[AR] Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

velduil

Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:04

Ik heb de laatste tijd wat publiecaties gelezen over het bitloos mennen, wie heeft er ervaring mee en wie weet waar ik een bitloos hoofdstel kan aanschaffen

Wim

arans

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:06

onder naturals an je heel veel over bitloos lezen. En daar vind je ook veel hooftstellen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:48

Hier zijn al hele discussies over gevoerd.
Je kan de zoekfunctie gebruiken of even zoeken bij naturals.

Korte samenvatting van het vorige topic:
De ervaren menners hier op bokt vinden het gevaarlijk en onverantwoordelijk.

Ik zal hier even een slotje aanvragen voordat het weer een hele rel wordt Nagelbijten / Gniffelen

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:02

Vind het ook heel dom dat ze zulke dingen publiceren.
En ik vind het heel ontverantwoord om bitloos te mennen.
Bij ohz rijden heb je , je benen en de teugels.
Bij het mennen alleen je leidels en de zweep.
En als er wat gebeurd kun je zijn hoofd vast pakken ofzo.
Als het met de kar gebeurd zie ik me niet naar voren rennnen om hem tegen te houden.

Ik hou hem niet eens bij.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 31-10-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:05

je hebt altijd nog je stem,
en als paard aan de kletter gaat,houd geen bit een paard tegen.
Dus dan kan je wel zeggen dat het nog gevaarlijker is, maar ik vind persoonlijk dat dat niks uitmaakt.

bitloos rijden moet dan ook gevaarlijk zijn, alles met bitloos moet dan gevaarlijk zijn.
Is het niet.

@ardo: als paard aan de kletter, dan heb je toch ook niks aan je benen Dromen

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:11

SemiR_4_LiFe schreef:
Dus dan kan je wel zeggen dat het nog gevaarlijker is, maar ik vind persoonlijk dat dat niks uitmaakt.

bitloos rijden moet dan ook gevaarlijk zijn, alles met bitloos moet dan gevaarlijk zijn.
Is het niet.

Jawel om te blijven zitten.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:15

Als ik mijn pony op mijn stem zou moeten kunnen rijden had ik al 40 keer in de sloot gelegen.
Op de wagen zijn je bit, je zweep en je stem de enige hulpen die je hebt. Je bit is de basis van het hele mennen. Open jij je hand, dan weet je pony dat hij naar voor mag, sluit jij je hand, dan weet je pony dat hij terug moet komen. Je stem en je zweep ondersteunen dat maar kunnen dat bit zeker niet vervangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:29

SemiR_4_LiFe schreef:

Is het niet.

En jij hebt al 40 jaar ervaring om dit soort antwoorden te kunnen geven.
En in die 40 jaar heb je ook de veranderingen gezien die betwetergoeroes denken te kunnen invoeren..
Neem mij niet kwalijk maar hiervan gaan mijn haren weer overeind staan, een paard en wagen richt 100x meer schade aan dan een paard met zadel

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:30

Twee voorbeelden opgezocht.

viewtopic.php?sid=&f=99&t=581605&view=unread
viewtopic.php?sid=&p=12800939

Misschien kunnen de mods dit topic hier sluiten of verplaatsen.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat we niet meer onder een 'hoofdstuk' vallen met de naturals, daarom bitloos, karloos, paardloos, hoefijzerloos liever bij de naturals onder brengen.
Dit soort topics zijn dus ook niet interessant op AR, het heeft namelijk niks met aangespannen rijden te maken (heeft het verleden bewezen Haha!)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:05

SemiR_4_LiFe schreef:

Een paard dat onder het zadel aan de kletter gaat, rijd je op je zit en je benen terug. Die benen heb je dus wel degelijk nodig, en gebruik je (als je goed kunt rijden tenminste).

OHZ en aangespannen kun je echt niet met elkaar vergelijken. Ik rijd OHZ ook wel eens bitloos, maar dan alsnog wél met een hackamore, een halster vind ik onverantwoordelijk. Zelfs een crossrope bridle geeft geen 'macht'. Ja, idealiter heb je geen macht nodig. Dat klopt. In een ideale wereld probeert de dorpsgek ook niet de staart van je paard af te rijden op een smal landweggetje. De werkelijkheid is echter dat je je paard in het huidige verkeer 200% onder controle moet hebben. Met bit is die controle (of je dat nu wilt aannemen of niet) écht groter dan zonder. De one-rein-stop wordt niet voor niets gepropageerd om in noodgevallen toe te passen. En met bit werkt die bovendien nog een stuk beter dan zonder (en heb je hem zelden nodig).

Tenslotte dit:

Wel eens een paard en wagen aan de kletter zien gaan, om zien slaan, koetsier van de bok zien lazeren, en de schade na afloop aan paard, koets, en omstanders/auto's etc opgenomen? Dan weet je dat je dit nooit op je geweten wilt hebben doordat je zélf niet genoeg controle had. Het gebeurt helaas al vaak genoeg zónder dat de koetsier wat te verwijten valt.

Wel eens een ruiter van een paard zien mieteren? En, hoe groot was de schade daarbij na afloop?

Als állerlaatste: diegenen die zeggen dat hun paard zonder bit veel fijner loopt dan met, moeten eens ernstig heroverwegen of dat paard dan wel voor de kar moet. Rijd daar dan lekker bitloos mee onder het zadel. Als het dan foutgaat blijft de schade tenminste beperkt.

Voor verdere info over bitloos rijden/mennen en waar je bitloze hoofdstellen kunt kopen, verwijs ik je naar het VNA forum.