moeilijk bestuurbaar met bitloos halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

moeilijk bestuurbaar met bitloos halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 19:24

ik rij sinds 3 weken met een bitloos touwhalster, het halster van emiel voest.. mijn vriendin met wie ik samen de pony heb, rijdt met bit..
In het begin ging het erg goed, maar sinds ander halve week begint mn draver erg te klieren, wil niet op de hoefslag blijven maar probeert naar binnen te gaan zegmaar.. uiteindelijk doet hij dan wel weer wat ik wil maar het is wel erg vervelend.. ik weet dat het gewoon uitproberen is, maar ik vroeg me toch wat af:

Is het beter rijden met een echt bitloos hoofdstel van leer? of maakt dat in principe niet uit?

Ik ga morgen ook weer naar een natuurgebiedje, de vorige keer reed ik daar met bit (durfde bitloos nog niet aan) en mn pony ging helemaal los, galoppeerde echt keihard weg van de ijslander met wie ik samen reed. Ik heb wel eens gelezen op bokt, dat het bij sommige mensen een stuk beter ging zonder bit, dat ze hem beter onder controle hadden. iemand ervaring daarmee?

alvast bedankt Lachen

Anoniem

Re: moeilijk bestuurbaar met bitloos halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:32

Het verschilt per paard (en per ruiter) welk bitloos hoofdstel als prettig en duidelijk wordt ervaren.
Heb je een foto van dit hoofdstel?

Verder geloof ik niet in "uitproberen". Waarschijnlijk is er verwarring bij je pony.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:34

Mijn jonge paardje van 3,5 had ook wel eens van die kuren.
Van bijv. onder me weg lopen en niet luisteren alsof het de 1e x was enzo...

Maar ik ben toen meteen weer aan het grondwerk bezig gegaan, en de volgende dag gewoon weer rijden. En hij heeft het 2 x geprobeerd maar gedraagd zich nu SUPER Cool

Ik rijd zelf ook gewoon met een parellihalster (check mn profiel maar bij Falkor Knipoog )
Met bit reageerd hij ook heel anders nu ik parelli met hem rijd, dan reageerd die idd slechter Sigaar Tong uitsteken

Maar gun het de tijd, je doet het nl ook nog niet zo lang ja Bloos .
het komt vast allemaal goed Vork Haha! !!

gr. fUrytjj_04

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:51

Je zult gewoon moeten uitproberen wat fijn werkt voor jezelf.

Toen ik de eerste keren zonder bit op stap ging, vond ik het best eng. Ik deed mijn merothische hoofdstel ONDER mijn bithoofdstel (zonder neusriem). Ik reed dus met dubbele teugels. Het bitloze stuk had ik in mijn handen en de teugels aan het bit hingen los. Zo had ik wel het gevoel dat ik een bit in mijn handen had, terwijl ik hem niet gebruikte.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 22:29

JoviBan schreef:
Het verschilt per paard (en per ruiter) welk bitloos hoofdstel als prettig en duidelijk wordt ervaren.
Heb je een foto van dit hoofdstel?

Verder geloof ik niet in "uitproberen". Waarschijnlijk is er verwarring bij je pony.

foto's staan in mn profiel! de onderste foto's dan, met het gele dekje Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 22:31

fUrytjj_04 schreef:
Mijn jonge paardje van 3,5 had ook wel eens van die kuren.
Van bijv. onder me weg lopen en niet luisteren alsof het de 1e x was enzo...

Maar ik ben toen meteen weer aan het grondwerk bezig gegaan, en de volgende dag gewoon weer rijden. En hij heeft het 2 x geprobeerd maar gedraagd zich nu SUPER Cool

Ik rijd zelf ook gewoon met een parellihalster (check mn profiel maar bij Falkor Knipoog )
Met bit reageerd hij ook heel anders nu ik parelli met hem rijd, dan reageerd die idd slechter Sigaar Tong uitsteken

Maar gun het de tijd, je doet het nl ook nog niet zo lang ja Bloos .
het komt vast allemaal goed Vork Haha! !!

gr. fUrytjj_04

wat voor grondwerk heb je gedaan dan? longeren ofzo?
bij mijn vriendin reageert ie wel gewoon goed met bit, is hij gewoon superbraaf, bij mij begint hij te klieren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:36

tjitseee schreef:

Ik heb het gezien.
Dat is geen hoofdstel, maar een wat luxer touwhalster. Knipoog
En ik begrijp nu waarom dit halstertje verwarrend kan zijn voor je pony.
Beide teugels zitten vast aan één lus in het midden onder het hoofd. Op die manier kun je geen nauwkeurige/subtiele hulpen doorgeven.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 23:51

JoviBan schreef:
tjitseee schreef:

Ik heb het gezien.
Dat is geen hoofdstel, maar een wat luxer touwhalster. Knipoog
En ik begrijp nu waarom dit halstertje verwarrend kan zijn voor je pony.
Beide teugels zitten vast aan één lus in het midden onder het hoofd. Op die manier kun je geen nauwkeurige/subtiele hulpen doorgeven.

nee ik weet dat het geen hoofdstel is, ik vroeg of een een bitloos hoofdstel beter zou werken dan dit halster zegmaar.. Tong uitsteken
het schijnt juist goed te werken, de teugels op één punt vast.. lijkt mij juist ook dat het beter werkt als ze allebei aan één kant van zn hoofd zitten maar dat is niet mogelijk bij dit halster.. naja we zullen zien hoe het verder gaat Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:00

Hmm. Probeer eens een Cross-Rope-Bridle ? Ik ben zelf ook begonnen op een touwhalster, maar ik vind heen CRB net wat beter werken.. Lachen Je hebt twee afzonderlijke gekruisde lussen voor de teugels. Tip twee; kijk eens of je het met neckreinig kunt proberen. Ik ben dat eens gaan proberen op aanraden van iemand, en dat ging zo fijn dat ik dat nu veel gebruik !

Succes !

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 00:37

Faux schreef:
Hmm. Probeer eens een Cross-Rope-Bridle ? Ik ben zelf ook begonnen op een touwhalster, maar ik vind heen CRB net wat beter werken.. Lachen Je hebt twee afzonderlijke gekruisde lussen voor de teugels. Tip twee; kijk eens of je het met neckreinig kunt proberen. Ik ben dat eens gaan proberen op aanraden van iemand, en dat ging zo fijn dat ik dat nu veel gebruik !

Succes !

ok bedankt voor je tips, maar wat is neckreinig? Tong uitsteken

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:55

Heel kort door de bocht gezegd;

Sturen d.m.v. druk geven op de hals met je teugels.. dus als je naar links wilt, geef je met je rechterteugel druk tegen zijn hals.

Ik kan het niet goed uitleggen; Google. Pling

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 22:11

dat deed ik altijd al eigenlijk, ook toen ik nog met bit reed Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:32

Met een dr. cook heb je veel meer controle.
Ik heb een touwhalster ook wel geprobeerd, maar ik vind als wedstrijdruiter dat de hulpen dan niet goed genoeg overkomen. Ik kan er wle mee rijden, maar het is niet fijn genoeg. Met een dr. cook kun je net zo rijden als met bit. Ik heb 4 verschillende paarden bitloos gereden, en met geen 1 moeite gehad moet de overgang van bit naar bitloos.
Ik rij overigens ook nog wel met bit, wissel het wat af.