Noodgedwongen bitloos, welke is best voor onrustige armen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Noodgedwongen bitloos, welke is best voor onrustige armen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:18

omdat mijn tinker blijft doorgroeien en hij niet goed op metaal of gebroken bitten reageert en 15,5 cm bit niet meer te krijgen is in ongebroken kunststof of rubber zal ik als het zo doorgaat bitloos moeten gaan rijden.

Ik heb vorig jaar een keer een hackamore geprobeert en hij reageert er goed op. Ook hobbelt er af en toe iemand op met alleen een halster en ook daar gaat hij goed mee zelfs in geval van paniek.

Die hackamore ging goed alleen vind ik zelf dat ik wat mis in mijn handen met knabbelen enzo. maar dat zal dan een kwestie van wennen zijn.

Nu heb ik alleen een probleem. Door MS leiden mijn armen af en toe een eigen leven en is de controle niet dat wat het moet zijn. Met een bit is hij daar aangewend. En is het wer eens zover dan spant hij zijn kaakspieren waardoor hij denk ik het rotgevoel in zijn mond kan uitschakelen. na ruim 4 jaar rondhobbelen is hij nog steeds super gevoelig in zijn mond gelukkig.

Alleen door mijn armen heb ik wel mijn bedenkingen bij bitloos rijden omdat ik geen zin heb zijn neusbeen te breken of hem echt pijn te doen, want neusdruk kan hij niet ontlopen.

Welke bitloze optoming zou het geschiktst zijn, een halsring begin ik niet aan omdat ik dat echt geen goed idee vind met en af en toe stierend paard? Zelf rijdt ik niet meer buiten maar anderen wel. het moet dan iets zijn waar hij wel respect voor kan hebben in geval van zieken.

Jakary

Re: Noodgedwongen bitloos, welke is best voor onrustige arme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:21

Hier staan verschillende soorten bitloze hoofdstellen: viewtopic.php?f=34&t=593104&hilit=

Ik heb zelf de Marylot Crosslink en ben hier heel tevreden over.
Ik denk dat die wiebelige armen alleen storend zijn als je de teugels cht heel strak hebt, maar ik denk dat je er met de Crosslink weinig kwaad mee kan doen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:29

Ik had de hele lijst al doorgespit, maar ze lijken me zowat allemaal hetzelfde terwijl er toch verschil moet zijn.

Strakke teugels heb ik niet. Ik rij gewoon dressuur en met teveel aanleuning flipt hij toch al en wordt helemaal dwars. met een heel lichte teugel gaat het allemaal vanzelf.

Welke is de crosslink?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:43

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:44

Goedhard is met een d, de link die jij geeft is van een ander bedrijf. Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:47

Ik heb zelf ook een crosslink en mijn paard reageert er echt heel goed op. Dus ik ben meer dan tevreden Lachen

Ik denk idd dat het niet veel kwaad kan met wiebelige armen. Je geeft zelf al aan dat je met lichte teugeldruk rijdt...

edit: toevoeging

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:57

De goede link had ik al gevonden.

Ik had nog een vraag. Dit type hoofdsetl geeft hopelijk geen druk achter de oren. Ik was vergeten dat met zijn ooit verkreukelde nek dit niet mag.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:59

Een sidepull geeft alleen maar druk op de neus en is niet heel scherp (verschilt ook per hoofdstel natuurlijk)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:02

Ik ben ook noodgedwongen bitloos gaan rijden (op advies van de DA) en ik rij met een hackamore met korte schaar. Ik was bang dat ik z'n neus zou breken, hoorde allemaal enge verhalen, dus zei dat tegen de DA. Hij zei dat ik dat echt niet voor elkaar zou krijgen.

Inmiddels rij ik ruim 3,5 jaar met deze hackamore en gaat super!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 11:06

Het voordeel van en hackamore is dat ze in ieder geval betaalbaarder zijn dan en hoofdstel. Doet me deugd dat ik niet zijn neusbeen kan breken. Dat is altijd mijn grootste angst geweest.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:07

Als je soms je handen niet onder controle hebt zou ik niet met een hackmore gaan rijden. Ze werken toch wel heel scherp in en dat vind ik niet helemaal eerlijk tegenover je paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:10

dat valt best mee, ze zegt dat ze met los contact rijd
i zou gewoon eens het een en ander uit gaan testen Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:11

De crosslink geeft wel wat druk achter de oren (het zal niet veel zijn), maar ik denk dat er nogal wat hoofdstellen zijn die dat doen.

Heb je idd misschien de mogelijkheid om wat hoofdstellen te testen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 11:15

Ik kan de hoefsmid vragen of hij een paar hoofdstellen kan meenemen. Een hackamore heb ik al eens mee gereden en dat ging goed. Als ik die dan kan uitproberen zou het mooi zijn.

Ik moet gewoon de voor ons geschikste combinatie hebben. Mild maar toch in geval van nood erg duidelijk zonder veel druk achter de oren bij noodgevallen.

er zijn gelukkig wel deze hoofdstellen in maatje groot ramshoofd te krijgen dat scheelt. Zou ik er een aantal moeten kopen raak ik die nooit meer kwijt als ze niet goed gaan. Dat is weer een nadeel van een te groot hoofd.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:20

Wellicht een leren bitje geschikt voor je? Ik kan me zo voorstellen dat dat op grote maat gemaakt kan worden. Ik ben even kwijt wie die dingen ook weer maakt, maar misschien dat iemand anders dat wel zo kan ophoesten. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:25

Waratje was me voor, een leren bit is misschien wel een uitkomst. En anders kun je altijd nog een bit op maat laten maken. Ze zullen toch wel te krijgen zijn in een grotere maat? Hoe doen al die Shire eigenaren dat dan?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:29

Het hoofdstel van de Ruitersportshop.com kan ik aanraden, ik ben er zeer tevreden over. Weet alleen niet of de Full echt groot is... Op het eerste gaatje past hij mijn New Forest. Heeft een dikke neusriem en geeft volgens mij weinig druk achter de oren (Paardnatuurlijk.nl over dit hoofdstel: Wanneer aan beide teugels wordt getrokken wordt de meeste druk uitgeoefend op de neus, maar er ontstaat ook enige druk tegen beide zijden van de onderkaak. Dit hoofdstel heeft een redelijk goede discriminerende werking. Hoewel ook dit hoofdstel door de kruislingse constructie enige last heeft van de zogenaamde stropwerking is dit beduidend minder dan bij de andere hoofdstellen met vergelijkbare constructie. Dit komt doordat de ringen via tussenstukken bevestigd zijn, waardoor de teugels een minder scherpe bocht hoeven te maken en daardoor meer van de kracht naar de beoogde plek wordt geleid. Ook "opent" het hoofdstel hierdoor snel en soepel wanneer de teugel wordt losgelaten. Het hoofdstel zit bijzonder stabiel op het hoofd, zonder neigingen tot draaien of schuren.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:52

leren bitten ken ik ook, alleen ik kan dus nergens vinden waar die dingen vandaan komen. Een oude stalgenoot had er een. Alleen vind ik het een raar idee dat hij een stuk dood beest in zijn mond krijgt. En ook geen idee wat dan een maatbit zou gaan kosten. Als dat heel erg duur is rij ik liever bitloos vind ik dan een fijner idee.

Een normaal bit van kunststof op maat laten maken heb ik bij Sprenger nagevraagd. Maar dat is voor hun bijna onmogelijk omdat ze er geen mal van hebben. Dan zou een bit een paar honderd euro gaan kosten en dat wordt me te gek.

Jamezy een hoofdstel dat een newforrest past is veel te klein. Ik heb nu een trekpaardmaat dat bij zijn frontriem eigenlijk ook alweer te smal wordt omdat hij een ramshoofd heeft.
De meeste shire mensen hebben een metalen gebroken bit of een dik menbit. Die zijn tot 18 cm te krijgen.

Wat ik me nog zat te bedenken. Werken die cross hoofdstellen ook met een flinke baard? Of zouden zijn haren met die kruistouwtjes in de knoop komen?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:44

Bij Hue en Hott (Duits postorderbedrijf) hebben ze leren bitten en ook kunststof bitten in vrij grote maten.

www.hue-hott.de zoek dan bij Gebisse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:33

Ik heb het bitloos hoofdstel van de ruitershop en deze bevalt ons erg goed en is erg vriendelijk.
Hij heeft een brede en zachte neusband en het hoofdstel geeft geen druk achter de oren. Verder zitten er ook geen overbodige riempjes aan (wat mijn paard erg prettig vindt) en ook dressuurmatig kunnen we met dit hoofdstel prima uit de voeten. Aanrader dus! Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:27

Een leren bit zou je ook bij Daan Simoons kunnen bestellen: http://www.junik.nl. Geen idee of die ook van die grote maten heeft.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:46

Ik kan ook het hoofdstel van de ruitersportshop aanraden, ben er zéér tevreden over!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:39

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:55

Emiel voest bit large is 14,5 cm. De Huet site kende ik niet en de leren bitten gaandaar tot 15/16 cm. Dat is groot genoeg.

Ik kan nu van iemand een hackamore overnemen voor weinig, dat ga ik eerst proberen. Bevalt dat niet goed, stap ik over op een leren bit.