Hoi,
Ik hoop dat mijn topic hier enigszins goed staat. Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen. Ben op zoek naar grondwerkoefeningen met materiaal, vormen, balken, plasticfolie, pionen, etc.
Momenteel is mijn IJslander bezig met revalideren van een dijbeenfissuur. Hij mag inmiddels met 5 min. per week stappen opbouwen (waarvan 1/3 draf). Rechtuit op het harde.
Geen probleem, maar i.v.m. werk en wintertijd heb ik hier maar 4x per week de mogelijkheid toe.
De overige donkere avonden zijn we gebonden aan de paddock. Inmiddels ben ik wat bezig met wat grondwerk. Hij mag niet op de volte belast worden, etc. Hij moet echt na 5 maanden (box)rust zijn spieren gaan opbouwen, stretchen en wat soepeler worden. Hij is erg leergierig, we zijn al bezig met wat Vrijheidsdressuur... maar dat is niet helemaal wat ik zoek.
Wie kan mij verder helpen met wat grondwerkoefeningen. Ik ben -misschien niet helemaal volgens de NH wijze- bezig geweest met wat wijken voor druk (2/3 pasjes de ene kant op en weer de andere kant). Zo ook met een balk op de grond. Gewoon eroverheen stappen, twee benen erover, pasje opzij, halthouden naast de cavalleti/balk, pasje achterwaarts. Dat mag hij allemaal met mate.
Nu weet ik dat er een aantal figuren voor het grondwerk zijn met cavalleties/bodemarbeis op de grond met balken. Zo zijn er bv via de T-touch methode de ster/zigzag/vierkant/labyrinth (hoe schrijf je dat ook weer).
Ook zijn we bezig geweest met de mega enge Pushball. Die is nl. roze en van plastic. Mijn paard heeft ook nog plastic fobie. Gaan we oefenen, tot zeiltje toe.
Kortom, genoeg te doen, maar ik zoek wat meer gerichte stretch oefeningen. Inbuigen, pasje opzij, voorwaarts, wat overgangen van stap/halthouden/stap/achterwaarts. Dat mag allemaal, mits niet overbelast (dus bv. 5 min).
Beetje omslachtig verhaal, maar ik ben niet helemaal content. Ik heb het idee dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Iemand tips/advies. Of moet ik mij hier gewoon de komende maanden mee zien te redden.
De ultieme uitdaging is paard laten revalideren, maar ook spieropbouw te werken, souplesse, ed. Dat is beter voor hem, ook gezien zijn geringe overbouw...
PB mag ook
Dank alvast.
Marijke