blote voeten wat nu!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

blote voeten wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 10:33

Ik heb 2 maanden geleden de ijzers eronder uit laten halen, en direct hoefschoenen aangeschaft, voor als ik naar de manege moet (15 min stap) Nu heb ik het probleem dat hij zo kort gebouwt is dat hij de lipjes van zijn schoenen losschopt zodra hij draaft. Galopperen met schoenen gaat al helemaal niet. Huilen
En zelfs met stappen raakt hij met zijn achterhoeven zijn voorhoeven.
als ik de (easy boots) schoenen uitlaat dan kan ik 2x naar de manege en daarna loopt hij kreupel omdat ze dan zo kort en vooral scheef zijn.
Iemand tips of ideeen??

8nnemiek

Re: blote voeten wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:39

En als je zo'n springschoenen er overheen doet? Of past dat niet bij hoefschoenen?
En misschien kun je langzaam opbouwen op verharde wegen, dan gaat hat hoefmechanisme wat beter werken, en dan groeien ze sneller.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 15:19

hij raakt zichzelf met zijn achterhoeven zijn voorhoeven als ik hier nog eens springschoenen overheen doe dan raakt hij zich toch nog meer, neem aan dat dit niet de bedoeling is.
En wat opbouwen betreft enige tips hoe ik dit moet aanpakken?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:08

Welke heb je?
De voorhoef wikkelt te traag af. Met blote voeten kan je het voorbeen sneller af laten wikkelen, maar met hoefschoenen is dat moeilijk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:15

Je kunt anders met hem over asfalt gaan stappen aan de hand. Dan heeft hij minder gewicht op zijn rug en slijt het niet zo snel, en de hoef zal dan sneller gaan groeien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:38

Volgens mij is er maar één oplossing, en dat is je paard correct leren lopen. Zorg eerst dat hij correct op zijn voeten staat (juist gekapt dus) en geen medische problemen heeft.
Verder niets om de voeten doen, zodat hij het voelt als hij zich raakt, en aan het werk aan de lange lijn. Eerst gewoon rechtdoor een vast tempo en ritme oefenen (en belonen) en dan komt de houding en het zich bewust worden van zijn voetzetting vanzelf. Als hij braaf is op de weg is fietsen een goed plan, en anders zelf de joggingschoenen aan Knipoog . Als hij rechtuit goed loopt kan je het moeilijker maken met oefeningen waarbij hij zich vanuit het basisritme extra moet concentreren op zijn voeten door balkjes, oneffen terrein en gebogen lijnen oefenen. Al hij zo ver is kan je eventueel aan de longe beginnen oefenen, maar eerder lijkt me dat geen goed plan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:09

Anouar tikte z'n voorhoeven altijd aan. Als ik zonder springschoenen reed trapte hij z'n voorhoeven tot bloedens toe kapot.
Nu ik hem zelf bekap hou ik de toon van de voorhoeven korter en zijn we van het hele probleem af.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:14

Ik heb de oude versie Easy boots,
Hij is 10, heeft ijzers gekregen op zijn 4e en nooit ergens problemen mee gehad, maar omdat hij 24/7 buiten staat heb ik hem liever op blote voeten, hij is gewoon heel kort, (dit doordat zijn moeder een pony was van 135 en zijn vader een kwpner van 170 hij is zelf 150 en heeft dekenmaat 125)
doordat hij die schoenen aankrijgt, worden zijn hoeven eigelijk groter en dus raakt hij de sluitingen van zijn boots, waardoor deze dus los gaan.

Zonder schoenen slijten zijn hoeven echt te snel en kan ik niet over de weg, dus dat zal hij moeten opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:54

Zijn de schoenen niet te ruim? Want blijkbaar kan hij niet goed genoeg afwikkelen.

Wellicht is het beter om de schoenen van Smit te nemen; deze worden op maat gemaakt.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:48

Nee schoenen passen perfect, en de Smit schoenen zijn nog dikker dan de easy boots. Helaas!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:14

Lenneke_ schreef:
Welke heb je?
De voorhoef wikkelt te traag af. Met blote voeten kan je het voorbeen sneller af laten wikkelen, maar met hoefschoenen is dat moeilijk.

je kunt een opzet in de zool van de hoefschoenen raspen, zodat de voet wat beter af kan wikkelen.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:41

Dit begrijp ik niet helemaal, kun je het wat beter uitleggen??

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:42

rick_erika schreef:
Hij is 10, heeft ijzers gekregen op zijn 4e en nooit ergens problemen mee gehad, maar omdat hij 24/7 buiten staat heb ik hem liever op blote voeten, hij is gewoon heel kort, Zonder schoenen slijten zijn hoeven echt te snel en kan ik niet over de weg, dus dat zal hij moeten opbouwen.

Waarom zou een paard dat 24/7 buiten staat geen ijzers mogen hebben? Als je nooit problemen hebt gehad toen hij gewoon beslagen was, waarom begin je er dan aan? Nu heb je jezelf heel veel ellende op de hals gehaald omdat je pony te kort bekapt is. Dat doet ontzettend veel pijn. Het duurt zeker een jaar voordat de hoeven hard genoeg zijn om mee over het verharde te lopen. En denk je echt dat hij er beter van wordt?

Ik zou er nog maar eens over nadenken als ik jou was. (of misschien had je dit beter kunnen doen voordat je er aan begonnen was)

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:12

Mijn mening is dat de pony absoluut niet TE kort bekapt is, ik vraag me dan ook af waar je dat vandaan haalt!
Als je het stukje bedoelt waar staat hij is gewoon heel kort, daar bedoel ik mee dat hij kort gebouwt is en lange benen heeft, zo duidelijker misschien????

En geloof me ik heb er echt wel over nagedacht, hij staat in de winter buiten en staat dus ook in een enorme plas modder, met ijzers glijd hij veel sneller uit.
Van nature loopt een paard ook niet met ijzers, dus waarom zou het bij mij wel moeten????

En Nadir, volgende keer misschien beter lezen?