(LA) Bitloos aan de lange lijnen, waarmee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

(LA) Bitloos aan de lange lijnen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:08

Ik train mijn paard aan de lange lijnen en doe dit tot nu toe met stalhalster. Nu we met de wat zwaardere oefeningen bezig zijn ben ik op zoek naar een bitloze optoming die de hulpen duidelijker door kan geven.
Weten jullie iets?
Kaptoom heb ik ook al aan gedacht, maar daar kun je de ringen niet goed aan de zijkant bevestigen.

tamary

Re: (LA) Bitloos aan de lange lijnen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:11

Ik heb er nog geen gevonden moet ik zeggen. De echt fijne stuurhulpen geven lukt mij niet bitloos aan de lange lijnen. Onder het zadel gaat dat veel beter, maar dan kan je met je lichaam heel veel beïnvloeden en verfijnen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:12

Een sidepull?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:16

@Tamary: jammer hè, je zou toch verwachten dat daar onderhand wel iets voor is. Het gaat mij er vooral om dat een gewoon halster verschuift omdat het niet strak genoeg zit.

@Visconti: dit werkt helaas niet omdat het én vrij scherp is en nogal verschuift van plaats, maar bedankt voor het meedenken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:19

Een sidepull hoeft niet scherp te zijn, en een goed passende sidepull verschuifd niet. Als je gewoon eentje van leer hebt, of zo eentje van goedhard (die hebben speciale gel padding op de neus) Die zijn echt niet scherp hoor (behalve als je zulke western sidpulls hebt met ruw touw op de neus )

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:23

Ik gebruik de dubbele lange lijnen in het beleren, om een stuur en rem te "installeren". In eerste instantie op het halster, later op het bit. Ik gebruik dan een stalhalster waarvan je de neusriem kunt verstellen. Dan kun je hem redelijk strak doen, niet dat ie knelt, maar dat ie niet daait als je teugeldruk geeft... Ideaal is het niet, dus ben ook benieuwd naar de suggesties...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:27

Eerlijk gezegd ken ik alleen maar de western- en de biothane sidepull. Van een lederen heb ik nooit gehoord, misschien eens het proberen waard.

Een verstelbaar stalhalster is idd ook een idee om te proberen.

lianne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:51

Ja je kan bitloos, doe ik ook met 1 van de ezels.. en dan gewoon met menleidsels aan het halsterhoofdstel

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:11

een goede neusriem met ringen werkt voor mij in elk geval erg goed Lachen