Als paard achter me stilstaat dan........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Als paard achter me stilstaat dan........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:08

Hallo Allemaal,

Ik ben met mijn 2,5 jarige merens aardig wat oefenigen aan het doen, gaat super hoor OK dan!

Maar ik was benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken, als ik met m'n paardje wandel MOET hij achter me blijven, als hij langs me wil gaan dan zwaai ik met m'n leading rope, dit gaat allemaal perfect.
Soms doe ik de oefening dat als ik stop hij ook moet stoppen, dit doet hij netjes alleen draait hij zeg maar haaks op mij dus op deze manier

-------- (paard)
|
| (ik)
Dan sta ik wel in het midden van hem dus op buik hoogte, maar dat willen de lijntjes niet haha.
Wat kan dit betekenen? hij kijkt dan ook van me af en niet naar me.

Achterom

Re: Als paard achter me stilstaat dan........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:11

Hoe dicht staat hij achter je? Als het heel dicht is kan het zijn dat hij meer ruimte zoekt. Bijvoorbeeld.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:22

Wendy schreef:
Hoe dicht staat hij achter je? Als het heel dicht is kan het zijn dat hij meer ruimte zoekt. Bijvoorbeeld.

Ja hij gaat wel vrij dicht op me staan, maar wat bedoel je met meer ruimte zoeken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:29

Te dicht achter je betekend dat hij je persoonlijke ruimte niet respecteert, heeft die van mij ook een handje van.
Verder is het zo dat je dominant bent als je voor hem staat, maar hoe zat dat ook alweer als je ter hoogte van de buik staat?
Ik kan dat plaatje even niet zo snel vinden, sorry

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:26

Het betekent dat hij niet doet wat jij wilt. Knipoog

Jij wilt dat hij stilstaat en kennelijk loopt hij snel nog even door, om op een andere plek te gaan staan.

Wat ik zou doen:
Stilstaan oefenen.
Eerst veel hulpen gebruiken. Dus de leadrope omhoog, welllicht voor zijn gezicht. Je lijf groot maken en evt stem erbij.
Loopt hij door, heel jammer, maar dan gaat hij in zijn achteruit.Hij moet leren dat JIJ de baas bent.
Op een klein wandelingetje dit bijv. 15 keer oefenenen. En dan kan het best zijn dat je paard dus 15 keer in zijn achteruit moet.

Merensen hebben vaak veel duidelijkheid nodig. De mijne wel igg.

Na deze duidelijke sessie zal hij het waarschijnlijk niet meer doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:15

aanvulling op Antheman: En mocht je paard om de een of andere reden toch voor je komen, draai dan direct om, zodat jij weer voorop loopt.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:59

Nou maar het is dus niet zo dat hij voor me komt, hij blijft absoluut achter me staan alleen draait hij. Soms blijft hij ook wel recht achter me staan hoor, dat draaien is er later bij gekomen daarom vraag ik me af wat dat betekent. Het is dan ook wel dat hij absoluut stil staat alleen gedraaid (haaks op mij zeg maar). Maar ik blijf absoluut oefenen hoor

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:18

Misschien stop je te abrupt, of heeft hij gewoon meer tijd nodig om tot stilstand te komen.
Ga bij jezelf na of je hulpen daadwerkelijk klein beginnen, zodat hij weet wat er komen gaat.

Isis

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 22:31

Nou daar heb je wel gelijk in dat ik soms in één keer stop dus ik denk ook dat hij dan meer tijd nodig heeft om stil te staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:51

Ik mis in je hele verhaal even de methode die je gebruikt, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je met touwhalster, leadrope en stick aan het werk bent en geen specifieke methode hanteerd.

Een paard heeft echt niet meer tijd nodig om tot stilstand te komen, maar hij heeft gewoon lak aan je. Werk met duidelijke stemcommando's als je stopt, zeg luid "HO" of "Halt". Stop juist wel abrupt, dan komt het signaal duidelijke over. Als hij aan je voorbijloopt op het moment dat je stopt, zet je hem heel hard in zijn achteruit. Ga recht voor hem staan, draai je om kijk hem streng aan en zwiep naar links en naar rechts met je leadrope, wuif desnoods met je stick (als je daar mee werkt) ook naar links en naar rechts voor je uit terwijl je op hem af loopt. De lengte van de stick is normaal je persoonlijke hula hoop. Als je die stick bij je navel houdt en een cirkel van 360 graden draait, is dat de afstand waar je paard absoluut niet in mag komen. Een paard dat op die afstand blijft, kan niet over je heen lopen, kan niet op je tenen gaan staan, je pletten of bijten, en als je er voor zorgt dat hij je aan blijft kijken en zijn hoofd naar jouw gericht is, ook niet trappen.

Als je heftig met je leadrope heen en weer zwaait, krijg hij via de leadrope het signaal via het touwhalster naar zijn hoofd. Zwaai je daarbij nog met je stick, raak je het paard niet op het moment dat hij buiten die hula hoop staat, maar komt hij daarbinnen, krijg hij een tik. Dit zal waarschijnlijk een of twee keer gebeuren, maar ze leren heel snel wat de veilige afstand is. Om hem dan achterwaarts te zetten, loop je al zwaaiend op hem af.
Je zult zien dat de heftigheid van het zwieren met de leadrope, en het zwaaien met die stick van keer tot keer minder wordt.

Als je aan het wandelen bent, moet je paard ook zijn aandacht bij jouw houden. Probeer dit te testen door stukken te versnellen en te vertragen, en eventueel ook aan de hand een stukje draf mee te nemen, en van daaruit te stoppen. Dit zal in het begin gerust met bokpartijen en in galop er vandoor schieten gepaard gaan, maar dit moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Hou bij alles in je achterhoofd dat het nog een kleuter is met zijn 2,5 jaar, dus hou de sessie kort, maar ga regelmatig oefenen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:30

quinoa schreef:
Nou daar heb je wel gelijk in dat ik soms in één keer stop dus ik denk ook dat hij dan meer tijd nodig heeft om stil te staan.

Nee.

Een paard kan in de kudde ook heel abrupt stoppen. Is echt een respectloos dingetje van je paard.

hij moet stoppen. Dus maak jezelf groot, kijk boos, wapper met je leadrope etc. En direct in zijn achteruit, iedere keer als hij ook maar 1 pas te ver naar voren zet.

Je zult zien dat iedere keer wanneer je dit oefent, dit soepeler gaat, dat je minder hulpen nodig hebt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:34

Antheman schreef:
quinoa schreef:

Nee.

Een paard kan in de kudde ook heel abrupt stoppen. Is echt een respectloos dingetje van je paard.

hij moet stoppen. Dus maak jezelf groot, kijk boos, wapper met je leadrope etc. En direct in zijn achteruit, iedere keer als hij ook maar 1 pas te ver naar voren zet.

Je zult zien dat iedere keer wanneer je dit oefent, dit soepeler gaat, dat je minder hulpen nodig hebt.

Ja Antheman heeft echt gelijk. Mijn paard deed hetzelfde. Grappig detail is nu, als ze me maar iets voorbij loop en ze ziet me boos kijken, gaat ze vanzelf achteruit. Oeps sorry denkt ze dan.

Als jij voor jezelf weet dat je duidelijk bent geweest, moet je paard gelijk stoppen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:12

Ik ga ook met antheman en evita mee. Het is een gebrek aan respect.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:35

Nou maar voor de duidelijkheid HIJ BLIJFT ABSOLUUT ACHTER ME en stopt ook met z'n voorbenen zeg maar maar hij draait z'n kont scheef bij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:38

quinoa schreef:
Nou maar voor de duidelijkheid HIJ BLIJFT ABSOLUUT ACHTER ME en stopt ook met z'n voorbenen zeg maar maar hij draait z'n kont scheef bij.

Dus loopt hij door Knipoog
Niet met zijn voor-, maar wel met zijn achterbenen.

Terugzetten dus.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:41

Antheman schreef:
quinoa schreef:

Dus loopt hij door Knipoog
Niet met zijn voor-, maar wel met zijn achterbenen.

Terugzetten dus.

Ja maar hij deed het eerst nooit, het is er later bij gekomen, toch lijkt hij me meer onderdanig op dat moment omdat hij heel erg van me af kijkt en het liefst van me af wil lopen.

_thalishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:42

vind ik ook

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:43

Nou ik ga hem terug zetten kijken of het dan verbeterd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:44

Paarden leren snel. Leren dus ook waar jouw valkuil zit.
Hier mag hij dus meer van jou. Hier grijp je niet op in. Dat ruiken/voelen/horen ze.

Niet accepteren hoor.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:51

ok, thanx voor de info.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:54

Hij draait zijn kont bij omdat hij graag op hetzelfde 'level' wil zijn als jij. Toch echt een dominant trekje. Hij weet dat jij het op een akkoordje gooit zo lang ie achter jou blijft. Nee, echt duidelijk je bedoeling doorvoeren hoor. Het zijn net kinderen wat dat betreft..geef ze 1 vinger...Knipoog

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:56

Nou inderdaad helemaal gelijk aan. Hij doet het buiten vrijwel niet maar dan ben ik inderdaad ook veel strenger dan dat ik in de bak met hem werk en dan doet hij het voornamelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:04

quinoa schreef:
Ja maar hij deed het eerst nooit, het is er later bij gekomen, toch lijkt hij me meer onderdanig op dat moment omdat hij heel erg van me af kijkt en het liefst van me af wil lopen.

Als je nu een ding in je oren knoopt: two eyes (en daarbij oortjes naar voren)= respect. Je paard heeft alleen respect voor je als hij je met beide ogen aankijkt. Demonstratief de andere kant uitkijken is duidelijk lak aan je hebben, je niet willen zien staan, en beslist geen teken van onderdanigheid. En dat dit gaandeweg erin is geslopen geloof ik best...

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:48

Nou ik heb al flink met hem geoefend en na 2x was de boodschap al wel weer duidelijk, dus "probleem" opgelost.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:56

Je paard loopt achter je? Ook als je hem van stal, wei haalt? Weet je hoe gevaarlijk dat dat is? Je moet ten allen tijde kunnen zien wat je paard ziet. Dus hij moet met zijn hoofd langs jouw schouder lopen. Zo heb je geen enkel risico dat je paard over je heen loopt, achter op je klapt... . Ik ken een meisje en dat liet haar paard altijd achter lopen. Paard verschrok van iets dat zij niet had opgemerkt en loopt gewoon over haar heen, ze is nu kreupel voor het leven.

Ik hoop dat je hier over gaat nadenken. Het is niet goed als je paard achter je aan sjokt, zo heb je totaal geen controle over hem en wie weet is het binnenkort te laat.