het duizelt me.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

het duizelt me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 14:09

Ik heb een shire van 12 jaar, drachtig. Ik heb haar nu 4 jaar, was nog niet zadelmak toen ik haar kocht, dus ze al 8 jaar toen dat gebeurde. helemaal geen probleem, ze heeft nooit wat raars gedaan. Ze heeft alleen een fobie voor zwepen!! Dus die komt nooit bij haar in de buurt, want dan wordt ze panisch!!!
Ik rijdt haar al die jaren al en bijna nooit zonder problemen, ze wil wel werken, maar is altijd tegen de hand, wil weleens flinke vaart maken. Op zich krijg ik haar wel terug, maar het kost wat kracht en moeite. Het is niet dat ze gemeen is, maar ik heb weleens het idee dat het ook anders kan. Er zijn weleens een dag of 2 dat ze ontspannen loopt en dan is het weer gebeurt en moet ik weeer van voor af aan beginnen.
Ik heb zelfs met een pelham gereden, omdat ze zich zo sterk maakte! Maar dat srijkt tegen mijn gevoel in, maar je probeert wat!!!
Ik rijdt geen wedstrijden, maar wil wel wat doen en niet alleen rondjes rijden, ik ben ook vaak ij het bos te vinden.
Nu ben ik me wat aan het inlezen over het bitloos rijden enzo. Ik vind het heel interessant en wil graag wat gaan proberen. Maar hoe begin je? Begin je met grondwerk, wat gebruike je dan? Is een gewoon halster voor het begin ook goed en kan je dan later wat anders nemen als het wat lijkt? Begin je met wijken voor druk...Ik lees zoveel maar wil graag beginnen maar weet niet hoe!!!
Is het inspannend voor een paard?
Wie wil me op weg helpen, wat kan ik morgen bijvoorbeeld al doen???

evita_

Re: het duizelt me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:58

Leuk joh dat je je er zo in wil verdiepen!
Morgen zou je al een friendly game met je paard kunnen doen. Mag jij hem overal knuffelen/aanraken met je handen?

Ik denk dat hier heel veel mensen zijn die je kunnen helpen. Nog even specifiek over bitloos; je kunt beginnen met bitloos longeren bijvoorbeeld. Longeer zoals je altijd doet, maar dan bitloos. Gebruik dezelfde lichaamstaal en commando's.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:59

Ik mag overal aankomen en aanraken, dat is geen probleem. Ik heb vandaag geprobeert haar opzij te drukken aan de hand, maar jongens dat valt nog niet mee!!! De achterhand gaat makkelijker dan de voorhand en proberen vanaf de grond de beginselen van de rein stop{schrijf ik dat goed??} Maar daar begreep ze weinig van!!!
Verder longeren aan het halster en dan luistert ze perfect, doet alles op stemcommando, dus dat is geen probleem!!! Verder wat aan het volgen geweest aan een lang slap touw, ze volgt me overal en in alle wendingen die ik maak!!
Ik heb gelijk het gevoel dat ik meer met haar bezig ben, ik weet niet wat ze er zelf van vond!!!
Ik ga wat hulp krijgen van JoviBan hier van het forum, want die staat toevallig bij dezelfde stal als waar mijn paard staat!!!
Ik vind het allemaal reuze spannend!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:01

Ik heb op een dag een halster omgedaan 2 touwen er aan en zo ben ik naar buiten gegaan,ik heb wel een super braaf paard hoor dat scheelt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 15:04

Dat wil ik morgen proberen!!!!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:12

Zomaar een halster omdoen met 2 touwen eraan en naar buiten lijkt me nogal een domme, onveilige actie, zeker als je paard nu met een bit nog niet goed luistert.

Begin gewoon eerst op de grond en in de bak, voor je eigen veiligheid Lachen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 16:49

Sorry, ik bedoel niet naar het bos ofzo, maar we hebben alleen een buitenbak!!!! Dus dat is buiten voor mij!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:58

Ik heb niks gedaan vandaag!!!! Ze is stokkreupelAfbeelding
De staleigenaresse belde vanmorgen vroeg met deze mededeling. Ik ben er geweest en ze is echt stokkreupel!!!
Het is aan een voorbeen, kan zo niks vinden. Hoefsmid is geweest voor evt. hoefzweer, ze is wat gevoelig op de teen, hij heeft wat weggesneden. Afwachten dus!!!
Laatst bijgewerkt door chery op 14-11-06 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:03

sterkte. hopelijk valt het nog mee.
Ik ben ook een tijdje geleden begonnen met parelli. een tip : vlieg er niet hals over kop in, maar koop het boek "Natural Horse Man Ship " van Pat Parelli ! Heel leerzaam.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:04

Ik krijg leesvoer van JoviBan!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:43

shirefan schreef:
Ik krijg leesvoer van JoviBan!!!!

Jep, ik sta morgen bij het kopieerapparaat voor je Knipoog .

Hier vind je ook veel leesvoer:
viewtopic.php?f=99&t=480878

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:25

Dit klinkt voor mij erg bekend in de oren. Ik rij nu onze nieuwe fjordenmerrie, bitloos. Gaat goed, maar is echt een tank die dus ook flink de vaart er in wil en die je dan met je hele lichaam moet remmen (lees hangen aan de teugels). Ik hou dit topic nog even in de gaten, want volgens mij is het niet nodig om zo hard te moeten trekken.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:58

Ik moet nog even wachten met proberen, want de veearts heeft er vanmorgen een joekel van een hoefzweer uitgehaald!!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:20

Jane liep al weer goed na haar hoefzweer, dus ik kon het niet laten er vandaag op te gaan, BITLOOS!!!
Ik had een koord 8mm dikte over het kopstuk van het hoofdstel gedaan en dan kruislings achter de keel en aan de zijkanten de teugel. Gewoon rustig aan, omdat ze toch nog even voorzichtig moet doen na de zweer.
Ze reageerde er eigenlijk niet raar op, het voelde voor mij wat zwaarder. Oke ze loopt niet netjes, maar reageerde heel goed op de beenhulpen{heb ik haar toch nog niet zo slecht voor elkaar!}
Ook een stukje gedraaft, ze is goed terug te krijgen.Het voelde op een of andere manier anders, ze bewoog anders door het lichaam, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen!!!
Volgende week gaan we verder, want het week-end wordt het niet Knipoog

Dit idee had ik voor het hoofdstel. Neus riem 5 cm boven de mond, alleen glijden de koorden niet zo lekker, i.v.m. het vele haar bij de shire.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:32

Positieve ervaring dus! Mooi! Knipoog
Wat de neusriem betreft: 5 cm boven de mond is te laag. Het onderste gedeelte van de neus is namelijk erg breekbaar (‘kheb van de week op cursus nog op een schedel staan drukken). Het beste is om de neusband 1, hooguit 2, vingers onder het jukbeen te doen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 15:00

Oke daar twijfelde ik al aan, maar zo stond het aangegeven op een site, waar ik ook dit plaatje vanaf heb.

Dit is een citaat:De
neusriem moet vrij strak worden aangetrokken om verschuiven te voorkomen. Eén tot twee platte vingers op de neus
onder de neusband maximaal. Een keelriem is niet nodig, want de gekruiste koorden werken al als zodanig.

Misschien dat ze daarom wat zwaar voelde???

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:59

Ik ben benieuwd hoe je paard hier verder op gaat reageren. Bedenk wel dat je met dit type hoofdstel ook snel druk achter haar oren hebt. Mijn paard had daar een hekel aan.
Hier een foto zodat je een beeld kan krijgen hoe het neusbeen kan breken van een paard wat teveel druk om zijn neus krijgt.

Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 20:53

Inderdaad ik zie het, ik zal het hoger doen!!! Aldoende leert men, was ze daarom ook wat "zwaar"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:55

Dat zware gevoel kan komen om de pijn in haar voet te ‘ontlasten’. Woensdag schreef je dat de DA die ochtend een hoefzweer verwijderd had en vrijdag ben je gaan rijden. Eerder schreef je ook dat ze gevoelig was in de teen; ik weet niet of dat ook de plek was waar de hoefzweer zat (de hoefsmid had er wel wat weggesneden, schreef je), maar in ieder geval is de voet nog erg gevoelig vlak nadat de zweer weggesneden is (herstel van zowel de zweer als van de wond die in de hoef gemaakt is).

Als je het weer gaat proberen wanneer de voet van Jane genezen is, en ze loopt ook dan ‘zwaar’, dan kan het ook zijn dat ze voorheen erg op het bit leunde en/of het bit vastpakte.
Laat tzt maar weten hoe het gegaan is. Maar voorlopig even die voet laten herstellen, lijkt mij.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:23

Doen we!!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:12

De zweer zat op de pijnlijke plek bij de teen!!! Ze heeft nu 5 dagen in de biotex gestaan, op het harde is ze nog wat gevoelig, maar dat is logisch. Ik ga morgen weer rustig aan erop, veel stap klein beetje draf, zo kan ik ook rustig aan beginnen!!! En het gevoel krijgen. Lekker relaxesd in de bak, kan er weinig misgaan!! De hoef moet van binnen toch weer goed aangroeien, dus dat zal wel even gevoelig blijven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:30

Leuk dat je iig wilt verdiepen.

Maar zou je, ondanks je enthousiasme, niet even wachten nu je paard nog blijkbaar last heeft van die zweer? Gun haar de tijd te herstellen en dan kunnen jullie alsnog de nieuwe 'start' tegemoet. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:50

shirefan schreef:
De zweer zat op de pijnlijke plek bij de teen!!! Ze heeft nu 5 dagen in de biotex gestaan, op het harde is ze nog wat gevoelig, maar dat is logisch. Ik ga morgen weer rustig aan erop, veel stap klein beetje draf, zo kan ik ook rustig aan beginnen!!! En het gevoel krijgen. Lekker relaxesd in de bak, kan er weinig misgaan!! De hoef moet van binnen toch weer goed aangroeien, dus dat zal wel even gevoelig blijven!!
Ten eerste,leuk dat je met haar de goede kant op gaat,en wil.
Maar ik zou ook nog even wachten met er weer op te gaan na zo'n zweer..
Het kan echt geen kwaad om wat ernaast te doen met haar.
Wat grondwerk..
Niet metteen weer erop,dan belast je die hoef teveel,en kan het de verkeerde kant op gaan.
(het is toch niet erg om nog even te wachten tot ze niet meer zo gevoelig loopt?)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:54

hi shirefan!
Leuk dit allemaal van je te lezen! Fijn gevoel he , ben zelfs wel een beetje jaloers op je! Ik moet nog even wachten voordat ik op mijn eigen paard kan kruipen , maar als ik jou was zou ik lekker rustig aan doen! Nu helemaal met die pijnlijke hoef!!!!
Laat maar zien aan je paard dat je haar begrijpt , en dat je haar nu express met rust laat , omdat jij weet dat ze een zere voet heeft! Gun haar de tijd om helemaal te genezen!!
Succes ermee!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:58

Wees niet bang is doe rustig aan en ik heb leeswerk van JoviBan, dus genoeg te doen!!!