Heb ik hier genoeg aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Heb ik hier genoeg aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 22:07

Ik heb het boek Natural Horsemanship van Pat Parelli besteld via paardentips, hier stond:

Citaat:
Als je het boek Natural Horse-Man-Ship van Pat Parelli leest en toepast en ongeveer 20 tot 40 uren oefent, kan je op een behoorlijk bekwame wijze slagen voor Niveau 1.

klopt dit of zou ik beter ook op de een oft andere manier aan de dvd's geraken?

Wat heeft het hele pakket dan wat je zo hard nodig hebt? Ik hoor vaak dat mensen aan de dvd's genoeg hebben, maar andere zeggen weer dat het boek essentieel is. Ik zoek dus duidelijkheid hihi, bedankt!

callippo

Re: Heb ik hier genoeg aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:45

Hmm, die tekst slaat misschien op het pakket van L1, maar het boek is niet zo heel makkelijk als 'werk-boek'.

Beter dus om een pakket erbij te kopen, of een DVD waarop dingen uitgelegd staan (zie onderschrift Knipoog ), of nog beter: les te volgen bij iemand, want met alleen het boek is het echt best lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:51

diesel_ schreef:
Ik heb het boek Natural Horsemanship van Pat Parelli besteld via paardentips, hier stond:

Citaat:
Als je het boek Natural Horse-Man-Ship van Pat Parelli leest en toepast en ongeveer 20 tot 40 uren oefent, kan je op een behoorlijk bekwame wijze slagen voor Niveau 1.

klopt dit of zou ik beter ook op de een oft andere manier aan de dvd's geraken?

Wat heeft het hele pakket dan wat je zo hard nodig hebt? Ik hoor vaak dat mensen aan de dvd's genoeg hebben, maar andere zeggen weer dat het boek essentieel is. Ik zoek dus duidelijkheid hihi, bedankt!

Niet om het een of ander, maar les van een echt mens-met-kennis levert je die kennis in minder dan de helft van die tijd. Met paarden omgaan leer je niet uit een boekje, maar door het te doen, onder leiding van een kundig iemand. Op dat moment kan een boek je zinvolle achtergrondinformatie leveren en je helpen dingen te begrijpen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 19:15

en ipv dan die dvd's van equisense kan ik dan niet beter de dvd's van t echte level 1 pakket kopen? of maakt dat niet zoveel uit?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:25

Het boek is een goed boek om erachter te komen wat parelli juist inhoud. Het boek gaat vooral over het level 1. De 7 games staan er wel in, maar als je ze niet kent is het echt zoeken. Het boek wordt eigenlijk ook pas echt duidelijk als je het pakket hebt. Zonder het pakket kan je echt niet aan parelli beginnen.
Het pakket heeft pocketboekjes waar alles duidelijk instaat en de pocketboekjes zijn je rode draad doorheen het pakket. De boekjes verwijzen ook naar de dvd's van het pakket.
Natuurlijk kan je ook de dvd van equisense kopen. Ik ken de dvd niet. Misschien koop ik die nog wel. Voor de moment voldoen mijn level 1 en 2 pakketten voor mij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:38

Ik vind het boek vooral een "achtergrond-boek". Heel nuttig, maar niet erg handig als je je level 1 wil halen. Met de level 1 DVD's en evt de bijbehorende boekjes, kom je een heel eind. Les is uiteraard altijd nuttig, want je bent je meestal niet bewust van de fouten die je maakt Lachen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:13

ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar les van een echt mens-met-kennis levert je die kennis in minder dan de helft van die tijd. Met paarden omgaan leer je niet uit een boekje, maar door het te doen, onder leiding van een kundig iemand. Op dat moment kan een boek je zinvolle achtergrondinformatie leveren en je helpen dingen te begrijpen.

zelf nadenken wel Knipoog
Ik vind het pakket juist heel goed om uit te leren, denk wel dat af en toe een cursusje handig is voor de progressie (ligt er ook aan op wat voor manier je het beste leert). Ik zie echt te vaak dat mensen te afhankelijk worden van hun lesgevers, zelf gewoon logisch nadenken werkt meestal ook best goed Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:40

Eens met sanne en prompter: uit een boek kun je best een heleboel leren!
Ik ben regelmatig bij mensen geweest om ze 'weer op weg te helpen' en die mensen hadden het grootste deel van level 1 geheel uit het pakket geleerd. Een uurtje les om wat puntjes bij te schaven en ze kunnen weer verder!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:51

sanne83 schreef:
ikke schreef:

zelf nadenken wel Knipoog
Ik vind het pakket juist heel goed om uit te leren, denk wel dat af en toe een cursusje handig is voor de progressie (ligt er ook aan op wat voor manier je het beste leert). Ik zie echt te vaak dat mensen te afhankelijk worden van hun lesgevers, zelf gewoon logisch nadenken werkt meestal ook best goed Haha!

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw leerprocessen zijn opgebouwd, maar zelf nadenken heb ik geleerd doordat dat door mensen om mij heen gestimuleerd werd. Daarbij werd lezen ook gestimuleerd, maar dat je dingen niet klakkeloos moet geloven die in een boekje staan, is mij door mensen geleerd. Boeken kunnen je een hoop achtergrond informatie geven, die je ook later nog eens terug kunt lezen, maar iemand die je op het juiste moment zegt "DIT wil je zien" of "NU hulp geven" leert je veel sneller je timing te ontwikkelen en de juiste hulp geven.
Als je afhankelijk wordt van je lesgever, heb je een verkeerde lesgever, want die leert je dus niets. Les geven is kennis overdragen! Als er geen kennis wordt overgedragen is het geen les maar bezigheidstherapie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:24

misschien heb ik wel een heel andere manier van leren hoor Knipoog
Ik weet niet of je die pakketten kent, maar het is geen dressuur ofzo wat je leert. Het is echt stap voor stap, je leert juist zelf timing aanvoelen (met hele simpele oefeningen). Je paard geeft wel aan of je het goed doet. Ik heb net zoals callippo heel veel mensen op weg geholpen met het begin van nh, maar da's een uurtje en dan kunnen mensen weer een hele tijd vooruit. Ik denk persoonlijk dat je veel meer leert van uitproberen, een fout ontdekken, oplossingen zoeken en dan eventueel als het nog steeds niet lukt hulp vragen, dan gelijk het goede antwoord uitgekauwd te krijgen.
maar je hebt verder helemaal gelijk hoor, ligt ook helemaal aan de manier van lesgeven Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:30

Nee, ik ken de pakketten niet, die zijn van na de tijd dat ik snuffelde aan diverse werkwijzes.
Wat ik wel weet is dat de meeste mensen zich totaal niet bewust zijn van wat ze doen, hoe ze doen en waarom ze dat doen. Er is veel vervuiling van lichaamstaal, iemand die je helpt dat eerst op te ruimen is vreselijk nuttig en kan heel veel frustratie voorkomen. Wat ook heel gangbaar is, is dat je niet registreert (ondanks alle bestudeerde theorie) dat je met bijvoorbeeld een halve centimeter schouderpositie een paard blokkeert of juist stimuleert.
Heel veel mensen kunnen ook de reacties van het paard niet rijmen, omdat ze de helft van de signalen missen. De meeste mensen kunnen gewoon (nog) niet op dit niveau registreren. Om je daarmee op weg te helpen, heb je iemand nodig die je in dat stuk kan begeleiden. Als je eenmaal die basis hebt gelegd, kun je veel gemakkelijker dingen uit een boekje gaan toepassen. En volgens mij DOE jij dit dus ook: mensen even op weg helpen door dit eerste stukje brei, dat heet toch lesgeven? Tong uitsteken
Maar goed, als jij dat anders ziet, ook best.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:46

sanne83 schreef:
misschien heb ik wel een heel andere manier van leren hoor Knipoog
Ik weet niet of je die pakketten kent, maar het is geen dressuur ofzo wat je leert. Het is echt stap voor stap, je leert juist zelf timing aanvoelen (met hele simpele oefeningen). Je paard geeft wel aan of je het goed doet. Ik heb net zoals callippo heel veel mensen op weg geholpen met het begin van nh, maar da's een uurtje en dan kunnen mensen weer een hele tijd vooruit. Ik denk persoonlijk dat je veel meer leert van uitproberen, een fout ontdekken, oplossingen zoeken en dan eventueel als het nog steeds niet lukt hulp vragen, dan gelijk het goede antwoord uitgekauwd te krijgen.
maar je hebt verder helemaal gelijk hoor, ligt ook helemaal aan de manier van lesgeven Knipoog

Correctie: je hoopt en denkt dat je paard het aangeeft. Als je mazzel hebt, gebeurt dat, heb je toevallig pech, dan gebeurt dat dus niet. Ik heb er twee, de ene laat ik keren op een dubbeltje met een minimale beweging, de andere prijs ik de hemel in als hij enkel stopt omdat ik dat ook doe. De rest heeft ie allang geleerd te negeren als zijnde "onzin waar je niks mee hoeft"

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:58

Waratje schreef:
Nee, ik ken de pakketten niet, die zijn van na de tijd dat ik snuffelde aan diverse werkwijzes.
Wat ik wel weet is dat de meeste mensen zich totaal niet bewust zijn van wat ze doen, hoe ze doen en waarom ze dat doen. Er is veel vervuiling van lichaamstaal, iemand die je helpt dat eerst op te ruimen is vreselijk nuttig en kan heel veel frustratie voorkomen. Wat ook heel gangbaar is, is dat je niet registreert (ondanks alle bestudeerde theorie) dat je met bijvoorbeeld een halve centimeter schouderpositie een paard blokkeert of juist stimuleert.
Heel veel mensen kunnen ook de reacties van het paard niet rijmen, omdat ze de helft van de signalen missen. De meeste mensen kunnen gewoon (nog) niet op dit niveau registreren. Om je daarmee op weg te helpen, heb je iemand nodig die je in dat stuk kan begeleiden. Als je eenmaal die basis hebt gelegd, kun je veel gemakkelijker dingen uit een boekje gaan toepassen. En volgens mij DOE jij dit dus ook: mensen even op weg helpen door dit eerste stukje brei, dat heet toch lesgeven? Tong uitsteken
Maar goed, als jij dat anders ziet, ook best.

Ik ben het helemaal met je eens, alleen vind ik dat je heel veel leert door fouten maken en dan zelf bedenken wat je eraan kan doen. Als je dan uiteindelijk ergens niet uitkomt, is les inderdaad heel handig. Geheel door een oefening heen geleid worden, laat je minder nadenken over wat je doet en waarom. Dit is vast heel persoonlijk, misschien ben ik wel de enige die zo leert Haha! het ligt trouwens zeker aan de manier van lesgeven, helaas is voorkauwen een erg normale manier van lesgeven.
Het is niet voor niets dat veel mensen op hun best rijden tijdens een les. De enige manier is om zelf te snappen waarom je wat doet, anders kan je het nooit nadoen als je weer alleen bent.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 03:22

Lees bijvoorbeeld eens Stephanie Burns's boek over 'great lies we live by'. Dat gaat o.a. over verschillende strategieen die mensen van nature hebben bij het aanleren van nieuwe dingen. (boek wordt ook aangeraden door Parelli)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 04:04

mm, les nemen lijkt mij altijd nog het beste.. in een boek kan je het altijd nog anders opvatten en het boek zegt niet als je iets fout doet..

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:38

als je de pakketten te duur vind om in een keer aan te schaffen (het boek lijkt me namelijk niet voldoende informatie geven over HOE je precies aan de slag moet), kun je misschien eens kijken naar de dvd van equisense, www.equisense.nl. Deze methode lijkt grotendeels op Parelli, en geeft je alvast een basis mee, waarna je altijd nog kunt beslissen om een parellipakket te kopen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:16

bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb het boek natural-horse-man-ship van parelli gekocht (tis nog niet uit) maar heb hier ook al heel veel uit kunnen halen! Er is nu iemand op stal waarvan ik niet wist dat ze het pakket had, ik ga van haar level 1 lenen en als we hier door komen koop ik gewoon leven 2, dit is toch een niveau hoger en dan lijkt een boek me (als achtergrondinfo of juist niet) altijd handig!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:06

..Wat vooral handig is van de pakketten is het uitgebreide DVD materiaal, met de nodige simulatie oefeningen en veel paarden met leerlingen in beeld. Ik vind de pakketten onmisbaar en ontieglijk leerzaam!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:49

het boek is in ieder geval nog niet genoeg, het is altijd makkelijk om het pakket te hebben en zeker iemand die er verstand van heeft! daar heb ik in ieder geval wel heel veel aan gehad!