De eerste winter zonder deken: kan dat met regen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palham

De eerste winter zonder deken: kan dat met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:58

Mijn lipizanerruin staat sinds vorig jaar januari in een leuke stal, waar hij overdag de gehele dag naar buiten (wei/paddock)kan en s'nachts een stal heeft met eigen paddock, was heel moeilijk hier te vinden. Vorig jaar heeft hij vanwege de overgang nog een 200g deken gehad. Hij begint nu al een lekker wintervachtje te creeren. Graag wil ik hem deze winter zonder deken houden, maar kan dit wel als het ook veel regent, krijgt hij het dan niet te koud? Hij schuilt onder de bomen overdag en er wordt volgende week een afschuildakje voor hem gebouwd (en de ander 2 paarden). Omdat ik overdag werk, kan ik niet meteen naar hem toe om een regendeken erop te leggen en mijn gevoel zegt, dat als ik hem altijd een regendeken geef, zijn vacht niet helemaal goed kan functioneren. wat denken jullie?

geluksvogel

Re: De eerste winter zonder deken: kan dat met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:38

als hij een goede wintervacht heeft, moet regen geen groot probleem geven. je kan hem evt. een ongevoerde regendeken opdoem als de weeromstandigheden voor die dag er slecht zijn. dan kan je hem na je werk eraf halen. miss dat een oplossing?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:53

Lekker zo laten staan... Als hij de hele overgang naar de winter meemaakt zonder deken zorgt hij zelf voor voldoende vacht. En als hij kan schuilen (en dat kan hij straks) hoef je er niets aan te doen. Wanneer wordt dat schuildakje gebouwd? Ik zag dat het eind van de week 's nachts richting 0 graden gaat, als het dan een beetje regent wil ie vast even schuilen Knipoog

Vorige winter stond Iranda in het begin nog veel in de stal, maar na verloof van tijd kwam ze er nauwelijks meer. Stond ze in de sneeuw, in de koude wind, gewoon lekker te suffen in de wei, met een laagje sneeuw op haar kont Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:50

Geen probleem hoor. Hij kan schuilen en ze zijn echt niet van suiker.
Meestal hebben de eigenaren het moeilijker dan de paarden zelf Haha! Die maken zich meteen zorgen als een paard staat te bibberen. Laat ze maar lekker bibberen, daardoor krijgt het lichaam een seintje om meer haar aan te maken. Het heeft dus ene functie.