bitloos en hulpteugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

bitloos en hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:57

Hoi!
Ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die hun bitloze paardjes met hulpteugels trainen.
Dus bijvorbeeld aan de longe; hoe doen jullie dat? aan een halster bijvoorbeeld?
En stel je wilt hem longeren met bijzet of pessoa?
Hoe trainen jullie je paarden qua hulpmiddelen, dat is mijn vraag (hoe, wanneer, hoe vaak, waarom?)
Een pessoa leek me wel een goed middel om je paard goed te trainen. Mijn paard rij ik wisselend bitloos en met bit dus hem kan ik met bit longeren met de pessoa maar stel dat ik zulke dingen bitloos wilde doen wil dat dan? Iemand tips of ideeen?
Alvast bedankt!

Isis_Ywen

Re: bitloos en hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:10

Ik denk dat het verschil aan bitloos of bit(vol) niet veel uitmaakt qua gebruik van hulpteugels. Ik ben er bij beide geen voorstander van.
Absolute don'ts zijn in ieder geval een mechanishe hackamore en bosal. Ook een touwhalster zou ik link vinden om dat statisch ergens aan vast te binden. De trekkracht die er op het hoofd en de nek kan komen te staan als het paard valt, of gewoon een simpele misstap maakt is enorm.
Met bitloze optomingen die kruislings onder de kaak doorlopen heb ik zelf (nog) geen ervaring, en kan ik dus ook weinig zinnigs over zeggen.

Algemeen advies zou echter zijn om de hulpteugels in de kast te laten, of te verkopen en onder proffesionele begeleiding aan de lange lijnen te gaan werken. Daar heb jij en je paardje veel meer plezier aan!

Isis

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:01

Ik heb eens met een vriendin van mij een shetlander die nogal heet was (met een beetje welshbloed) gelongeerd met elastieken touwtjes. We maakten ze heel los vast, zodat ze gewoon haar neus naar voren kon doen, maar als ze te ver ging (dus neus ongeveer naar boven) kwam er wat druk op de touwtjes. Daardoor ging ze (met losse stieken) aan de teugel lopen, zodat ze daar haar energie in kwijt kon en dr spieren mooi getraind werden. Ik weet niet of je dat ook bij een grotere pony of paard zou kunnen proberen, maar dan moet je in ieder geval de touwtjes nooit te strak doen!! Alleen als ze met de neus in de lucht gaan lopen hebben ze wat tegenstand. Werkt ongeveer als niet te strakke teugels.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:13

Is dit een grapje of zo ? Clown De bedoeling van bitloos is toch om zo natuurlijk mogelijk te rijden ? Als je dan hulpteugels aan je paard gaat hangen, schiet je totaal je doel voorbij ! Het enige nut van die dingen is de onkunde en luiheid van de ruiter te verbergen, ten koste van het paard ! Parelli noemt ze met recht "marteltuigen" en als je de 7 games correct speelt, heb je toch geen pessoatuig meer nodig ? Weggooien die dingen Haha!
Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:26

Weer een voorbeeld dat bitloos niet gelijk NH is.
Tip aan de TS: als je met hulpteugels wilt werken, doe dat dan met bit, anders heeft het nog niet het gewenste effect.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:39

Ik heb niets tegen hulp teugels zolang het hulpteugels blijven, dus iet wat je paard helpt de voor jou goede houding aan te nemen, maar hem er niet in trekt. Ook een bitloospaard zou meer gewicht op de achterhand moeten leren brengen, of je dit nu doet als je erop zit, of hem eerst voorbereid met het longeren (zie het als oefenen voor het paard zonder extra last (de ruiter)), het doel blijft hetzelfde. Welke methode je ook zou toepassen.

Ik vind dat er teveel gekeken wordt naar wat een ander fout doet (of goed) en vergeten wordt dat er meerdere manieren zijn. Als mensen een goed doel hebben en goed voor hun dieren zorgen (het komt uit een goed hard) heeft een dier al eigelijk weinig te klagen. Het had het immers veel slechter kunnen treffen.

Iedereen maakt fouten en leert daarvan, misschien zielig voor het dier in kwestie, maar dan zouden we helemaal geen dieren moeten nemen niemand niet, iedereen maakt immers fouten en van fouten moet je leren.

Maar goed ik dwaal wat af.

Wat ik zelf veel gebruik is de bodywrap van l.T. Jones. Deze maakt het paard meer bewust van het lichaam en helpt hem ook zijn achterhand er beter onder te zetten.
Dit heeft verder niets met het bit/hoofdstel of bitloos te maken, maar in mijn ogen werkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:42

Ik weet niet hoe het met bitloze hoofdstellen + hulpteugels zit, wel kun je longeren met kaptoom en daaraan de hulpteugels bevestigt.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:24

lailapri beschrijft precies wat ik er zelf als doel mee heb: ook al rijd ik soms bitloos, wil dit nog niet zeggen dat ik mijn paard niet wil trainen. Ik ben zelf tijdens het rijden geen voorstander van hulpmaterialen maar vind dat het tijdens het longeren een goede aanvulling kan geven.
Ik heb zelf een pessoa voor ogen maar vroeg me af of zoiets ook bitloos kan, ik heb inderdaad zo'n "cross-roped bridlde idee", dus gekruist onder de kaak.
Iemand anders nog ideeen / ervaringen??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:14

Als ik longeer met dubbelen lijnen gebruik ik het dually halster van Monty , werkt heel goed.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:39

Ik longeer ook met dubbele lijnen gewoon aan mijn halster of bitloze hoofdstel ( cook ) Dit kan net zo goed hoor. Zorg alleen dat je het halster stevig vast maakt zodat het niet kan schuiven. Ik rij buiten vaak met een martingaal aan mijn bitloze hoofdstel. Dit is een losse martingaal die aan het borstuig bevestigd wordt.

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:52

Ik longeer ook met dubbelel lijnen, maar zonder bit. Gaat prima. Beter zelfs dan met bit, maar dat merk ik met rijden ook.

Ik rij niet met hulpteugels. Nergens voor nodig. Anouar loopt prima

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:02

Het ligt er imo aan wat je precies wil trainen.

Ik werk zelf het liefst bitloos, maar ik heb ook een hoofdstel met bit voor mijn paard en dat gebruik ik af en toe ook, voornamelijk bij longeren. Mijn paard zit namelijk erg vast op rechts. Ik ben hier lang mee bezig geweest met grondwerk, wijken, schoudervoor, schoudervoor op de volte enz. maar onder het zadel blijft hij zich vastzetten.
Daarom longeer ik nu al een tijdje af en toe met hoofdstel en gogue. En ik merk al behoorlijk wat verbetering! Als het op deze manier doorgaat kan ik over een paar weken alle hulptroep weer in de kast hangen en weer helemaal -loos gaan werken.
En tja, sommige mensen zijn misschien van mening dat deze oplossing 'haastig'is en dat het probleem op de lange termijn ook wel anders opgelost had kunnen worden. Dat is mogelijk, ik sluit dat niet uit.
Maar ik heb gedaan wat me op dat moment voor mijn paard het beste leek en hij is er zichtbaar beter van geworden.
Kijk dus vooral hoe jouw paard waarop reageerd.
Overigens kunnen sommige hulpteugels ook bevestigd worden aan een kaptoom. Het lijkt me persoonlijk geen goed idee om een starre teugel aan een cross rope bridle te zetten, gezien de werking van die optoming lijkt me dat onprettig voor het paard.
Maar ik denk dat je gewoon even moet gaan onderzoeken op welke manier jouw paard het beste loopt.