Albert schreef:Ik heb het zo niet bij de hand, maar in het regelement staan de toegestane bitten met een afbeelding.
Dit was in het oude reglement, sinds 2004 zijn de afbeeldingen niet meer aanwezig, alleen deze stukjes tekst.
ART. 16 TUIGEN
5. BITTEN
Het gebruik van een hoofdstel zonder bit (hackamore) is niet toegestaan, ook niet wanneer het gebruikt wordt in combinatie met een bit. Zie art 8.2.2
ART. 8 STEWARD
2.2 De bittencontrole van alle paarden/pony’s nadat de deelnemer proef A en C heeft voltooid. Alsook facultatief vóór de start en verplicht na de finish van proef B. Gebruik van onaanvaardbare bitten moet gemeld worden aan de voorzitter van de jury.
ART. 24 WREEDHEID
1. DEFINITIE
Het buitensporig aanzetten van uitgeputte paarden/pony’s, het buitensporig gebruik van de zweep, een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit alsook elke andere handeling die volgens de jury ondubbelzinnig en duidelijk een daad van wreedheid is, worden als zodanig beoordeeld.
Een wreed of onaanvaardbaar bit is dus ter beoordeling van de jury.
Antwoord op de vraag van TS: het mag dus gewoon.
Tip: neem wel even een kopie uit het reglement mee, want veel jury's denken nog altijd aan de plaatjes uit het oude reglement (net als Albert).
Ik rij met een dubbelgebroken trens, maar ik heb menig jury moeten overtuigen dat het gewoon mag.