sinds een week voer ik onbeperkt hooi aan mn knollen wat erg goed gaat!
nu het een stuk kouder is geworden, is het me al flink wat keren opgevallen dat wanneer zij hooi aan het eten is, zij wat gaat zweten en met die kou van vooral 's ochtends echt de stoom van haar kont af komt.
het zweet is niet van dat plakkerige zweet wat echt op dr huid zit, maar het lijkt erop dat het aan de buitenkant zit.
wat ik zelf heb bedacht, na een tijd geleden het verhaal op paardnatuurlijk te hebben gelezen over 'heeft mijn paard het koud' is het volgende:
ik heb het idee dat de 'vochtpareltjes'op haar vacht overtollige warmte is... doordat ze eet gaat het kacheltje in haar lichaam aan... alles wat overtollig is aan warmte trekt de vacht naar buiten, waar het als pareltjes blijft liggen. doordat er warmte naar buiten komt en het koud is buiten, komt de stoom van haar lichaam...mijn paard is altijd vrij warm... zomer en winter.,
mijn shet wordt wel wat warmer als ie staat te eten, maar het is niet zo dat ie de stoom van zn billen af komt
wie kan mij vertellen of mijn idee klopt? hebben jullie er ervaring mee? een paard die dit ook heeft? is het normaal of moet ik me zorgen maken?
vanochtend heb ik een foto gemaakt... ze was al nat van de regen( dus tis niet zoooveel zweet hoor;)) en vanaf dat ze aan het hooi begon dat ik neerlegde, 5 minuutjes later begint het dan:"