[AR] Waar kan je een tuig vinden in een leuk kleurtje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Waar kan je een tuig vinden in een leuk kleurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 15:25

Hoi,
ik heb een shetje waarmee ik ooit wil mennen (ze is nu nog wat jong om al volop te beginnen). Omdat ik ver vooruitziend ben Knipoog begin ik al uit te kijken naar een tuigje voor haar. Maarrrr, ik wil graag iets leuks voor haar, dus vroeg ik me af of er synthetisch tuig bestaat in leuke kleurtjes? Heb al op de websites van Ideal en Zilco gekeken en daar niets gevonden...

Shtlanders

Re: Waar kan je een tuig vinden in een leuk kleurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:27

hmmm volgensmij heb je geen tuig in kleurtjes?? ja ik ken wel een tuig dat zwart met onderlegt isz met een soort rood maarja.. en tuig een kleurtje kan je ook niet geven want als je paard dan gaat zweten zit het op het paard inplaats van het tuig.. maarjaa.. ik zou zeggen: blaaf doorzoeken of koop een zwart/bruin tuig

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:32

In het noorden heb je een tuigen maker die verschillende kleuren heeft.
B.v geel groen/zwart rood.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:49

Volgens mij bestaan er ook tuigen van Biothane in allerlei kleurtjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:27

Ik zag vanmorgen op Marktplaats bij rijtuigen/koetsen kunststof tuig wat in verschillende kleuren leverbaar is.
Ik heb geen zin om de advertentie te zoeken, ga je gang

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 18:18

@Napie, heb net even gezocht en gevonden. 't is idd zoiets dat ik bedoel. Had evenwel gedacht dat ze wat goedkoper zouden uitvallen.
De bedoeling is zuiver recreatie en we beginnen nog maar net, dus wil er niet veel in investeren.
@Shtlanders: heb denk ik ooit eens een fotootje gezien met een kobalt-blauw tuigje. Denk dat ze dus wel bestaan... ergens... maar ergens is moeilijk te vinden blijkbaar Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:54

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:25

Stellabella schreef:
De bedoeling is zuiver recreatie en we beginnen nog maar net, dus wil er niet veel in investeren.

Ik snap dat je niet te veel wilt uitgeven, maar het is toch het verstandigste om meteen een goed tuig en wagen te kopen. Over het algemeen kom je jezelf met een goedkoop tuigje van de markt namelijk snel tegen; je pony loopt weg, maar je wagen blijft staan, want je tuig breekt af. En dan is het nog maar de vraag of je je pony in kan spannen.
Dus probeer dan toch wat langer door te sparen, zodat je gewoon een goed tuig kan kopen. Waar je veilig mee op pad kan.
Het is ook aan te raden om te investeren in kennis (bijvoorbeeld door een koetsiersbewijs).

Om terug te komen op je vraag; Ik ben in de wedstrijdsport nog niet van dat soort tuigjes tegengekomen. En ik betwijfel of ze goed genoeg zijn. Er zijn ook wel tuigjes in de maak, van touw, hetzelfde als voor touwhalsters wordt gebruikt. Maar lijkt me ook niet echt prettig voor je paard als hij zijn gewicht in het tuig moet gooien.
Wel zijn er tegenwoordig onderleggers voor je borst en schofttuig te koop in 100 kleuren.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:06

Denk dat Napie deze gezien had >>
http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... 1&p=4&fta=
De kwaliteit vraag ik me af hoe goed dat is en voor dat geld heb je ook een goed Ideal tuig.

Ben het met Sjonniej eens dat je niet teveel moet bezuinigen op je tuig. Dit voor de veiligheid van jou en je pony. Begrijp wel dat je geen duizend euro gaat uitgeven, zo rijk was ik ook niet Knipoog
Denk dat een gekleurd tuig (omdat het apart is) al gauw ook duurder is dan een standaard kleur.
Je kunt evt een gewoon tuig kopen (desnoods een goeie 2ehandse, heb ik eerst ook gedaan) en daar leuke onderleggers bij halen voor de kleur (beschermd meteen je tuig).
Kijk maar eens hier http://horsetotaal.yournetalbum.com/def ... &page=main

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:34

Oei, ik had het idee dat het synthetische materiaal net sterker was dan leer?
In die zin dat als je leer niet onderhoudt zoals het hoort, het uitdroogt en kan breken.
Iig, ik ben nog niks aan het kopen, maar ik ben zo'n echte window-shopper, eerst de markt zeeeeeer grondig afspeuren en dan pas kopen Haha! .
Natuurlijk zorg ik dat ik eerst zelf omkan met het materiaal, en de pony zal opgeleerd worden door een vriend van ons met veel kennis van zaken. Maar het is niet de bedoeling dagelijks te gaan mennen met haar. Iig iedereen hartelijk bedankt voor alle tips!

mimamurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:01

bij goedhard in wierden kunnen ze er een in kleur en op maat voor je maken.

ViVnnMachO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:54

heej!!!
wat voor kleurtje zoek je? ick heb t trouwes self gedaan, mr een zwart hoofdstel. die heb ick met spuitbusse, vn da speciale textiel verf of hoe dat ook heet, nn dan er over gedaan, maa moet je wel iedre keer na t schoonmake weer opnieuw doen..,,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:40

Kijk goed rond voor je een tuig koopt. Ik heb ook overal en nergens gekeken. UIteindelijk een merkloze geworden van 'van Dorpel'. Volledig met nylon versterkt, dik leer. En eigenlijk nog behoorlijk aan de prijs (320 euro). Maar het is wel sterk en veilig met een goede pasvorm. Dat vond ik toch het belangrijkste.
Voor shetlanders kun je vaak goedkoper, maar in de maat cob of full zit je al heen snel aan 350 euro. Goedkoper raad ik af, voldoet niet genoeg. Ik wilde bijvoorbeeld ook rvs beslag. Goedkopere tuigen hebben vernikkeld beslag en dat gaat op den duur roesten.
Een tuig hoeft geen kapitalen te kosten, maar veiligheid is wel belangrijk. Belangrijker dan een kleurtje.

Het grote nadeel van mennen: wagen en tuig zijn duurder dan een A-merk zadel. Verder is het verstandig om met z'n tweeen te zijn.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:37

Abbo

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:13

Ik heb gemaild met die uit duitsland, maar 1 zo een setjes schijnt rond de 350 euries te zijn.
Beetje veel voor onderlegger vind ik zelf.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:16

Stellabella schreef:
Oei, ik had het idee dat het synthetische materiaal net sterker was dan leer?
In die zin dat als je leer niet onderhoudt zoals het hoort, het uitdroogt en kan breken.

voor het onderhoud moet je dan idd wat tijd maken, maar ik vind zelf dat het er gewoon bij hoort.
je hoeft niet zoals ik op mn werk doe, elke dat het hele tuig schoon te maken, maar het moet toch wel regelmatig gebeuren. beetje vet en olie op zijn tijd..

dit hoeft dan niet met kunstof tuigen, dat kan je simpel even af nemen en klaar. dit scheelt wel een hoop werk, maar ik zou mezelf er niet goed bij voelen, ik ben iemand van de leren tuigen, ik moet leer voelen Tong uitsteken

als ik iemand met zo'n plastic tuig zie langs komen dan denk ik, hoe sterk zou dat zijn, is het wel sterk genoeg.. dat zal waarschijnlijk wel, er zijn ook mensen die er een goede marathon mee rijden, maar toch zou ik me met zo'n tuig niet veilig voelen.

dan heb je idd bij de leren tuigen ook veel kwaliteits verschil en vooral prijsverschil. het ene tuig dat koop je voor E300 en het andere daar betaal je met gemak E3000 voor.
het goedkopere tuig, dat is van ander leer gemaakt, dat vaak van mindere kwaliteit is, scheurt sneller, stiksles laten los etc etc.
dan hebben we nog de merktuigen zoals vd wiel, van rijs etc. dit is, ook weer afhankelijk van wat je eraan wil uitgeven, van het beste, sterkste leer gemaakt, alles met de hand gedaan, en makkelijk op maat te bestellen, maar daar betaal je dan ook voor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:45

Over een paar weekjes komt m'n shet met kar en tuig. Nou vind ik het leuk om ook iets oranje te hebben voor de shet. Dus had ik bedacht om een borst- en schoftbeschermer te maken van zachte oranje stof, zelfde idee als bij dat USG tuig, maar dan lekker goedkoop. Dat tuig heb ik toch al

Edit: zie nu de link van Vickelientje, zoiets dus. Maar dan wil ik het zelf maken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:17

Lenneke_ schreef:
Over een paar weekjes komt m'n shet met kar en tuig. Nou vind ik het leuk om ook iets oranje te hebben voor de shet. Dus had ik bedacht om een borst- en schoftbeschermer te maken van zachte oranje stof, zelfde idee als bij dat USG tuig, maar dan lekker goedkoop. Dat tuig heb ik toch al

Wat je nu dus zegd is dat je er onderleggertjes onder gaat doen zonder dat dat functionaliteit heeft.
Ik ga er van uit dat ik niets op of aan het paard doe wat geen functionaliteit heeft. Het is toch geen pop wat je optut. Het hele gedoe met onderleggertjes, kleursetjes voor OHZ, peesbeschermers, strijklappen ga zo maar door; als het niet nodig is doe het toch niet. Ik zie zoveel mensen met die dingen rijden zonder reden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 08:21

Beenbeschermers en alles doe ik niet aan omdat ik daar het niet niet van zie en ze bovendien kwaad kunnen. Maar een onderlegger kan imo geen kwaad.
En ja, ik doe graag iets met kleurtjes en het zou mijn paardjes volgens mij een worst wezen of ze met een oranje dekje lopen.
Of kan een onderlegger kwaad? Dan doe ik het natuurlijk niet.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:43

Baudy(h)? Hier op bokt heeft alles is het oranje. Misschien kan je haar eens vragen.
Ik zou wel oppassen met dingen zelf maken. Een dekentje ofzo kan geen kwaad, maar hele onderleggers.... Die setjes heb je ook ver onder de 350 euro. Er staan wel wat links in soort gelijke topics. Misschien kun je daar ook eens naar zoeken.
Volgens mij heeft Letty ze ook wel.