Ik heb zelf een jong paard. Hij is inmiddels ruim 2,5 jaar en ik volg met hem de freestyle methode van Emiel Voest. Mijn lieve ruin doet het er prima op!! Los werken, grondoefeningen, met hem buiten wandelen (verkeersmak maken), lichte schrik- en obstakeltraining in de bak en op het erf (veel tractors bij ons) en eerdaags wil ik gaan beginnen met de dubbele lange lijnen. Af en toe heb ik les, dan komt er iemand kijken hoe ik het doe. Ik heb vooral de boeken en dvd's van Voest goed bestudeerd en ik heb twee vriendinnen die zelf cursussen bij Voest en nog wat mensen gevolgd hebben met hun paarden. Mocht ik ergens vragen over hebben, dan vraag ik hen om advies. Is toe nu toe eigenlijk niet nodig geweest, maar ze hebben me wel geholpen met de lichaamstaal bij het los werken e.d.
Altijd handig als mensen je even observeren en je vertellen wat je goed doet en wat je kan verbeteren.
Verder lees ik alles wat los en vast zit over paardengedrag, NHS, gezondheid, voeding, e.d.
Ik verwacht weinig problemen met mijn paard. Hij was een enorme angsthaas toen ik hem kreeg, maar nu zijn we echt maatjes en ik vertrouw helemaal op hem. Daarom wil ik hem ook bitloos gaan inrijden. Lijkt me geweldig!!
Vroeger deed ik alles op de traditionele manier, weliswaar met alsnog een hoop gevoel erbij, maar toch. Dit voelt stukken beter.
Ik denk inderdaad dat je je gewoon in van alles moet verdiepen en dan maar proberen bij je paard. Dat boek van Inge Teblick heb ik ook, vind het een prima boek, maar freestyling is echt helemaal ons ding. Als de basis er inzit straks na het inrijden, ga ik wel weer eens kijken wat ons doel daarna wordt. Voorlopig zijn we nog lang niet zover.
Succes met het opleiden van je paard! Het is echt heel erg leuk om mee bezig te zijn!!