op welke leeftijd beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leonie_1986

op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:40

Op welke leeftijd kan je rustig aan een begin gaan maken met VD en welke oefeningen doe je dan?
Mijn haf is nu 1jaar en 9maanden, en wil zeker ook gaan VDen met hem.
Ook zou ik graag goede instructies krijgen, weet een bokker iemand in Brabant? (St Oedenrode)

Mews

Re: op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:45

viewtopic.php?f=122&t=343043
In de FAQ staat ook het eea over de leeftijd - 2,5 jaar -, ook met een paar verwijzingen naar topics. Lachen (derde dikgedrukte kopje) Succes ermee!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:46

Die had ik inderdaad al gezien, maar eveneens bedankt.
Misschien moet ik even wat meer verduidelijken:
Ik heb de FAQ gelezen, maar kon daar niet goed vinden met welke oefeningen je mag beginnen op leeftijd van 2,5 jr.
Het stilstaan, volgen en stap-draf op commando, kan dat al eerder?
En is daar instructie bij nodig?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:52

Het lijkt mij dat ze met 2,5 vooral de belastende dingen bedoelen. Volgen, stilstaan etc word volgens mij vaak ook aan jonge paarden al geleerd omdat dat soort dingen essentieel zijn (ook jonge paarden moeten naar bv de hoefsmid en dus aan een halster kunnen meelopen, een tijdje netjes stilstaan, netjes voetjes geven). Het gaat denk ik vooral om de dingen zoals knielen, compliment, etc. De dingen die voor het paard echt 'werk' / gymnastiek zijn.

Ik denk dus dat je het basis-grondwerk en de onbelastende oefeningen al wel kan oefenen.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:56

Hij kan inderdaad al wel netjes vast staan enzo, gaat super en bij de hoefsmid gedraagt hij zich ook keurig!
Alleen alles kan natuurlijk beter Tong uitsteken Hij stopt bijvoorbeeld niet als ik stop, en loopt altijd mee als ik loop, soms iets teveel op mijn hakken Knipoog
Dat soort dingen wil ik dus oefenen op de VD-manier, dus ook bijvoorbeeld blijven staan als ik wegloop. En dat kan dus wel? En waar kan ik daar meer info over vinden? Heb gezocht, maar kan daar verder niet zo heel veel over vinden

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:13

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:09

Je moet niet teveel met hem/haar bezig zijn. 1 jaar is nog jong! Het beesje moet zich concentreren als jij iets wil aanleren, en dit vinden ze moeilijk. Vond jij ook toen je vroeger klein was.
Laat hem lekker veulen zijn. Hij heeft nog een heel leven voor zich, waarom nu al 'aan het werk zetten'. Als dat straks nog makkelijk 20 jaar kan.