Bitloze vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Bitloze vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:02

Hallo allemaal!

Ik was er even mee gestopt, maar ben nu weer helemaal van plan om bitloos te gaan rijden. Afgelopen week behoorlijk aan de slag geweest met de bitloze optoming. Toch kwam ik een paar dingetjes tegen waarvan ik niet wist of het goed was of niet. Daarom hieronder de volgende vraagjes:

Wanneer ik bij im (met bit) kleine ophoudingen maak, dan schiet ze al snel in de stress, gooit haar hoofd in de lucht en ja... dan kan ik weer van voren af aan beginnen. Nu heb ik haar een hele tijd voorwaarts-neerwaarts laten lopen, echt helemaal met haar neus op de grond. Ze ontspant nu en ik kan haar langzaam vragen licht in te buigen en haar wat hoger op te nemen. Dit gaat nu heel erg goed en met bit maakte ze contact tussen haar mond en mijn handen. Nu doet ze dit ook met bitloos hoofdstel. Ze gaat nu in de teugels hangen, maar ze zet een lichte druk op de teugels, ik denk dat ze dit doet als ondersteuning. Doordat ze dit contact maakt, treedt ze wat meer met haar achterbenen onder haar lichaam. Dat gaat dus goed. Maar...

1. Mag een paard met bitloos hoofdstel deze steun vragen?

Het is nog maar in de beginfase en uiteindelijk moet ze zich natuurlijk kunnen 'verzamelen' zonder deze druk. Maar zo in de beginfase lijkt me mij geen echt kwaad te doen. Wél komt er nu natuurlijk druk op de neus, maar ze vind dit zelf niet storend, zeker omdat het lichte druk is en ze dit zelf opzoekt.Toch wil ik niet teveel druk op die neus zetten, vandaar de vraag.

Ten tweede, met bit leer je ophoudingen te maken, lichtjes... om een beetje het bit in de mond te laten spelen.

2. Maak je deze ophoudingen ook met een bitloos hoofdstel?

Het lijkt mij een beetje nutteloos, aangezien je met niets in de mond speelt. Ik maak ze wel en im reageert er wel een beetje op, maar... is het ook echt nodig? Heeft het nog nut zeg maar, om deze ophoudingen te maken?

Dit hoofdstel heb ik nu een keer of 15 gebruikt. Toen ik het kocht, was het geheel nieuw. Het is wel van leer, maar niet van dat hele zachte. Nu zitten de ringetjes altijd op dezelfde 2 cm. van het riempje dat hierdoor heen loopt. Dit omdat het leer gewoon nog niet soepel genoeg is.

3. Heeft iemand een idee om deze riempjes soepeler te krijgen of worden ze dat terzijnertijd wel?

Ik heb het al vaak ingeolied, maar toch zijn ze nog niet soepel genoeg om vrij door het ringetje te glijden.

En als laatste nog even een vraag wat niks met bitloos rijden te maken heeft, maar wel met de rijuitrusting van im.

4. Iemand nog een goed adresje voor het kopen van een bareback pad?

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn vragen. Op mijn manege is er niemand die zich hier mee bezig houdt. Ook in de buurt ken ik niemand die op deze manier bezig is met zijn paard. Ik woon in Den Haag, mocht iemand daar dus nog iemand weten die mij kan helpen, dan hoor ik dat graag!

Groetjes,

Lindsy

Anoniem

Re: Bitloze vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:20

LindsyImmie schreef:

Je paard is gewend aan constante druk in de mond (door het bit) en zoekt nu blijkbaar eenzelfde soort druk op. Omdat je net weer begonnen bent met bitloos, zou ik dit in eerste instantie wel goed vinden wanneer dit een lichte steun is. Wanneer ze echter gaat hangen, dan is dit niet goed.
Waar ik zelf mee bezig ben, is zonder druk te rijden en dus met doorhangende teugels, waarbij mijn paard volledig op eigen benen loopt en haar balans heeft gevonden.

LindsyImmie schreef:

Kan. Het is maar net wat je wilt. Zelf wil ik zo weinig mogelijk 'met de voorkant bezig zijn', zoals je dat velen ziet doen (hals in de krul willen hebben).
Ik heb gemerkt dat kleine ophoudingen soms nodig kunnen zijn wanneer de energie a.h.w. 'uit het paard' dreigt te raken, waarbij ik dan op de volte ga rijden en zachtjes 1 x links en 1 x rechts een kneedbeweging maak.

LindsyImmie schreef:
3. Heeft iemand een idee om deze riempjes soepeler te krijgen of worden ze dat terzijnertijd wel?

Ze worden steeds soepeler. Regelmatig schoonmaken en oliën of vetten.

LindsyImmie schreef:

De mijne heb ik bij Natuurlijk Ruiterschap gekocht. Maar ik weet dat er veel meer adresjes zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:13

Met welke bitloze optoming rijd je? Er staat geen naam of plaatje bij namelijk en er zijn een heleboel verschillende Lachen

Barebackpads kun je ook op mijn site vinden, 2 soorten nog wel (zie onderschrift)

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 17:43

JoviBan schreef:
LindsyImmie schreef:

Je paard is gewend aan constante druk in de mond (door het bit) en zoekt nu blijkbaar eenzelfde soort druk op. Omdat je net weer begonnen bent met bitloos, zou ik dit in eerste instantie wel goed vinden wanneer dit een lichte steun is. Wanneer ze echter gaat hangen, dan is dit niet goed.
Waar ik zelf mee bezig ben, is zonder druk te rijden en dus met doorhangende teugels, waarbij mijn paard volledig op eigen benen loopt en haar balans heeft gevonden.

Ja precies, daarom vond ik het ook al vreemd dat ze de druk zocht, omdat ik de teugels echt lang liet. Maar het lijkt wel alsof ze het veilig vind. Het probleem met Im is, dat de eigenaaresse zelf altijd alleen maar bezig is met de mond. Im zet eigenlijk nooit echt haar achterbenen onder haar lichaam

Even tussendoor... vorige week deed ze dat dus wel in galop, zelfs een paar rondjes! Ik was zo trots! Ze liep echt schuin, aflopend zeg maar, haar kont was veel lager dan de voorkant Haha! Dat gaf me echt hoop dat we er wel komen.

Maar goed, het kan dus gewoon de beginfase zijn naar het uiteindelijke gewenste resultaat?

JoviBan schreef:

LindsyImmie schreef:

Kan. Het is maar net wat je wilt. Zelf wil ik zo weinig mogelijk 'met de voorkant bezig zijn', zoals je dat velen ziet doen (hals in de krul willen hebben).
Ik heb gemerkt dat kleine ophoudingen soms nodig kunnen zijn wanneer de energie a.h.w. 'uit het paard' dreigt te raken, waarbij ik dan op de volte ga rijden en zachtjes 1 x links en 1 x rechts een kneedbeweging maak.

LindsyImmie schreef:

Ze worden steeds soepeler. Regelmatig schoonmaken en oliën of vetten.

LindsyImmie schreef:

De mijne heb ik bij Natuurlijk Ruiterschap gekocht. Maar ik weet dat er veel meer adresjes zijn.

Oké dank je wel voor de antwoorden, neemt bij mij weer wat twijfeltjes weg Lachen Soms heb je het gewoon nodig om je gedachten bevestigd te zien, dan weet ik in ieder geval dat ik de goede kant op ga! Pling

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 17:45

callippo schreef:
Met welke bitloze optoming rijd je? Er staat geen naam of plaatje bij namelijk en er zijn een heleboel verschillende Lachen

Barebackpads kun je ook op mijn site vinden, 2 soorten nog wel (zie onderschrift)

Ik rijd met dezelfde optoming als Jovarna, de ruitersportshop optoming, zeg maar die met de brede neusriem.

Ga gelijk even naar jouw barebackpads kijken, jij maakt ze zelf?
Ik vind die met schapenbont altijd zo mooi, maar ja, ik heb nou eventjes niet zo één, twee, drie 200 euro liggen.
Ben nog maar sinds kort aan het werk en had tijdens m'n studentenleventje niet genoeg om flink te sparen!
Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:36

leukdat je biltoos rijd Lachen

mijn pony zoekt geen aalleuning. maar dat ze doet ze met bit ook niet. maar toch probeer ikd'r nog wl wat aanleunnign te aten zoekn (ivm rechtrichten)

iemand idee?

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:52

Goed naar voren drijven en dan de snelheid opvangen en omzetten in een beweging naar je hand.

Klinkt ingewikkeld... als ik het doe voelt het simpeler Lachen Haha

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:59

ik probeer af en toe ook bitloos te rijden (touwhalster) en me paardje word goed nagefelijk als ik een beetje (een beetje niet me vol gewicht zoals ik mensen ook zie doen) druk op de neus te zetten met beide handen en als ze zakt ontspan ik
mijn paard doet dit bitloos beter als met bit Tong uitsteken
dus ik be nog even op onderzoek uit of ik echt bitloos wil of gewoon beide Tong uitsteken