.
Ik heb hem een paar keer in de bak gemend en heb momenteel mn karretje niet op stal staan, dus nu komt er ook niks van. In de bak ging alles super.
Toch heb ik het idee dat als ik bij zn ogen langs zwaai dat er geen reactie op komt.
Hij volgt mn handen niet, en reageert niet echt. Maar nou is het een l*lletje-rozenwater, dus kan ook van slungeligheid komen, er is wel meer wat hem niet zo boeit.

Ik heb nog geen bevestiging van staar, ik laat de DA komen zodra zijn paspoort binnen is en hij ingeënt kan worden ( kan nu ook al wel maar wacht even zodat het meteen in het paspoort gezet kan worden )
Maar stel mijn vermoeden van staar is juist, dan is de vraag:

Gaan staar en mennen samen ?
Mijn doel is recreatief mennen in het begin, dus lekker de weg op.
Volgend jaar wat ringrijderijen en misschien wel eens een wedstrijdje, maar niet superveel.

Is dit te doen of is/wordt het levensgevaarlijk ?
Ik zou het zonde vinden als mijn mendroom nu weer in duigen zou vallen. Tom wil ik niet kwijt en geld voor een goedziende 3e pony is er niet

Iemand ervaring mee ?

BlackDevils

Re: Mennen en staar.. gaat dat samen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:33

Er staat in het nieuwste BIT een stuk over maanblindheid. (pgn 98)
Moet je maar eens lezen.
Denk wanneer het bij een oog blijft dit geen enkel probleem is voor recreatief te mennen. Sport zal moeilijker worden, maar misschien nog niet eens onmogelijk.
Gehele blindheid is wel een groot probleem en moet je denk ik wel heel veel van je ponie houden om zo met m te gaan mennen.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:36

PB Dennis eens, zij ment met shetlander Roos die ook staar heeft en dat gaat heel goed. Verleden week hebben ze een IBOP-B gehaald Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:45

Verrek Irene nou je het zegt, Roos heeft idd ook staar en Ciska ment gewoon door.
BlackDevils, het is niet aan 1 oog, beide ogen zijn wazig blauw, ene iets meer dan de andere volgens mij, maar wel beide van die afwezige oogbollen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:04

das mooi dat dat gaat!
Denk dat de ponie van sannex al behoorlijk blind is gezien het feit dat ie zo afwezig is soms.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:00

Bij het springen heeft hij toch ook zijn zicht nodig om de hindernis te zien? Je geeft aan dat hij wel springt.
Ik denk helemaal niet dat het een probleem is. Als hij op jouw vertrouwd en hij is goed te sturen.... Doof zou meer een probleem zijn. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij door slechtziendheid schrikkerig is, maar dan nog... zelfs met goed zicht lopen pony's in geval van paniek wel ergens tegenaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:51

BlackDevils schreef:
Denk wanneer het bij een oog blijft dit geen enkel probleem is voor recreatief te mennen. Sport zal moeilijker worden, maar misschien nog niet eens onmogelijk.

Met Roosje kom ik juist (bijna) niet meer naar buiten en rijd ik nog wel wedstrijden mee. Gaat prima, in de vaardigheid word ze helemaal heet, gaat de turbo er op en gebeuren er geen gekke dingen.
Zo lang we geen vrachtwagens en grote trekkers tegen komen gaat het super. Ze is daar nooit bang van geweest tot haar ogen echt achteruit gingen, zonder dat er iets vervelends gebeurd is is ze nu als de dood voor trekkers en vrachtwagens. Mijn vriend (een echte paarden-leek) gaat er lekker mee het bos in en hij is er ook van de lente een keer naar het strand geweest, dus een brave pony is het zeker Knipoog.

Roosje is rechts helemaal blind en links ziet ze ook lang niet alles (heb dit nog niet laten bevestigen door een VA maar ik weet het door haar reacties zeker). Springen kan zij dus echt bijna niet. Ze vind het wel leuk, maar ik ben de enige die er af en toe een 20 cm huppeltje mee maakt omdat ik anders bang ben dat ze haar benen breekt. Balkjes lopen kan ze wel, dat heeft niets met hoogte inschatten te maken want ze ziet ze wel liggen.

Zolang het super gaat zie ik geen rede om te stoppen. Gaat het niet is het uiteraard over en probeer ik haar zo lang mogelijk ohz door te rijden, mocht dat ooit niet meer gaan mag ze als fulltime fokmerrie gaan dienen Knipoog.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:03

Ik men ook met mijn pony die een lichte vorm van staar heeft aan beide ogen (het wordt wel elk jaar erger, heeft bij haar met leeftijd te maken).
Tijdens het rijden/mennen heeft ze er absoluut geen last van. Ze ziet alleen in de omgang dingen die dichtbij gebeuren slechter, zo stoot ze vrij vaak haar hoofd/neus en schrikt ze soms plotseling van je hand.

Ik zou inderdaad even de dierenarts laten kijken als hij er een keer is! bij mijn pony is het bevestigd dat ze staar heeft, maar we hebben op stal ook een tinker staan die een blauwig oog heeft (geen maanoog) en dat bleek gewoon een onschuldige afwijking aan de lens te zijn, waarmee ze prima kan zien!

wykoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:55

Ik heb een IJslander die blind is aan 1 oog. Zo onder het zadel heeft hij er geen last van, dan merk je ook niet dat hij blind is.
We gaan binnenkort beginnen om hem samen met mijn andere IJslander in het 2-span te zetten, hij heeft al in het enkelspan gelopen (de andere ook), en hij is al bijna zijn hele leven blind, dus hij is ook niet anders gewent.
Maar laatst stond er in de BIT, bij paard en mens ofzo, ook een stukje van een vrouw met een IJslander die aan beide ogen blind is, en die er nog gewoon mee aangespannen rijd. (er stond nog een stukje van haar in het blad van het IJslandse paarden stamboek).

Dus je droom hoeft nog niet in duigen te vallen.
Succes verder!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:16

Bedankt voor alle antwoorden.
Stelt me toch wat gerust, ik was echt bang dat het nu over zou zijn.
Maar idd, met springen moet hij ook goed kunnen inschatten en dat lukt hem ook nog dus misschien valt het nog wel mee.