Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

berry1

Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:26

Angela

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:25

ga meteen ff spieken! bedankt voor de link!

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:33

Dit vind ik echt zo gaaf!! Haha! Ik zou nou wel is willen weten wat je paard tegen je zegt en wat je er tegen kunt doen, echt gewoon super ... bedankt voor de link Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:54

Na, fijn. Voor zover ik nog ergens een flintertje interesse in hem had, dan ben ik nu dus ECHT genezen. Ik was na vijf minuten rukken aan de longeerlijn helemaal klaar met hem..............

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:55

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:30

ikke schreef:
Na, fijn. Voor zover ik nog ergens een flintertje interesse in hem had, dan ben ik nu dus ECHT genezen. Ik was na vijf minuten rukken aan de longeerlijn helemaal klaar met hem..............

je haalt me de woorden uit de mond Knipoog
ik heb nog wel het hele filmpje afgekeken, maar wat hier nou precies nh aan was is me eigenlijk een beetje ontgaan...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:19

sanne83 schreef:
ikke schreef:

je haalt me de woorden uit de mond Knipoog
ik heb nog wel het hele filmpje afgekeken, maar wat hier nou precies nh aan was is me eigenlijk een beetje ontgaan...

Misschien moet je er eens in verdiepen voordat je een mening klaar hebt? En luisteren naar wat hij zegt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:04

Ik heb het filmpje eindelijk bekeken. Ik verwachtte een woeste, agressieve hengst. Ipv daarvan zie ik een minder goed opgevoede en zenuwachtige Arabier Verward Wat was er gevaarlijk aan dit paard? Hij zal niet al te consequent zijn opgevoed, het zoveelste bewijs dat niet iedereen die een hengst heeft er ook mee om kan gaan.

Ik heb Monty nu meerdere malen live aan het werk gezien, maar hoe meer ik zie, hoe minder ik over zijn methode te spreken ben. Toen ik pas met NH in aanraking kwam vond ik het helemaal fantastisch, maar als je meer leert zien, dan zie je ook wat er niet helemaal lekker gaat Knipoog. Nou ja, er zijn kennelijk nog steeds mensen die het geweldig vinden, en het is een feit dat hij mensen aan het denken zet, dat is goed. Maar het blijft ook een handige zakenman *LOL*.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:59

idd ben het eens met promptertje, toen ik pas begon met nh was hij DE man! nu, nu ik andere methoden heb onderzocht, en er echt zelf mee bezig ben geweest is ie meer een informatiebron op de punten die ik kan verbeteren Knipoog misschien een beetje negatief, maar weet je, ik heb betere manieren gezien.
maar ik moet zeggen dat ik in het begin wel van hem heb geleerd na te denken, en daar ben ik dankbaar voor Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:29

Roane schreef:

Misschien moet je er eens in verdiepen voordat je een mening klaar hebt? En luisteren naar wat hij zegt?

Haha! ik heb alles gehoord, ben het er gewoon niet mee eens. Vond het filmpje niet paardvriendelijk, vond het paard (net als promptertje) iets heel anders uitstralen dan wat robbert vertelt, voor iemand die zoveel ervaring heeft, heeft hij best weinig "pijlen op z'n boog". Ik vind robbert vrij traditioneel als je het vergelijkt met andere top-nhers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:45

sanne83 schreef:
Roane schreef:

Haha! ik heb alles gehoord, ben het er gewoon niet mee eens. Vond het filmpje niet paardvriendelijk, vond het paard (net als promptertje) iets heel anders uitstralen dan wat robbert vertelt, voor iemand die zoveel ervaring heeft, heeft hij best weinig "pijlen op z'n boog". Ik vind robbert vrij traditioneel als je het vergelijkt met andere top-nhers.

Die veelal maar net het niveau brandhout ontstijgen, de enkeling uitgezonderd.
Ik zie genoeg in dat filmpje om de tekst niet eens nodig te hebben. Hij rukt in 30 sec. meer aan de longeerlijn dan ik in heel Morris' leven heb gedaan!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:56

ben heel benieuwd wie van de andere bekende nh-ers je ook niveau brandhout Haha! vind, en wie je wel de moeite waard vind. Kan ik me de moeite weer besparen om ergens te gaan kijken Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:01

Ikke een beetje kennende zitten alle top-Nh'ers uitsluitend bij de NVVR.

(Grapje Haha!!)

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:05

Ah.
Noemen ze 'rukken aan de longeerlijn' tegenwoordig 'praten'

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:08

_
Laatst bijgewerkt door hns op 11-11-06 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:42

Roane schreef:

Ik heb bij de film me soms echt in een deuk gelachen over wat hij zei!!
`He wants to charge on me´ terwijl het paard helemaal met iets anders bezig is.
´They fed him to much´ Ja tuurlijk het paard is overduidelijk gespannen en de meeste paarden beginnen zich dan te ontlasten.
´No exhaustion´ zorg er eerst voor dat dat paard rustig is dan heb je werkelijk geen exhaustion.
Rolleyes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:46

hns schreef:
Roane schreef:

Ik heb bij de film me soms echt in een deuk gelachen over wat hij zei!!
`He wants to charge on me´ terwijl het paard helemaal met iets anders bezig is.
´They fed him to much´ Ja tuurlijk het paard is overduidelijk gespannen en de meeste paarden beginnen zich dan te ontlasten.
´No exhaustion´ zorg er eerst voor dat dat paard rustig is dan heb je werkelijk geen exhaustion.
Rolleyes

*proest* Hahaha, kom hier, met jou wil ik wel eens IRL om tafel zitten.
Van dat eerste stukje was me al duidelijk dat dat paard overal in geïnteresserd was, behalve in meneer Roberts. Als ik een dergelijk potent paardje zou hebben, dan zou ik daar hele andere mensen bij halen en ZEKER NIET meneer Roberts.

sanne83 schreef:
ben heel benieuwd wie van de andere bekende nh-ers je ook niveau brandhout Haha! vind, en wie je wel de moeite waard vind. Kan ik me de moeite weer besparen om ergens te gaan kijken Knipoog

Nou, ik vind Parreli uitstekend te pruimen. Dat zijn "volgelingen" er een zootje van maken doet aan ZIJN kwaliteiten niks af. Als ie nou nog eens af zou leren om het op die idiote, amerikaanse manier te presenteren, dan zou het nog leuk worden om naar te kijken ook.

En ja Promptertje, de mensen waarmee ik zeer graag en ook succesvol samenwerk zijn inderdaad lid van de NVVR en de meesten WILLEN NIET in het NH-hokje gestopt worden Haha! Haha! wat niet hetzelfde is als dat zij "traditioneel" zouden zijn. Voor wie nog weet wie Ursula Bruns was (die van "Reken" en de Freizeit im Sattel) daar heeft mijn ene lesgeefmens haar opleiding gehad en Pieter Baalbergen is ook niet erg "traditioneel" en daar komt mijn andere lesgeefmens vandaan.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:02

Op een ander forum is hier ook een kleine discussie over geweest.
Wat mij eigenlijk het meest stoorde, is niet eens het rukken aan de lijn (hoewel ik dat wel afkeur), maar dat Monty een totaal andere uitleg geeft aan het gedrag van het paard, dan hoe het paard op mij overkomt. Hij LEERT het publiek niet om te zien hoe het paard zich werkelijk voelt. En dat vind ik jammer Boos!

@ikke: geef eens een namen, een 'overzicht' van wie volgens jou 'brandhout' is en wie jij wel toppie vindt. Want Parelli heb ik al gezien...
En die lesgeefmensen die jij noemt, geven die ooit een demo of open dag, zodat ik daar kan kijken?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:07

Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van zijn demonstratie tijdens het Global Dressage Forum. Neemt niet weg dat hij in eerste instantie niet echt geloofwaardig overkwam door een zeer commerciele introductie en filmpjes die hij tussendoor liet zien van mustangs die hem boven de kudde verkiezen Haha!

Ik heb ivm een probleemgeval contact opgenomen met zijn Leerlinge Annemarie van Toorn en zij heeft mij met een simpele telefonische tip enorm op weg geholpen.

Ik ben er dus wel gecharmeerd van.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:14

Ik heb het filmpje net ook gezien,maar ik zie geen rukken aan de lijn?
Ik heb 2 keer gekeken,en mijn 9 jarige dochter heb ik ook laten kijken,(en niet gezegt dat ze op dat rukken wat jullie zien moest letten) en die vond het na afloop ook niet op rukken lijken hoor.
Wat ik wel zag,is dat Monty stil is met zijn handen,en het paard druk loopt te kijken met zijn hoofd zwaait,en daardoor zelf aan het touw rukt.
Dus niet Monty,maar het paard rukt.
Maar dat is denk ik maar net wat je wil zien,en hoe je over Monty denkt..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:23

Ziet er goed uit, maar de computer laat het even afweten. Dus even een stipje, dan kan ik t vanavond nog een keer proberen.
Groetjes, mij

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:26

@tinkerloos: ik weet niet wat jij dan onder rukken aan de lijn verstaat. Maar ik heb toch regelmatig gezien dat het paard zijn hoofd stil had, terwijl Monty met strakke lijn zijn handen bewoog... Zoals wanneer het paard hinnikt, met zijn hoofd omhoog, dan geeft Monty echt wel een flinke ruk hoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:44

callippo schreef:
@tinkerloos: ik weet niet wat jij dan onder rukken aan de lijn verstaat. Maar ik heb toch regelmatig gezien dat het paard zijn hoofd stil had, terwijl Monty met strakke lijn zijn handen bewoog... Zoals wanneer het paard hinnikt, met zijn hoofd omhoog, dan geeft Monty echt wel een flinke ruk hoor.

Exact wat ik heb gezien, op het filmpje van de complete training van Dador, dus niet op het Een-Vandaag filmpje. Flinke rukken, elke keer als het paard hinnikt. Erg onaangenaam om te zien, en zeker met dat dually halter om.

Ikke, natúúrlijk weet ik wie Ursula Bruns is. Nog niet zo lang geleden een foto van haar gezien op 76-jarige leeftijd, waarbij ze op een draver zat. Dat lijkt me een mooie toekomst voor mij persoonlijk Haha!.

Callippo: ook eens dat hij het paard aan het publiek voorstelt als gevaarlijk, terwijl het dier maar 1 ding denkt: "hoe kom ik wég uit deze kooi...". Maar ja, een gevaarlijke hengst temmen doet het publiekstechnisch beter dan een bang hengstje op zijn gemak stellen Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:30

promptertje schreef:
callippo schreef:

Exact wat ik heb gezien, op het filmpje van de complete training van Dador, dus niet op het Een-Vandaag filmpje. Flinke rukken, elke keer als het paard hinnikt. Erg onaangenaam om te zien, en zeker met dat dually halter om.
Hoe kan ik nou oordelen over een filmpje dat hiet niet vertoont word?
Ik zie het filmpje van Een-Vandaag,en zie daar niks schokkends.
Dat er in het HELE filmpje,dat hier niet staat wel gerukt word kan ik niet beoordelen,dan moet dat hele filmpje hier getoont worden.
Op een gegeven moment loopt Monty achteruit,en daar (alleen daar) staat het touw even strak,maar nogmaals,ik zie hem niet rukken.
Zodra het paard tegendruk voelt loopt ie meteen met Mony mee achteruit.
Kunnen we het misschien ons over dit filmpje beperken,aangezien de rest voor vele niet bekent is?
(of het hele filmpje moet getoont worden)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:32

Klik de link in de eerste post aan, kijk helemaal rechts, en daar staat bij best bekeken bovenaan de lange versie, duurt een minuut of 40.