Paard vertrouwen kwijt..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

Paard vertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 11:17

Ik heb een heel aanhankelijke 6 jarige volbloed arabier die ik al 1jaar en 3 maanden heb.
Buiten mijn lesgeefster die mijn paard heeft opgeleerd ben ik de enige die met haar rijd. we hebben een hele close band!
Doordat ik een huis heb gekocht met nog wat werk eraan begon ik een bijruiter te zoeken.. ik dacht dat ik er 1 had gevonden maar na de 6de keer dat ze kwam werd het duidelijk dat het toch niet alles was.
Mijn paard steigerde als ze opstap, ze wilde niet draven of anders heel traag, ze kreeg ze niet in galop, zelfs na 45min proberen en als ze ze dan in galop kreeg was het in kruis..Mijn paard speelde gewoon baas, telkens ik overnam was het gedaan en liep ze normaal bij mij..wel merkte ik dat ze verkrampt was in haar schouders..
Nu ben ik een week verder en mijn paard zit nog altijd vast wat ik met bepaalde oefeningen er wel zal uitkrijgen.. Maar het probleem is dat ze niet lekker loopt..in de binnenpiste is ze bang om aan te galopperen en loopt ze niet goed vooruit, buiten gaat alles prima omdat ze niet buiten is geweest met dat meisje wel in de binnenpiste... Nu is mijn paard helemaal het vertrouwen kwijt en is ze een beetje down precies...
zijn er bep dingen die ik kan doen om haar erdoor te helpen?

Arjette

Re: Paard vertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:28

Wat je kunt proberen is dat je bijrijdster ook een band met jouw paard probeert op te bouwen. Dus eerst rustig aan beginnen met grondwerk en loswerken. Wanneer dit goed gaat dan weer opbouwen met rijden.
Blijkbaar vertrouwt jouw paard jouw bijrijdster niet, en is je paard daarom wat dwars. Ik zou denk ik eerst zelf aandacht besteden aan het rijden zodat dat weer goed zit, voordat je het meisje weer laat rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:38

de band met je bijrijdster is er dus duidelijk nog niet, misschien dat ze een cursus grondwerk kan gaan doen met je paard? dan wordt de band meestal wel beter.
Is het wel een goede ruiter op zich of moet ze dat ook nog leren? Een volbloed kan een (gevoelig) karaktertje zijn en daar kan niet iedereen evengoed mee omgaan en zeker niet als je de ervaring mist. Ik weet hoe je je voelt, heb ook problemen met een geschikte bijrijder zoeken en de juiste nog niet gevonden, ik heb ook zo'n gevoelig eenkennig paardje.
Succes!

edit, zie dat er nog iemand het met me eens zijn Lachen

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 13:56

Ondertussen komt mijn bijruiter niet meer want ze was al geen goede ruiter op zich.. dus daar profiteert mijn paard nog meer van...
momenteel rijd ik er alleen op en mijn lesgeefster die ze goed kent..
Maar kvoel dat ze helemaal de kluts kwijt is.. vind dit zo erg ...
kwist wel dat ze nogal eenkennig was maar zo erg had ik het niet verwacht...
nu heb ik nog een reactie gekregen van iemand ouder en veel meer ervaring en als mijn paardje terug beter loopt beginnen we met grondoefeningen zodat ze elkaar beter leren kennen..
maar als dit niet lukt, geef ik het op want mijn paard komt op de eerste plaats..
khad niet verwacht dat er erna in een dipje zou geraken... Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:59

Als je paard niet tegen wisselende ruiters kan, dan moet je dat respecteren. Hoewel ik eerder het gevoel hebt dat ze een ruiter moet hebben die een bepaald niveau heeft, die niet gaat trekken en haar te verkrampt laat lopen. Probeer haar eerst weer tot rust te krijgen, wie weet wat er met de bijrijder gebeurt is. Zoek daarna een bijrijder die goed kan rijden en vooral je paard aan kan voelen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:18

Ik was er telkens bij toen ze met mijn paard reed...
dramatische dingen zijn er niet echt gebeurt, ze wilde enkel niet galopperen en draven was ook al tegen de zin... en voor de rest reed ze niet aan de teugel en stond ze niet vooruit...
telkens ik overnam, liep ze normaal bij mij maar kmerkte wel dat ze zich had liggen opboeien.. en een beetje verkrampt was...
Het probleem nu is dat ze met die bijruiter in de binnenpiste heeft gereden en dat ze nu in de binnenpiste echt niet goed loopt. buiten in het bos is ze perfect...ze heeft bang om aan te galopperen waarschijnlijk omdat dat een probleem was met die ruiter en ze loopt niet soepel en niet vooruit...kmerk dat er in een dipje zit en dat ze niet meer graag werkt in de binnenpiste...

[quote]
Zoek daarna een bijrijder die goed kan rijden
kwou dat het zo makkelijk was, ik rij western dus veel ruiters vind je al niet en dan zeggen ze wel allemaal dat ze goed kunnen rijden maar als je dan een praatje maakt wordt al snel duidelijk dat ze er niet veel kaas van hebben gegeten of van die makke manegepaardjes gewoon zijn.. dus heel simpel is het niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:26

Is je paard geen beginnerspaard of is je paard geen paard voor wisselende ruiters?

Overigens rij ik ook western, en weet uit ervaring dat er ook binnen de western verschillende rijstijlen zijn. Misschien is het ook een conflict in rijstijl.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:52

kdenk allebei...
Ik heb idd geen beginnerspaard en een volbloed arabier is nu ook niet meteen een paard waar iedereen mee kan lezen..
en is ze wel eenkennig... iemand anders moet haar ook niet longeren of uit de stal halen om op paddock te zetten... als ze de persoon niet kent...maar bij mijn lesgeefster en haar dochter is ze doodbraaf maar die rijden natuurlijk al heel lang en goed!

ik rij pleasure en die ruiters ook...

kweet niet goed wat het is... maar tis haar in ieder geval niet bekomen en ze moest niks hebben van die ruiters...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:57

En de ruiters die er tot nu toe op hebben gezeten, lessen die bij je instructie?
Heb je met je instructie overlegd (als ze daar lessen en zij ze kent) of het wel geschikte candidaten waren?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:23

Er zijn maar 2 ruiters komen proberen, 1 ruiter is 6 keer komen proberen maar dan was mijn lesgeefster ziek dus gaf ik zelf tips of iemand anders...
de andere ruiter is 1 keer geweest en dan was het voor mij duidelijk dat ze niet meer hoefde te komen..

Ik heb wel met mijn lesgeefster gesproken en verteld wat er is gebeurt en ze zei dat ze nog nooit mijn paard zoiets had zien doen bij iemand... dus dat het wel aan de ruiters lag, ofwel niet ervaren genoeg, de juiste knopjes niet vond of dat mijn paard ze echt niet moest...
ze was er zelf niet bij dus kon moeilijk exact zeggen wat het was... maar ze vond het niet normaal dat ze zo deed...