Negatief over Boomloze zadels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_456

Negatief over Boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 16:00

Hoi,
Ik was me eens aan het verdiepen in de boomloze zadels, maar nu kom ik eigenlijk alleen maar positieve reacties tegen. Zijn er ook mensen die een zadel getest hebben en er niet te vreden over waren?

Dennis

Re: Negatief over Boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:32

Ik ben er wel tevreden over, maar heb 1 pony die zich steenvast open loopt op de singel bij mijn BF. Ook als ik er een andere singel aan hang, dus daar ligt nu een Wintecje op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:05

Ik ben wel en niet tevreden.
De zadels opzich zijn van goede kwaliteit, de prijs is goed en de service van boomloosrijden.nl is uitstekend.
Voor recreatieve ritten en dressuur en springen enzo zijn ze ook heel geschikt.
Alleen denk ik dat het op langere intensievere ritten gewoon niet gaat werken. Ik rij nu endurance klasse 2 en Anouar heeft twee flinke drukplekken gekregen van de barefoot. Dus nu ben ik toch weer aan het kijken voor een zadel met boom.

Zegt niks over het zadel vind ik, het zadel is prima, maar minder geschikt voor wat ik er mee wilde. Ik zie wel meer mensen met een boomloos zadel in de endurance, ook langere afstanden dan wat wij hebben gedaan (nou zijn wij dit seizoen maar tot de 60 gekomen, dus dat zijn ook geen grote afstanden) Maar voor ons werkte het niet

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:31

Ik denk dat veel ook te maken heeft met de Pad die je eronder gebruikt. Bij de ene combinatie kan je prima lange afstanden rijden, maar dan zal je een andere pad moeten gebruiken. Bij de andere zal je misschien helemaal naar een ander type boomloos moeten grijpen, of inderdaad naar een boom zadel.

Ik heb geen negatieve ervaringen met boomloos op zich, maar met bepaalde pad's wel. De grandeur werkt voor mij en mijn paarden gewoon iet, ook niet met dubbele inlages. Maar ik ben dan ook een zwaargewicht ruiter en heb dus gewoon wat meer nodig om druk van de beugelophanging te voorkomen bij mijn Barefoot en Torsion.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:03

Jeddah wat voor pad gebruik je nu dan?

Ik zit ook met drukkingen bij mijn paarden.
En wat noem je zwaar.....als 70 kg al drukkingen geeft?

Verder ben ik positief over de zadels. wellicht is er nog meer onderzoek nodig om in de toekomst de zadels/pads beter te maken om drukkingen te voorkomen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:13

Ik heb een Skito pad met 2.5 cm dik traagschuim en daarop 1 cm vilt. Pad heeft een wollen onderkant. Ik kreeg schuurplekjes van de sympanova onderkanten.

Ik ben >80 kg. Ik denk ook dat het de combinatie van paard/ruiter/pad/zadel moet zijn hoor! Er zullen vast combinaties zijn waarbij het niet lukt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:17

Voor ons werken de uitgeprobeerde exemplaren niet. Heb ook liever een goed passend boomzadel en het lijkt erop dat we nu voor alle drie dat voor elkaar hebben, in drie verschillende vormen ook nog Tong uitsteken Boomloos is op alle drie geprobeerd en bij alledrie in meer of mindere mate geen succes. Dus wij zijn er weer klaar mee Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:51

jeddah schreef:
Ik heb geen negatieve ervaringen met boomloos op zich, maar met bepaalde pad's wel. De grandeur werkt voor mij en mijn paarden gewoon iet, ook niet met dubbele inlages. Maar ik ben dan ook een zwaargewicht ruiter en heb dus gewoon wat meer nodig om druk van de beugelophanging te voorkomen bij mijn Barefoot en Torsion.

Hier heeft mijn paard ook last van, vooral na langere ritten. Tot ongeveer 2 uur gaat goed, veel langer niet.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de pad die je nu hebt, heb je een link ofzo met meer info over de pads die jij gebruikt?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:09

@Esther, ik heb een Skito Pad, hier is hun link, zij kunnen naast traagschuim ook andere inlages leveren, maar wel altijd in combinatie met traagschuim. Niet goedkoop, maar, in mijn geval, wel erg effectief en je kan ze laten maken zoals jij ze hebben wilt, elke wordt apart gemaakt voor je. http://carouseltights.com/prod01.htm

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:32

Boomloos is exit voor mij. Ik had er eentje te leen en mijn paard liep er stokkreupel onder!! Met zijn "eigen" zadel had hij nergens last van, dus die boomloze irriteerde hem kennelijk mateloos. Gelukkig paste mijn oude BR dressuurzadel redelijk, dus die is nu op hem aangepast.
Ik heb nog een Appaloosa trekker liggen, hopelijk past die hem ook want dat is echt het allerfijnste zadel voor lange tochten.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:09

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:37

@jeddah bedankt voor de link, het ziet er op het eerste oog goed uit. Ga me er morgen eens beter in verdiepen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:42

1 ding mag je je niet in vergissen.
Boomloos is niet voor ELK paard de oplossing!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:17

Nashke schreef:
1 ding mag je je niet in vergissen.
Boomloos is niet voor ELK paard de oplossing!!

En niet voor alle doeleinde

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:20

mijn negatieve puntje is, dat het zadel wit uitslaat als je gereden hebt in de regen.9en weet niet wat er aan te doen). Zadel is ingespoten met nubuckspray, is pas een keer of 8 gebruikt en zit vol met witte plekken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:32

Dat wit kan je wel heel makkelijk wel poetsen met wat ledervet

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:07

@lenneke: gewoon ledervet wat je ook voor je tuig gebruikt? mag dat op nubuck?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:08

Worden ze wel glad van, maar dat vond ik toch mooier Haha!

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:26

Bedankt voor de reacties!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:49

met het barefoot zadel is helemaal niets mis, maar ik vind de grandeur met sympanova niet fijn. hij schuurt een beetje omdat hij zo stroef is!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:44

ik rij sinds kort boomloos. was echt boomzadel freak en vond boomloos maar niets. maar mijn nieuwe arabier krijgt steeds weer vochtplekken op de ruggegraad van boomzadels. verschillende zadelmakers zijn er bij geweest, hulsebos heeft wel drie keer zadel aangepast en steeds weer problemen.

dus toen maar van een vriendin een BF geleend en daar loopt hij super onder zonder plekken. ik heb er nu zelf een. waar ik niet happy mee was was de physiopad onder mijn bf. toen knelde het bij de schoft. nu rij ik mer een hafdekje met dubbele inlages.

ik weet niet of boomloos de oplossing voor ons is. we rijden endurance en willen ook trektochten gaan maken. maar voor nu is het goed.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:22

Ik ben er heel tevreden mee.
Ik heb een pad van Mattes met lamswol. Ik vind het een goeie pad, maar wat zijn jullie ideeën daarvan?

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:22

Ja smaken verschillen he

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:13

Het ene boomloze zadel is het andere niet... Ik heb er tot nu toe 5 verschillende op mijn paard gehad, met wisselende resultaten.
Het ene ligt prima en verdeelt de druk goed, het andere druk op de schouders of laat de ruggengraat niet goed vrij.

Als je 1x een boomlooszadel hebt getest wat niet goed lag, betekent dat niet dat voor jouw paard ALLE boomloze zadels niet goed zijn, dus ik vind het nogal dom om te zeggen dat 'boomloos' an sich niet geschikt is voor jouw paard, als je pas 1 type zadel geprobeerd hebt.

Ik wil ook niet zeggen dat iedereen perse moet overschakelen op boomloos ofzo, het is maar net waar jouw paard fijn mee loopt en waar jij lekker op zit (in die volgorde!).
Want ook voor je eigen zit is er veel verschil tussen de vele soorten boomloze zadels. Zo zit ik op mijn boomloze dressuur (HM) veel meer in een houding die geschikt is voor dressuuroefeningen (duh, niet voor niets dressuurzadel natuurlijk) terwijl ik met mijn barefoot fijner kan springen. Mn HM rijdt echter niet zo lekker in de winter (te koud, dan blijft het schuim te hard) dus dan pak ik mn BF weer uit de kast.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:05

callippo schreef:
Het ene boomloze zadel is het andere niet...

Als je 1x een boomlooszadel hebt getest wat niet goed lag, betekent dat niet dat voor jouw paard ALLE boomloze zadels niet goed zijn, dus ik vind het nogal dom om te zeggen dat 'boomloos' an sich niet geschikt is voor jouw paard, als je pas 1 type zadel geprobeerd hebt.

Ik wil ook niet zeggen dat iedereen perse moet overschakelen op boomloos ofzo, het is maar net waar jouw paard fijn mee loopt en waar jij lekker op zit (in die volgorde!).

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een boomloos zadel probeert, het past niet en het boomzadel dat je daarna probeert past wel, dat je dan niet nog tig versies boomloos gaat uitproberen. Als andere mensen liever met een boomlooszadel willen werken, best, maar doe inderdaad niet alsof boomloos zo zaligmakend is.
Als ik kijk naar constructies van boomloos dan is de enige versie die ik op dit moment zou overwegen een Startrekk, met die panelen. Al die "vodjes" met hun pads en inlages bedank ik voor. Maar goed, ik zit dan ook in de comfortabele positie dat ik een bere-comfortabel boomzadel met flexibele panelen heb en dus helemaal niet de behoefte voel om andere zadels uit te proberen (boom of geen boom) Haha!