Jong paard longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marlies87

Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:56

Hallo allemaal,

Ik ben met een vriendin van mij haar paard aan het inrijden. Nu moet dit nog een paar maandjes wachten maar we oefenen veel met longeren enz.
Nou gaat het longeren met de klok mee prima, maar de andere kant op vertikt ze.. Ze komt steeds naar het midden en gaat helemaal tegen je aan staan. We hebben het al geprobeert dat er eentje met haar ging mee rennen, maar ga je naar het midden dan gaat ze meteen mee..
Heeft er iemand tips om dr wel goed te laten lopen?

Alvast bedankt!

Jasmijn159

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:01

een longeerzweep?

marlies87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 17:02

Ook geprobeert, wordt ze niet warm of koud van..

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:04

ik had hetzelfde probleem met mijn paard heb toen een paar keer een longeercirkel in de bak gemaakt met hindernispalen en longeertouwen en sinds dien komt ze niet meer naar me toe.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:30

Casandra schreef:
ik had hetzelfde probleem met mijn paard heb toen een paar keer een longeercirkel in de bak gemaakt met hindernispalen en longeertouwen en sinds dien komt ze niet meer naar me toe.

Dit kan kloppen, want je paard heeft dan meer houvast en kan zijn balans zoeken aan de bakrand. Longeerzweep heeft alleen effect als je deze juist gebruikt. Zie het als je benen. Wanneer je paard meer voorwaarts moet, houd je de zweep achter haar kont, valt het paard naar binnen, wijs je de zweep richting het hoofd, zodat ze van je weg zal lopen.

Let er ook op hoe je in de bak staat. Sta ter hoogte van de kont, maar loop richting het oog mee. Ik vind dit lastig om in tekst uit te leggen, maar hopelijk begrijp je het toch Knipoog Je longeerlijn heeft dan de juiste druk en in samenwerking met je zweep vorm je een soort driehoek. Op deze manier heb je het meeste contact, waardoor ook het meeste te vertellen.

Succes!

marlies87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 19:18

We longeren haar in een longeerbak en de zweep heeft geen effect op haar. met de klok mee doet ze het prima zelfs galop is geen probleem alleen als je tegen de klok in wilt gaan, blijft ze bij je staan. Loop je mee gaat het ook prima tot je zelf stopt..

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:59

Dit geeft aan dat zij dus moeite heeft met de rechterhand. Ieder paard heeft een moeilijke kant. Toch zul je haar met de drijvende hulp (zweep) duidelijk moeten maken wat er van haar verwacht wordt. Voorwaarts drijven, desnoods met zijn 2en. En als ze het dan goed doet, als zijn het maar een paar passen, direct belonen met je stem en ontspanning (bijvoorbeeld gaan stappen in plaats van draf). Ik heb vroeger veel paarden gelongeerd voordat deze zadelmak gemaakt werden. Het grootste probleem is, dat het paard nog geen idee heeft wat je van hem wil. Zolang het makkelijk gaat zal deze dan ook geen weerstand bieden, maar als het moeilijker wordt wel. Ook dan zul je met rust en geduld, maar ook duidelijkheid en consequent handelen, je paard duidelijk moeten maken wat hij moet doen. Misschien heb je iemand in je omgeving die er veel ervaring in heeft en dat diegene je kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:50

Grote kans dat je eigen (drijvende) positie tov het paard die kant op dus niet correct is. Zorgen dat je goed op de achterhand gericht bent, dan KAN het paard niet anders dan voor je weglopen.
Wel eens met dubbele lijnen gewerkt? Kan je net even wat meer controle geven. Misschien werkt dat makkelijker voor je.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:54

zevenster schreef:
Het grootste probleem is, dat het paard nog geen idee heeft wat je van hem wil. Zolang het makkelijk gaat zal deze dan ook geen weerstand bieden, maar als het moeilijker wordt wel. Ook dan zul je met rust en geduld, maar ook duidelijkheid en consequent handelen, je paard duidelijk moeten maken wat hij moet doen. Misschien heb je iemand in je omgeving die er veel ervaring in heeft en dat diegene je kan helpen.

Ik denk dat dit een hele belangrijke tip is: zoek iemand die je kan helpen en ervaring heeft met dit soort zaken. Ik ben net begonnen met mijn paard, en dacht dat het ook allemaal wel makkelijk zou gaan. We hebben ook geen echte problemen, maar ik merk wel dat er heel veel kleine dingetjes zijn, waarmee je je paard rustig duidelijk kan maken wat je eigenlijk van hem wilt. En dan is het fijn als er iemand is die je daarmee kan helpen, en desnoods de eerste paar keer het van je over neemt. Als je paard het dan snapt, kan je er zelf mee verder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:57

--> LO

marlies87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 16:41

Ik rij al 5 jaar paarden in dus ervaring genoeg, maar had dit nog nooit meegemaakt.. vandaar dat ik hier me vraag even gedropt heb, misschien waren er mensen met dezelfde soort ervaring. Kan altijd nog bijleren he Lachen Maar ik ga het gewoon proberen met korte longeerlijn, kleine rondjes. En in ieder geval blijven proberen. Bedankt voor de tips in ieder geval!!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:45

Ja ik heb dus precies hetzelfde probleem met een pony.
We proberen het met zn tweeen in een ronde longeerbak, met longeerzweep en alles maar ze doet het gewoon niet.
Als we haar gewoon los laten lopen, dus zonder longeerlijn en allleen met een longeerzweep, gaat alles prima.
Stappen, draven, galopperen, rechts-en linksom alles doet ze.
Maar zodra je een longeerlijn gebruikt vertikt ze het, echt heel vreemd.
Maar bij die pony is dat dus het enige dat werkt: gewoon helemaal los laten lopen en alleen met je zweep en stem duidelijk maken wat je wilt...

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:14

je moet gewoon veel oefenen, begint alstijd met longeer met de kant die je pony makkelijk vind. daarna doe je de kant die hij moelijk vind, niet te lang doena ls hij al 2 rondjes goed heeft gelopen stop je en dat bouw je steeds op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:28

marlies87 schreef:
Ik rij al 5 jaar paarden in dus ervaring genoeg, maar had dit nog nooit meegemaakt.. En in ieder geval blijven proberen. Bedankt voor de tips in ieder geval!!

Mijn reactie niet verkeerd opvatten hoor, maar dit is zoals ik er tegenaan kijk:

Huilen Het kan wel zijn dat je al 5 jaar paarden inrijdt en daar dus veel ervaring mee hebt. Maar je zegt ook dat je dit nog nooit hebt meegemaakt. Dat houdt in dat je met dit geval dus GEEN ervaring hebt. Waarom dan toch zo eigenwijs zijn om zelf gewoon 'te blijven proberen'(ik lees: aanmodderen)?

Ik denk dat het juist wel verstandig is om er iemand bij te halen die hier ervaring mee hebt. Misschien is jou positie t.o.v. het paard inderdaad wel niet goed en ziet iemand anders dat.

JUIST VAN ANDEREN KAN JE BIJLEREN, niet door zelf maar wat aan te modderen, dat gaat meestal ten koste van het paard

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:19

Mag ik vragen hoe jij het probeert op te lossen met de zweep? En gebruik je je stem er ook bij? Misschien dat ik je nog wat tips kan geven als ik iets meer details weet van wat je al geprobeerd hebt. Wil je graag helpen Lachen