Dubbele lijnen(longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ofirsuzzie

Dubbele lijnen(longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:26

Ik ben net met het dubbel longeren begonnen met mijn 6 jarige merrie, gewoon longeren doet ze super, maar hoe longeren jullie dubbel ik heb een longeersingel met vrij veel ringen moet ik van die ringen nog gebruik maken (moet de longeerlijn daardoor heen??)
Hoop op wat tips zodat ik dat kan gaan proberen Knipoog
Als er iets niet duidelijk is aan mijn verhaal vraag het dan gerust met een bericht Haha! Knipoog

liesje1986

Re: Dubbele lijnen(longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:33

Je gaat aan de linkerkant van je paard staan en dan leg je 1 lijn over zijn rug heen naar de andere kant. Beide lijnen moeten inderdaad door een ring heen en dan aan het bit vast. Eventueel kan je de lijnen van buiten naar binnen door een bitring halen en dan weer aan de singel vastmaken. Je kan eerst oefenen met de lijn over de rug heen. Daarna de lijn achter zijn kont langs. Let erop dat je de buitenste lijn (zeker in het begin) niet te strak houdt. Verder is het wel makkelijker als er in het begin iemand helpt die het vaker gedaan heeft. Succes ermee

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:47

Als je de longeerlijn niet door een de ringen haalt kan het gebeuren dat de longeerlijn helemaal omhoogkruipt en dat je er na 2 minuten niets meer aan hebt.
Als je paardje nog niet gewend is aan een lijn achter zijn kont voorzichtig beginnen en goed voorwaarts houden.
Mijn verzorgpaard is weleens omgedraait met de dubbele (de achterste onder haar staart geklemd, helemaal geen controle meer) heb ze toen gelijk losgelaten en kon paardje daarna zonder al te veel paniek weer terugkrijgen. Het is wel handig om eerst gewoon in een longeercirkel te beginnen zodat het paard in ieder geval weet dat hij rondjes moet lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:54

Ik longeer gewoon met zadel op en dan longeerlijn aan buitenkant van volte zeg maar, door beugel heen en achter de billen langs naar mijn handen toe.

ofirsuzzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:13

Hoi,
Ze is gewoon gewent aan dat er een longeerlijn achter haar kont langs gaat, daar geeft ze niets om Knipoog
Maar hoe zorg je ervoor dat de lijn achter haar kont niet tussen haar benenkomt of dat ze erop gaat staan ofzo??(of als je de lijn door de ring haalt, houd die dat dan tegen)?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:44

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:58

ofirsuzzie schreef:
Hoi,
Ze is gewoon gewent aan dat er een longeerlijn achter haar kont langs gaat, daar geeft ze niets om Knipoog
Maar hoe zorg je ervoor dat de lijn achter haar kont niet tussen haar benenkomt of dat ze erop gaat staan ofzo??(of als je de lijn door de ring haalt, houd die dat dan tegen)?

Ik neem aan dat je niet met losse longeerlijn gaat longeren. Dus je maakt verbinding via longeerlijn naar mond van paard toe, dan kan paard niet in longe stappen. Ik weet niet hoe het door die ringen gaat, elke longeersingel is weer anders

ofirsuzzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:45

Nee klopt ik longeer met 1 stuk Knipoog
Nee maar ik bedoel als je de lijn te lang (die achter je paard langs loopt) laat dat ze er dan in gaat stappen wat als je die lijn te strak houd dan gaat ze met der hoofd naar buiten lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:06

Ja dat kan inderdaad dat ze haar hoofd naar buiten gaat houden. Je moet naar beenwerk kijken. In draf moet paard de buitenbenen op de voltelijn hebben lopen, op moment dat paard naar binnen valt dus de volte verkleint, laat je je binnenlonge wat losser en pak je de buitenlonge meer erbij en probeer je via buitenlonge paard terug naar die voltelijn te krijgen waar je paard op liep. Wil je paard juist de volte vergroten dan laat je je buitenlonge wat losser en stuur je het paard naar binnen met je binnenlonge. Het is de bedoeling dat paard rechtgericht gaat lopen en op gelijkmatige aanleuning komt.

Op moment dat paard dus volte verkleind en jij hem terug stuurt naar die voltelijn terug, op moment dat hij dus daadwerkelijk zijn gewicht verplaatst, zal je paard nageven en op dat moment is hij op gelijkmatige aanleuning. Zorg er wel voor dat je paard goed voorwaarts is en dat zijn achterbenen bijna plaatst onder zijn lichaam waar het zadel ligt.

Je kunt zo ook goed tempowisselingen rijden of overgangen rijde n. worden ze ook rechter van in lichaam.
Begrijp je het nu beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:24

--> LO