omdat mijn tinker blijft doorgroeien en hij niet goed op metaal of gebroken bitten reageert en 15,5 cm bit niet meer te krijgen is in ongebroken kunststof of rubber zal ik als het zo doorgaat bitloos moeten gaan rijden.
Ik heb vorig jaar een keer een hackamore geprobeert en hij reageert er goed op. Ook hobbelt er af en toe iemand op met alleen een halster en ook daar gaat hij goed mee zelfs in geval van paniek.
Die hackamore ging goed alleen vind ik zelf dat ik wat mis in mijn handen met knabbelen enzo. maar dat zal dan een kwestie van wennen zijn.
Nu heb ik alleen een probleem. Door MS leiden mijn armen af en toe een eigen leven en is de controle niet dat wat het moet zijn. Met een bit is hij daar aangewend. En is het wer eens zover dan spant hij zijn kaakspieren waardoor hij denk ik het rotgevoel in zijn mond kan uitschakelen. na ruim 4 jaar rondhobbelen is hij nog steeds super gevoelig in zijn mond gelukkig.
Alleen door mijn armen heb ik wel mijn bedenkingen bij bitloos rijden omdat ik geen zin heb zijn neusbeen te breken of hem echt pijn te doen, want neusdruk kan hij niet ontlopen.
Welke bitloze optoming zou het geschiktst zijn, een halsring begin ik niet aan omdat ik dat echt geen goed idee vind met en af en toe stierend paard? Zelf rijdt ik niet meer buiten maar anderen wel. het moet dan iets zijn waar hij wel respect voor kan hebben in geval van zieken.