Het ligt er imo aan wat je precies wil trainen.
Ik werk zelf het liefst bitloos, maar ik heb ook een hoofdstel met bit voor mijn paard en dat gebruik ik af en toe ook, voornamelijk bij longeren. Mijn paard zit namelijk erg vast op rechts. Ik ben hier lang mee bezig geweest met grondwerk, wijken, schoudervoor, schoudervoor op de volte enz. maar onder het zadel blijft hij zich vastzetten.
Daarom longeer ik nu al een tijdje af en toe met hoofdstel en gogue. En ik merk al behoorlijk wat verbetering! Als het op deze manier doorgaat kan ik over een paar weken alle hulptroep weer in de kast hangen en weer helemaal -loos gaan werken.
En tja, sommige mensen zijn misschien van mening dat deze oplossing 'haastig'is en dat het probleem op de lange termijn ook wel anders opgelost had kunnen worden. Dat is mogelijk, ik sluit dat niet uit.
Maar ik heb gedaan wat me op dat moment voor mijn paard het beste leek en hij is er zichtbaar beter van geworden.
Kijk dus vooral hoe jouw paard waarop reageerd.
Overigens kunnen sommige hulpteugels ook bevestigd worden aan een kaptoom. Het lijkt me persoonlijk geen goed idee om een starre teugel aan een cross rope bridle te zetten, gezien de werking van die optoming lijkt me dat onprettig voor het paard.
Maar ik denk dat je gewoon even moet gaan onderzoeken op welke manier jouw paard het beste loopt.