africhting jong paard, welke methode?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keesje

africhting jong paard, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 12:35

Over een jaar is mijn kleuter zover dat ze er langzaam maar zeker aan moet gaan geloven.
Nu wil ik haar africhten op een zo natuurlijk mogelijke wijze, Natural Horsemanship dus.

Wat is hiervoor een goede methode en wat is een goed boek wat ik als 'rode draad' kan gebruiken.
Ik heb reeds het boek van Inge T. over Grondwerk. Hier ben ik bijzonder tevreden over.
Maar ik zoek ook naar iets wat meer betrekking heeft op de africhting van een jong paard op een natuurlijke manier.

Wie heeft tips?

Foresttravel

Re: africhting jong paard, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:09

Hmm.. een paard richt je niet zomaar af.
maar welke methode goed is moet je zelf uitzoeken.
voor de 1 werkt dit beter voor de ander dat.

ikzelf heb een compleet eigen stijl ontwikkeld. en daar
wat van anderen bij in gevoegd. dus ik denk dat je voor
jezelf wat moet gaan lezen in bijv de bieb. en wat dingen
proberen en kijken wat je het beste past.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:25

Een goede methode:

Zoek een ouder paard en ga daarmee oefenen.
Neem les en laat je eigen 'savvy' (kunde') beoordelen.

Stuur vervolgens je jonge paard naar een echt ervaren NH-persoon om hem te laten inrijden.

Begin DAN PAS met het trainen van je eigen jonge paard.

Is misschien niet wat je wil horen, maar voor je jonge paard wel de allerbeste manier. Een band opbouwen met je paard kun je het best doen door HEEEEL VEEEEL tijd met hem in de wei door te brengen, zonder echt wat van hem te vragen. Het vertrouwensgedeelte groeit daarmee enorm. Heb je eenmaal een groot vertrouwen, dan is het 'dominantiegedeelte' een kwestie van jouw eigen houding. Die je dus verbetert door te oefenen met... een ouder paard Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:40

Ik heb heel veel gehad aan de boeken van Nathalie Penquitt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:40

Stuur Licorne van Bokt maar een PB, dan komt de rest vanzelf..............

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:28

Ik geloof zelf persoonlijk niet zo in methodes.
De methodes helpen maar op een beperkt aantal paarden.
Ik heb zelf een manier ontwikkeld die je bij elk paard kunt gebruiken. Het is een mengelmoes van methodes en stijlen.
Ik pas me altijd aan aan het paard.
Je moet er zelf achter komen wat voor jou paard werkt. En dat doe je door je aan te passen. Zowel aan je eigen wensen als die van het paard.
Doormiddel van samenwerken kom je er wel.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 02:41

Ik heb vorig jaar een boek gekregen, waar ik voor mijn jonge paard veel aan heb gehad (en nog steeds heb):

Van veulen tot rijpaard
geschreven door Richard Maxwell & Johanna Sharples

Inhoud:

Fase I: De beginselen van lichaamstaal (alle leeftijden)
    Fase 2: Eerste lessen ( 0-6 weken)
    Fase 3: Peuterklas (6 wk tot 6 mnd)
    Fase 4: Puberaal verzet (6-18 md)
    Fase 5: Omgaan met hengsten (alle leeftijden)
    Fase 6: Adolescente angsten (18 mnd tot 2,5 jaar)
    Fase 7: Aan de lange leidsels lopen (2-3 jaar)
    Fase 8: Opstijgen en wegrijden (3 jr en ouder)
    Fase 9: Gevaren onderweg (3-5 jaar)
    Fase 10: Een valse start (alle leeftijden)
    Algemene problemen en oplossingen

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik niet alles precies zo doe wat er in het boek beschreven staat Knipoog .
Veel dingen die ik doe, heb ik door ervaring met mijn andere paarden geleerd en bij andere dingen heb ik weer hulp aan vrienden en/of instructrice gevraagd.
Het boek gebruik ik vooral ter ondersteuning, of ik kijk er dingen in na, als ik met mijn methode niet verder kom.
Mijn (jongste) paard is in juli 3 geworden en (voorlopig) nog niet onder het zadel. Ik doe veel grondwerk met haar en buiten het af-en-toe longeren, werk ik veel met het touwhalster.
Mijn uiteindelijke doel is, om haar met zo veel als nodig, maar zo min mogelijk hulpen te scholen tot een fijnvoelig (rij)paard Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:38

Bedankt voor de tip, Sterre!
Ik heb het boek Freestyle II van Voest al een tijd in huis, maar dit boek lijkt me ook zeker de moeite waard!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:57

Zoals gezegt zoek het niet zozeer in een methode, maar pas het op jouw en je paard aan. Ga hiervoor lessen bij verschillende NH mensen en kijk wat er werkt voor jouw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:08

Ik heb zelf een jong paard. Hij is inmiddels ruim 2,5 jaar en ik volg met hem de freestyle methode van Emiel Voest. Mijn lieve ruin doet het er prima op!! Los werken, grondoefeningen, met hem buiten wandelen (verkeersmak maken), lichte schrik- en obstakeltraining in de bak en op het erf (veel tractors bij ons) en eerdaags wil ik gaan beginnen met de dubbele lange lijnen. Af en toe heb ik les, dan komt er iemand kijken hoe ik het doe. Ik heb vooral de boeken en dvd's van Voest goed bestudeerd en ik heb twee vriendinnen die zelf cursussen bij Voest en nog wat mensen gevolgd hebben met hun paarden. Mocht ik ergens vragen over hebben, dan vraag ik hen om advies. Is toe nu toe eigenlijk niet nodig geweest, maar ze hebben me wel geholpen met de lichaamstaal bij het los werken e.d. Haha!
Altijd handig als mensen je even observeren en je vertellen wat je goed doet en wat je kan verbeteren.

Verder lees ik alles wat los en vast zit over paardengedrag, NHS, gezondheid, voeding, e.d.
Ik verwacht weinig problemen met mijn paard. Hij was een enorme angsthaas toen ik hem kreeg, maar nu zijn we echt maatjes en ik vertrouw helemaal op hem. Daarom wil ik hem ook bitloos gaan inrijden. Lijkt me geweldig!!

Vroeger deed ik alles op de traditionele manier, weliswaar met alsnog een hoop gevoel erbij, maar toch. Dit voelt stukken beter.

Ik denk inderdaad dat je je gewoon in van alles moet verdiepen en dan maar proberen bij je paard. Dat boek van Inge Teblick heb ik ook, vind het een prima boek, maar freestyling is echt helemaal ons ding. Als de basis er inzit straks na het inrijden, ga ik wel weer eens kijken wat ons doel daarna wordt. Voorlopig zijn we nog lang niet zover.

Succes met het opleiden van je paard! Het is echt heel erg leuk om mee bezig te zijn!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:05

Ik heb mijn "jonkies" a la John Lyons beleerd. Ik had nog nooit eerder een paard ingereden en het is super gegaan, al zeg ik het zelf Bloos . Eerst veel grondwerk gedaan en daarna dus er op.
Zie: Ground Control Manual
en: Riding Manual
http://www.johnlyons.com/store/product. ... 250&page=1

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:23

Iedereen bedankt voor de tips/adviezen

Sterre; dat boek heb ik ook in mijn handen gehad, maar ik ben toch op zoek naar iets wat echt natural is.
Mac; bedankt voor de link, de boeken spreken me wel erg aan.

Heb intussen ook een pm gehad met allerlei informatie en ik ga Licorne ook maar even een pm sturen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:28

Jammer dat er interessante en leerzame info per pm gestuurd wordt en niet in dit topic. Knipoog

janssenf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:13

Bij onze activiteiten voor het zadelmak maken van paarden gebruiken we eigenlijk een combinatie van een aantal methoden en technieken, grotendeels voortkomend uit NH. Daarbij is het het paard dat bepaald welke techniek we gebruiken in welke fase en hoe snel de trainig wordt doorlopen, ieder paard is immers anders.
Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk wat de eigenaar van het paard zelf wil en later wil gaan doen met het paard, ook is het van belang of (en hoe) het paard getraind is voordat deze bij ons komt.

Een groot deel van onze methode is gebaseerd op grondwerk, daarbij leggen wij de basis voor een werkrelatie met het paard. Pas wanneer wij zien dat dit grondwerk goed wordt geaccepteerd gaan we het paard berijden. Soms is dat al vrij snel, soms heeft dat meer tijd nodig. Bij dit grondwerk werken we aan de sturing, buiging, teugelwerking, nageeflijkheid en controle over het paard. Ook leren we hierbij al een aantal hulpen en laten we het paard wennen aan zadel, hoofdstel, longeerlijnen etc.

Daarnaast zijn schriktraining en een aantal bosritten een min of meer vast onderdeel van onze methode. Hierbij proberen we de eigenaar of ruiter zoveel mogelijk te betrekken, zij moeten immers het paard verder doortrainen en consequent om blijven gaan met de toch vaak nog jonge paarden.

Wij organiseren zeer regelmatig een informatie-avond over het zadelmak maken van paarden, waarbij we op basis van een videopresentatie uitleggen hoe wij het inrijden van een paard opbouwen op een paardvriendelijke manier. Ook wordt uitgelegd hoe wij omgaan met bepaalde problemen die kunnen ontstaan tijdens het inrijden.