wat betekend dit gedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

wat betekend dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 17:08

hoi,

mijn fjorden merrie is lief, maar ook wat dominant.
vandaag kwam ik naar ze toe, liep het land een eindje op, en zij en haar veulen liepen naar mij.
ik stopte om te zien of ze naar mij zouden komen.
merrie draaide zich om, liep terug en ging weer grazen.
veulen kwam wel naar me toe.
ik borstelde het veulen, waarna ze me even wou uitdagen/wou spelen, dus ik was even met haar bezig.
ik zag mn merrie wel kijken en even later kwam ze rustigaan naar ons toe gekuierd.
nou komt het: ze liep op me toe, en begon toen helemaal aan me te snuffelen/ met haar neus zacht tegen me te wroeten.
toen ik na een tijdje het land uit liep liep ze zelfs achtr me aan!

komt dat nou omdat ik haar naar mij heb laten komen ipv dat ik naar haar toe liep?
en waarom dan dat wroeten/ snuffelen?

Marigold.

cissy

Re: wat betekend dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:10

je rook waarschijnlijk naar haar veulen? (die had je tenslotte net geborsteld en mee lopen spelen)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:26

ja maar ja ik ben altijd zo met dat veulen bezig hoor, ze lopen ook bij elkaar ect.
ik denk zelf dat het mogelijk iets te maken heeft met dat ik niet naar haar kwam, en zij uiteindelijk naar mij kwam, alsof ze (weer?) vriendschap wou sluiten?
normaal loop ik op haar af, en voelt ze zich wel eens meer dan mij zegmaar.
op een rustige subtiele manier hoor, niet dat ze raar doet ofzo.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:30

En je hebt niks met de merrie gedaan?
Misschien is het zoiets van 'Mijn veulen kwam bij jou.. en kreeg aandacht... als ik nu eens bij jou kom.. krijg ik ook aandacht?'

Dus, de aandacht = beloning...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:37

Zoals je zegt. Je hebt je merrie de keus gegeven om te komen of niet. Doordat je waarschijnlijk op een vriendelijke paardachtige manier met het veulen hebt gespeeld heeft dit gevoel enkel versterkt.

De merrie toonde jouw zijn waardeering en vriendschap. Juist doordat je geheel niks van haar wilde.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:46

oh, dus was dit ook NH-verantwoord?
want soms heb ik best moeite om echt contact met haar te krijgen, en moet ik erg opletten dat ze zich niet hoger in rang voelt als mij.
vandaar ook dat ik nu eens niet naar haar toe liep, ik voelde me daar wel onzeker bij (vond het sneu Bloos ) maar het kwam dus wel helemaal goed!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:18

Het is juist lief toch, dat ze naar jou toekwam? En even snuffelen en wroeten lijkt me niet zo gek. Je had daarvoor met haar veulen 'gespeeld' (dus je ruikt naar haar) en het brengt jullie dichter bij elkaar blijkbaar. Paarden zijn ook vaak heel erg nieuwsgierig. In hoeverre is ze eigenlijk dominant naar jou toe?

Ik laat mijn paard altijd naar mij toekomen in het land. Zodra hij me ziet, komt 'ie naar me toe. Wel handig want hij staat in een behoorlijk groot land, scheelt mij hele wandelingen Haha!
Nee hoor, ik heb altijd geleerd dat het een goed teken is. Toch? Hij loopt rustig zonder touwhalster en/of leadrope met mij mee naar het hek en dat is soms wel eens een route van meer dan een kilometer lang. Ja, ik loop wat af bij mijn paard, maar hij staat wel op een heerlijk stuk grond.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:24

hoi, ja ik vind het ook heel lief, het viel me echt mee zo lief als ze ineens uit haarzelf deed!
ik ben vaak geneigd zelf naar haar toe te gaan, en ze blijft dan gewoon op me wachten, en voelt zich hoger in rang als mij.
het uit zich niet meteen in erg dominant gedrag, maar wel dingetjes zoals dat zei wil beslissen wanneer we weer bij elkaar weglopen, dat soort dingen.
dat vind ik niet fijn.
ik liep vandaag weer niet naar haar toe, en wéér kwam ze naar me toe en deed lief Lachen
toen ik weg ging keek ze me na, en liep uiteindelijk ook maar weg.

soms moet ik gewoon dingen niet zo snel zielig vinden denk ik, op deze manier gaat de omgang tussen ons veel beter!
dus als ik in kleine dingen laat merken dat ik de leider ben en niet zij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:32

Misschien kun je van nu af aan oefenen dat zij naar jou toekomt, in plaats van jij naar haar. Kost wat tijd en geduld, maar ik kan het je echt aanraden. Ik heb mijn paard dat ook geleerd door bijv. niet recht op hem af te lopen, maar net te doen alsof ik langs hem zou lopen enzo. Of ergens in het land stil te staan zonder oogcontact, zonder me op hem te richten. Paarden zijn echt nieuwsgierige dieren en op een gegeven moment kwam hij steeds zelf op me aflopen. Nu is hij een knuffelkont, hoor. Als ik hem terug naar het land breng, staan we vaak nog een half uur te knuffelen, heerlijk.

Verder kun je in de dagelijkse omgang erg op je lichaamshouding letten en consequent zijn bij bepaald (dominant) gedrag.
Succes met je Fjorden!!! Zijn lekkere eigenwijze paarden Haha! Die van mij is trouwens een kwart Fjord, hij heeft ook een aalstreep en wildstrepen op zijn benen, maar hij is dus ook kwart Haf en half Anglo Arabier.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:33

Veel paarden zijn zo danig gewend dat de eigenaar naar hem toeloopt dat ze zelf niet meer komen of zelfs weglopen. Wat jij hebt gedaan is hier heel goed voor. Gewoon blijven staan en dan belonen en knuffelen als ze toch komen. Vinden ze het leuker om je te zien als het niet alleen voor werken is.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:39

Het niet komen en bij je weg lopen heeft niet altijd te maken met dominantie. Geeft jouw lichaam onduidelijke signalen af of wil je iets van je paard dan zou bijna alle paarden niet komen of weg lopen.

De kunst is om niks te willen, maar van de situatie gebruik te maken.

Probeer niet alles te begrijpen want met onze gedachten kunnen we de taal van het paard niet begrijpen. Laat je gevoel spreken en niet je hoofd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:56

ik haal haar nooit op voor werk, ik ben gewoon twee keer per dag bij ze in het weiland, verder niet.
merrie is wel beleerd maar ik rij tot nu toe vrijwel nooit, laatste tijd helemaal niet meer.
de keer na dit berichtje dat ik naar ze toe ging was de merrie uit het land geraakt, dus onrustig, kon niet bij het veulen (er liep toen een draadje door het land dat ik steeds opschoof, maar gooiden ze soms gedeeltelijk om), ik gaf de merrie ruimte om terug te lopen.
toen liep ze naar de plek waar ze altijd uitrusten, en ging daar staan gapen, en toen doezelen.
ik ging met het draad bezig, en daarna liep mn merrie daar weer heen, om te grazen.
ik ging op de slaapplaats staan, toen kwamen merrie en veulen er heen, merrie ging bij me staan, en ik ging met haar oor bezig (frunniken, vnd ze fijn).
ze viel bijna in slaap.
veulen ging dicht bij ons liggen, heel lief.
sinds die keer voelt het alsof ik helemaal in hun 'kudde' ben opgenoemen.
veulen gaat nu wel vaker liggen waar ik bij sta, en merrie loopt over het algemeen achter me aan, met me mee, door het land Lachen

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:23

Waarschijnlijk zag ze dat jij en haar veulen het goed konden vinden, en ze werd nieuwschierig. Ze dacht: wat is zij daar aan het doen met mijn veulen? Misschien moet ik toch maar eens een kijkje nemen, misschien heeft ze wel wat lekkers!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:13

Heel mooi om te lezen hoe je het doet marigold. Ik zou zeggen ga zo door.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 23:42

dank je wel Lachen
ik ben echt heel bewust met haar bezig, en het gaat heel goed.
langzaam aan veranderd ze van een koele merrie in een knuffel Lachen
sinds toen ik voor mn gevoel in de kudde ben opgenomen is het contact en de omgang echt verbeterd!
ik rijd nu ook soms weer, en neem alle tijd om haar te leren zegmaar dat het fijn is als ze reageerd op mn teugelhulpen, in plaats van er tegenin te gaan, wat ze eerder altijd deed Lachen

we stappen aleen maar, en sturen, een paar keer, ik houd het kort en leuk voor haar.
ik ben heel blij met hoe het nu gaat Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:27

Je zult altijd wat tijd nodig hebben met een nieuw paard om het vertrouwen te bevestigen. Dit klinkt iig al heel goed.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:58

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de merrie naar je toe kwam omdat ze merkte dat je met het veulen bezig was en ook aandacht wilde o.i.d. Bij ons op stal zitten we elke dag wel in de opening van de schuur wat te drinken terwijl de paarden in de bak/paddock buiten staan. Je kunt dat precies zien hoe ze met elkaar omgaan. Heel vaak loopt een van de paarden naar een ander toe. Soms wordt hij dan genegeerd, soms wordt hij weggejaagd, soms juist heel vriendelijk begroet en gaan ze elkaar krabbelen etc.

Dat hangt af van:
. hoe de stemming is van het paard (heeft hij wel zin in sociale contacten? Jij hebt vast ook niet altijd zin in visite)
. hoe het paard benadert (misschien stond je de eerste keer niet helemaal open voor het paard. Paarden vangen subtiele signalen heel goed op)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:12

Oud topic. Lachen