[AR] Gewicht hoofdstel/bit effect op tuegelhulpen en nageeflijkhe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Gewicht hoofdstel/bit effect op tuegelhulpen en nageeflijkhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 22:02

Het volgende is het geval.
Momenteel rijd ik een tuigpaard voor iemand onder het zadel. dit om het paard in zijn gedrag te corrigeren. Dat gaat prima maar de eigenaar rijd er mee voor de wagen en die heeft zelf niet zoveel ervaring en nog niet dat gevoel dat je wel in je handen hebt als je al jaren rijd.
Nu is ze niet heel gemakkelijk in de mond en met de nageeflijkhied. Volgens mij heeft ze daar nog neit zoveel kaas van gegeten. ik kan haar prima nageeflijk laten lopen ook voor de wagen. De eigenaar heeft moeite om een constant contact te behouden.
Op dit moment heeft dit paard een behoorlijk zwaar hoofdstel met een behoorlijk zwaar bit. Volgens mij is het bit van koper of argentan Liverpoolstang (het eerste gat wordt gebruikt) het hoofdstel is gewoonweg erg zwaar, de bakstukken zitten aan de neusriem vast..
Ik ben niet zo bekend in de mennerij en heb geen idee of er ook hele lichte bitten zijn met hele lichte hoofdstellen en wat het effect is op de finesse van de tuegelhulpen.
Wat vinden jullie fijner?

Echwel

Re: Gewicht hoofdstel/bit effect op tuegelhulpen en nageefli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:17

Ik zou zelf eerst eens flink aan het longeren gaan, om te kijken of het dus met dubbele longe wel zou lukken.
Als het een gewoon menhoofdstel is dan mag het voor de wagen niets uitmaken, je hebt ook van die dingen uit de oertijd, en die zijn idd loodzwaar..

Probeer eerst het hoofdstel met longeren, met bv even een gewone trens erin, en zoek vandaaruit verder naar het probleem.

Wat je ook aangeeft dat de eigenaar het niet in de handen heeft zal altijd een nadeel blijven, maar de vraag is wil je wedstrijden rijden, of gewoon recreatief

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:23

Een menhoofdstel is in de regel al zwaarder dan ene gewoon hoofdstel, dus ik kan vanaf hier moeilijk beoordelen of het ook daadwerkelijk een hee; zwaar bit is.

Een bit moet voor het paard lekker liggen, en dat is dan weer per paard heel persoonlijk....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 23:20

Echwel schreef:
Ik zou zelf eerst eens flink aan het longeren gaan, om te kijken of het dus met dubbele longe wel zou lukken.
Als het een gewoon menhoofdstel is dan mag het voor de wagen niets uitmaken, je hebt ook van die dingen uit de oertijd, en die zijn idd loodzwaar..

Probeer eerst het hoofdstel met longeren, met bv even een gewone trens erin, en zoek vandaaruit verder naar het probleem.

Wat je ook aangeeft dat de eigenaar het niet in de handen heeft zal altijd een nadeel blijven, maar de vraag is wil je wedstrijden rijden, of gewoon recreatief

nogmaals ik kan het wel maar de eigenaar heeft er gewoon moeite mee. Aan de dubbele longe gaat het ook prima.
Wedstrijden of recreatief: Daar zie ik geen verschil in het paard moet gewoon op de correcte manier worden gereden. Wat is voor jou het verschil tussen wedstrijd of recreatief en het doel wat je daarbij voor ogen ziet wat betreft de africhting
?
Misschien niet helemaal duidelijk maar de vraag is dus eigenlijk. wat is het voordeeel/nadeel van een zwaar hoofdstel en zwaarbit.

(het boofdstel komt niet uit de oertijd maar als ze even haar hoofd niet omlaag doet om het bit aan te nemen dan is het behoorlijk tillen geblazen om de boel hoog te krijgen. Het is echt behoorlijk van de dikke. ik zal eens kijken of ik het kan wegen. In verhouding met mijn eigen hoofdstel is ie denk ik wel 4 a 5 keer zo zwaar.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:28

Het verschil is dat als je wedstrijden wil rijden het niet verstandig is het paard dan door mensen met zulke grote verschillen in rijstijl te laten rijden, kort door de bocht gezegd..

Je kunt iemand het gevoel niet aanleren, zeker niet als ze al jaren gewoon voor hun plezier mennen met een paard wat braaf is, maar geen dressuurtraining heeft gehad.

Het voordeel/nadeel zwaar bit, moet je dus gaan uitproberen, het ene paard loopt fijn op een zwaar bit het andere op een dun onderlegtrensje, je zult dat dus moeten gaan uitproberen.

Koop een ander bit en ga daar een paar weken mee aan de slag en kijk of het beter gaat..

En op de correcte manier rijden, als je recreatieritjes rijdt zeker met de wagen , hoeft een paard toch niet in de krul te lopen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 08:10

Echwel schreef:
Het verschil is dat als je wedstrijden wil rijden het niet verstandig is het paard dan door mensen met zulke grote verschillen in rijstijl te laten rijden, kort door de bocht gezegd..

Je kunt iemand het gevoel niet aanleren, zeker niet als ze al jaren gewoon voor hun plezier mennen met een paard wat braaf is, maar geen dressuurtraining heeft gehad.

Het voordeel/nadeel zwaar bit, moet je dus gaan uitproberen, het ene paard loopt fijn op een zwaar bit het andere op een dun onderlegtrensje, je zult dat dus moeten gaan uitproberen.

Koop een ander bit en ga daar een paar weken mee aan de slag en kijk of het beter gaat..

En op de correcte manier rijden, als je recreatieritjes rijdt zeker met de wagen , hoeft een paard toch niet in de krul te lopen?

Natuurlijk is het niet handig een paard door verschillende mensen te laten trainen. Echter is het in dit geval zo dat ik de eigenaar het moet leren en dan leer ik hem dus niet vlierefluiten. Hij heeft niet al jaren met een brave suffert voor de wagen gelopen dus dat moet wel te doen zijn.
Wat betreft je laatste opmerking. daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Ook een paard wat voor de recreatie gebruikt wordt moet in fijne aanleuning lopen. een fijne aanleuning resulteerd over het algemeen in een nageeflijk paard wat dan aan de teugel loop (in de krul zoals jijdat zegt). Dit is een aktief beestje wat niet suf met haar neus over de grond gaat lopen sjorren aan een kar. Wil je je paard goed houden in lichaam en geest dan zul je daar ook naar moeten handelen. Of je nou wedstrijden rijd of niet.
Verder bedankt voor je reactie ik ga maar eens kijken of ik ergens een bit kan lenen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:12

oosterhoff schreef:
Ook een paard wat voor de recreatie gebruikt wordt moet in fijne aanleuning lopen. een fijne aanleuning resulteerd over het algemeen in een nageeflijk paard wat dan aan de teugel loop (in de krul zoals jijdat zegt). Dit is een aktief beestje wat niet suf met haar neus over de grond gaat lopen sjorren aan een kar. Wil je je paard goed houden in lichaam en geest dan zul je daar ook naar moeten handelen. Of je nou wedstrijden rijd of niet.

Is dat ook wat de eigenaar wil? Continue druk zijn om 'm naar beneden te rijden?
Wanneer dit niet het geval is zal ie er waarschijnlijk maar half werk van maken en krijg je alleen maar meer verzet bij het paard.
Wanneer hij met een ontspannen hand blijft rijden en daarbij het paard niet in de houding loopt dan is daar recreatief weinig mis mee.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 12:26

BlackDevils schreef:
oosterhoff schreef:
Ook een paard wat voor de recreatie gebruikt wordt moet in fijne aanleuning lopen. een fijne aanleuning resulteerd over het algemeen in een nageeflijk paard wat dan aan de teugel loop (in de krul zoals jijdat zegt). Dit is een aktief beestje wat niet suf met haar neus over de grond gaat lopen sjorren aan een kar. Wil je je paard goed houden in lichaam en geest dan zul je daar ook naar moeten handelen. Of je nou wedstrijden rijd of niet.

Is dat ook wat de eigenaar wil? Continue druk zijn om 'm naar beneden te rijden?
Wanneer dit niet het geval is zal ie er waarschijnlijk maar half werk van maken en krijg je alleen maar meer verzet bij het paard.
Wanneer hij met een ontspannen hand blijft rijden en daarbij het paard niet in de houding loopt dan is daar recreatief weinig mis mee.

hij hoeft niet in de houding! Hij moet nageeflijk lopen en daaruit komt over het algemeen de (zoals jij het noemt) "in de houding" houding uit voort. als dat paard rond loopt in aanleuning met zijn hoofd haaks op de romp vind ik dat ook best maar dat is gewoon onmogelijk. De eigenaar is er wel op gebrand het op de juiste manier te leren.
het paard hoeft wat mij betreft echt niet in een verheven hoog opgerichte houding te lopen met de achterbenen achter de oren.
Ik heb de ervaring dat als een paard een rit van twee uur maakt en daarbij niet lekker ontspannen in aanleuning loopt hij vanzelf in de blessures terecht komt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:48

Voorwaarts neerwaarts ontspannen over de rug heen houden ze het langst vol..

En dan zo een lekker staldrafje, kun je uren zonder blessures heerlijk op buitenrit..

Zo rijden wij de paarden ook als we een ontspannen buitenrit maken, en zelfs mijn echtgenoot, die weinig tot geen dressuurgevoel heeft, kan het zo..

Dat is de paarden vnl met longeren aangeleerd..
Echter als we een wedstrijd hebben wil een jury toch meer aanleuning zien,
Vandaar het verschil wedstrijden/ recreatie.

Aan de teugel lopen is niet ontspannen voor een paard het is constant werken, en dan nog de wagen trekken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:12

Echwel schreef:
Voorwaarts neerwaarts ontspannen over de rug heen houden ze het langst vol..

En dan zo een lekker staldrafje, kun je uren zonder blessures heerlijk op buitenrit..

Zo rijden wij de paarden ook als we een ontspannen buitenrit maken, en zelfs mijn echtgenoot, die weinig tot geen dressuurgevoel heeft, kan het zo..

Dat is de paarden vnl met longeren aangeleerd..
Echter als we een wedstrijd hebben wil een jury toch meer aanleuning zien,
Vandaar het verschil wedstrijden/ recreatie.

Aan de teugel lopen is niet ontspannen voor een paard het is constant werken, en dan nog de wagen trekken.

Dan heb jij een ander idee bij aan de teugel als dat ik het heb. En een ander idee van recreatierijden. Dit is geen paard wat zich rustig met een losse teugel zonder enige aanleuning een stukkie rond laat sturen. Het is een karaktervolle tuiger met temperament.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:06

Ook al is het een tuiger met temperament, dan moet hij toch nog fijn in de hand zijn en lekker te sturen.
Wie wil nu op zondagmiddag na een uurtje te hebben gereden, met zere handen en spierpijn op de bank zitten?
Aanleuning vragen is iets anders dan spierballen kweken dus recratie of niet..een paard hoort gewoon met een lekkere aanleuning te lopen. "Aan de teugel" lopen wil niet zeggen dat ze diep en rond moeten lopen. Het paard moet gewoon goed in de hand staan en aan de hulpen.

En als een paard lekker over de rug loopt, en dus lekker draaft, houdt hij het iid langer vol. En de menner ook Knipoog
Ik denk dat een wedstrijdmenner iets anders op de bok zit dan een recreant.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 14-11-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 14:09

Ibalia schreef:
Ook al is het een tuiger met temperament, dan moet hij toch nog fijn in de hand zijn en lekker te sturen.
Wie wil nu op zondagmiddag na een uurtje te hebben gereden, met zere handen en spierpijn op de bank zitten?
Aanleuning vragen is iets anders dan spierballen kweken dus recratie of niet..een paard hoort gewoon met een lekkere aanleuning te lopen. "Aan de teugel" lopen wil niet zeggen dat ze diep en rond moeten lopen. Het paard moet gewoon goed in de hand staan en aan de hulpen.

Dat ids dus precies wat ik bedoel.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 14:10

Maar dan weer terug naar mijn vraag:
Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het gewicht van het bit/hoofdstel

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:27

Het lijkt me niet zo fijn voor het paard maar dat is mijn gevoel.
Volgens mij hoeft een menhoofstel niet zo zwaar te zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:30

Ik heb een hekel aan menhoofdstellen.
Te zwaar en te lomp en door de dikke riemen doorgaans een waardeloze pasvorm (ten opzichte van een rijhoofdstel dan).
Menbitten eigenlijk hetzelfde verhaal.
Je kunt een liverpool stang wel wat lichter maken door de onderste leidselsleuven eraf te slijpen (als je deze toch niet gebruikt natuulijk Knipoog )
Verder (als ik een menhoofdstel gebruik) maak ik de neusriem altijd los van de bakstukken. Bij veel hoofstellen kan dit door een eenvoudige ingreep aan het hoofdstel. Als je handig bent doe je het zelf en anders heeft een zadelmaker dit zo geregeld.
De inwerking van het bit wordt erg verwarrend doordat de bakstukken aan de neusriem vastzitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:18

Dat een menhoofdstel + bit zwaarder is, is een logisch feit;
Een menhoofdstel heeft veel meer leer (oogkleppen, bredere riemen, vaak ook dikker, grover leer) en een menbit is ook veel groter, dan een gewoon trensje.

Het is dus niet echt express gekozen, alleen een gevolg van een product. Voor een menhoofdstel gebruiken ze vaak sterker(breder en dikker) leer doordat er meer kracht op kán komen te staan (mede door je hefboomwerking van de liverpool). En het is toch lastig als je hoofdstel in tweeën breekt.

Ik raad de eigenaar van het paard aan om goed les te nemen. Ook al wil ze inderdaad geen wedstrijden rijden, een goede basis is belangrijk. En tijdens lessen kan ze leren dat gevoel te krijgen en weet ze wat ze moet doen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:23

Sjonniej schreef:
.
Het is dus niet echt express gekozen, alleen een gevolg van een product. Voor een menhoofdstel gebruiken ze vaak sterker(breder en dikker) leer doordat er meer kracht op kán komen te staan (mede door je hefboomwerking van de liverpool). En het is toch lastig als je hoofdstel in tweeën breekt.

Of als je blijft hangen achter een paal Nagelbijten / Gniffelen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:38

Er is nou eenmaal ook verschil in paarden die tere kleine welshes van Manie is het grover op de koppies , dan op de kop van een tuiger..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:14

Je hebt ook uitstekend kunststoftuig, inclusief menhoofdstel. Dat is veel fijner van 'bouw', desalniettemin ultrasterk en ultralicht. Dus er zijn gewoon hele lichte tuigen en menhoofdstellen, en die worden ook gebruikt door wedstrijdrijders. Google maar eens op Zilco harness... Verder zijn er ook superlichte leren hoofdstellen (en bitten, van die halve kneveltrensen) die gebruikt worden in de draverswereld (waar iedere gram teveel de snelheid negatief beinvloedt)

Ik kan me best voorstellen dat een zwaar hoofdstel en bit de aanleuning zwaarder maken, maar, denk ik, ook constanter. Licht materiaal 'zwiept' nu eenmaal sneller. Ik rijd zelf bv ook Western, en Westernteugels zijn aan de bitkant vaak dubbel genaaid om meer gewicht te hebben, zodat de teugels rustiger/stiller in een boogje afhangen. Gewicht heeft dus soms ook een positief effect.

Wat experimenteren is dus wel handig. Mijn ervaring is dat je kunststoftuig nogal eens makkelijk kunt lenen/op proef hebben van leveranciers, omdat het simpelweg niet gebruikt eruit komt te zien, dus altijd weer als 'nieuw' verkocht kan worden, ook al test je het een keer een weekendje uit.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 08:49

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens wat expirimenteren. Heb zojuist een en ander gegoogled en zag zelfs kunststof liverpoolstangen.
Gelukkig heeft de eigenaar wel les maar het gaat mij erom dat het voor het paard comfortabel is. Ik zal volgende week eens kijken of ik met hem mee kan naar zijn les van Hans Heus. Kan ik die mooi even vragen wat hij er van vind.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:18

Ik denk toch dat je een extreem zwaar hoofdstel hebt,en/of bit.Mijn menhoofdstel met bit is denk ik 2 keer zo zwar als mijn rijhoofdstel met bit.
Bitten hoeven ook niet zo heel zwaar te zijn.Inderdaad koop er een met 2 leidsel gaten.Meer dan genoeg.
De eigenaar van dat paard zal gewoon door het veel te doen dat gevoel moeten leren.
Hoe is inderdaad de rest van het tuig.Als het hoofdsterl al heel zwaar is is het tuig dat misschien ook wel.
Misschien loopt het paard wel veel beter met beter tuig.Alles is mogelijk.
Ik ben trouwens ook van mening dat een paard altijd Lekker nageefelijk moet lopen ongeacht wedstrijd training of een uitje het bos in.