[AR] Vervelend gevoel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Vervelend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:23

ik weet niet of dit hier hoort, maar zou iemand het anders even kunnen verplaatsen?

Zoals jullie misschien weten heb ik toen ik nog met Ivy deed mennen 2x een ongeluk met haar gehad.
Ik ben daar zo van geschrokken dat ik een hele tijd pauze heb genomen en 'ooit' wel weer opnieuw wilde beginnen.
Een paar weken geleden wilde ik haar longeren met dubbele lijnen, maar zodra ze de longeerlijn achter haar kont voelde (net als de broek) ging ze helemaal door het lint.
ze deed net zoals met de ongelukken met de kar.
Conclusie: Ivy is 'bang' voor de broek...(of het doet haar pijn of wat dan ook)

Toen ik dat deed (het longeren) wist ik ineens zeker dat ik haar nooit meer voor de kar zou zetten.
Ook om mijn eigen angst, maar ook omdat ik haar niet nog banger ervoor wil maken als dat ze is.
Dus voor Ivy is het mennen gewoon afgelopen... finito...

Maar nou komt het:
sinds dat ik niet meer men met Ivy heb ik zo'n gek/vervelend/naar gevoel.
Ineens lijkt het alsof iedereen in mijn omgeving aan het mennen is geslagen met zijn/haar pony.
Ineens kom ik veel meer pony's met kar tegen, ineens zie ik veel meer dat iemand zijn/haar shetlander 'zelf' gaat beleren en waarbij het WEL goed gaat.

En als ik foto's, filmpjes ofzo van iemand zie dat die met zijn/haar pony aan het mennen is (en dat het wel goed gaat) dan krijg ik zo'n raar gevoel.
Ik weet niet of het jaloezie is of iets anders, maar het voelt vreemd.
Misschien dat ik de waarheid niet aankan ofzo dat ik nooit meer zal mennen met 'mijn meisje'?
Dat ik een soort 'trauma' heb en dat moet verwerken ofzo?

Laatst was het ook zo dat mijn moeder vertelde dat een oud stalgenootje met haar shetlander (ook weer zelf beleerd) aan het mennen was.
Ze had een 'buitenrit' gemaakt en uiteraard met groom (deed ik ook) en dat het er heel leuk uitzag.
Toen zei ik: dat is fijn voor haar (echt op zo'n niet zo vriendelijke manier zeg maar)
En toen kreeg ik weer dat gevoel.

En een ander oud stalgenootje gaat mennen met haar fjord (die laat ze beleren door een prof.)
als mijn moeder het over haar heeft dan krijg ik weer hetzelfde gevoel...

Ik weet echt niet wat het is en weet ook niet precies waar het door komt (zal met het ongeluk te maken hebben)
Ik wil er vanaf, maar hoe?!?!?!

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik moest dit gewoon even kwijt.
misschien dat het oplucht voor me..

smit_ilse

Re: Vervelend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:29

Hoi,

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. Straks als het vertrouwen weer terug is dan zal je de lol in het mennen weer terug krijgen. Nu heb je 2x een vervelend ongeluk gehad met het mennen waardoor je bewust-onbewust aan je zelf bent gaan twijfelen. Nu je dit gevoel zelf van binnen hebt, zie je dat er mensen gaan mennen en dat het goed gaat. Al waren deze ongelukken niet gebeurd dan had het je waarschijnlijk niet opgevallen dat er zoveel mensen aan het mennen zijn gegaan. Probeer om met mensen mee te gaan op de kar zodat je het goede gevoel weer terug krijgt en langzamerhand het zelf weer kunt opbouwen.

Succes,

groetjes ilse

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:30

Ik denk dat je inderdaad Jaloers ben dat het bij hun wel goed gaat, En bij jou niet.

Denk dat je het mist, En daarom ook best bod reageert als je meoder het over andere personen heeft.

Wacht gewoon op wobbe, En laat hem beleren, en ga daarmee aan de slag.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:32

tsjah waaschijnlijk gaat dit verlopig niet over..
het blijft toch knagen dat je niet meer kan mennen met haar..
weet je heel zeker dat je nooit meer gaat mennen met dr? mischien twijfel je dr ergens in je gedachten nog mee?
probeer er aan te denken dat je over tijd met wobbe kan gaan mennen Lachen
en probeer gewoon normaal te reageren op de mensen ookal vind je minder leuk Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:40

Waarschijnlijk baal je innerlijk meer als je wilt toegeven dat het niet gelukt is bij jou. Maar dat moet je jezelf niet gaan aanrekenen hoor. De ene pony kan het de andere niet. Ik denk dat ik me ook wel een beetje zo zou voelen als uiteindelijk blijkt dat Ulvy niet voor de kar kan na al die jaren er naartoe geleefd te hebben. Misschien moet je het iets meer tijd gunnen...sterkte.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:52

Kun je Ivy niet een tijdje bij een prof. menner in training zetten? Die kan haar misschien over die angst heen helpen.
En probeer anders in gedachten te houden dat je volgend jaar met Wobbe kunt beginnen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:54

GreyHorses schreef:
Kun je Ivy niet een tijdje bij een prof. menner in training zetten? Die kan haar misschien over die angst heen helpen.
En probeer anders in gedachten te houden dat je volgend jaar met Wobbe kunt beginnen.

Dat zou kunnen, maar weet je wat het ook is?
ik wil er graag bij zijn want ik wil weten wat ze met mijn pony doen.
Maar aan de andere kant ben ik dan bang dat ze weer zo gek gaat doen en dat ze dan helemaal over de zeik raakt.
en dat ik van die prof menner haar d'r gang even moet laten gaan om het zo maar te zeggen.
ik denk dat ik dat niet aankan om dat te zien

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:14

Het komt echt niet doordat jij 'het niet kan' hoor.. Jullie hebben
er allebei een trauma aan over gehouden jij en Yvi.. vind je het logies
dat het nu niet meer lukt....
Laat het gewoon rusten.. en wacht tot je kan gaan mennen met wobbe.

Jij zegt.. ''bij iedereen lukt het wel..'' Bij jou lukte het toch ook???
Alleen jij hebt een ongeluk gehad.. en dat zit er nog steeds diep in.. dus
vandaar dat het nu niet meer goed gaat.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:53

Volgens mij is het toch wat jalouzie, en daarom zie je in eens dat 'iedereen' z'n paard voor de wagen heeft staan.

Bij iedereen lukt het wel? Nee hoor.
Ik heb er hier maar 1 staan waar ik echt super graag mee wil mennen omdat ik er niet meer op rij maar die gaat al zitten zodra hij de kar ziet waarmee het gebeurd is (ruim 2 jaar later nog steeds). Ik heb me er bij neer gelegt dat ik niet meer zal mennen met Dennis, ik hou hem graag nog een tijdje heel en ben veel te bang dat hij volgende keer wel z'n poten breekt (ipv 'alleen maar' van boven tot beneden open haalt).

Ik zou gedult hebben en straks met Wobbe aan het werk te gaan.
Tenminste, dat is wat ik uit eindelijk gedaan heb, zelfs toen ik nog niet eens een '2e poging' had staan(die heb ik nu pas een jaar terwijl Dennis al 3,5 jaar niet meer voor de wagen loopt).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:57

Oeps, onder de naam van mijn zusje. Bovenstaande reactie van Truf is dus van mij Lachen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:00

Hebben we geen psychologie topic op bokt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:23

manie schreef:

Ben ik het mee eens het zou trouwens wel lekker rustig worden als alle menners die een ongelukje hebben gehad zich er niet meer aan wagen..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:33

van je fouten kun je leren.....zoek hulp , als de pony gezond is verder en KAN(!!!!) trekken...is anders dan rijden hoor(=dragen), dan inderdaad samen uitzoeken wat er mis is gegaan en hoe het wel moet!!
Jouw gevoel zegt je dat het dat wel graag wil!!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:26

Dat je dat gevoel hebt lijkt me heel normaal hoor. Tuurlijk gun je het anderen, maar waarom kun JIJ het niet ook? Ik kan me dat heel goed voorstellen.

Echter zou ik haar gewoon een weekje of 2 /3 in training doen bij een prof. Laat maar even flippen tegen die broek. Als ze niet kan winnen gaat dat vanzelf over (tenzij ze echt een lichamelijk mankement heeft waarom ze de broek niet zou toestaan, uiteraard).
Misschien niet onverstandig om te sparen voor een fatsoenlijk (sorry Bloos ) wagen.. Waar ze een keer kan trappen zonder dat jij hoeven in je neus hebt, met een rem en een beetje 'afweersysteem' voor mócht ze een keer slaan..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:27

Maar; ga jij wel weer met Wobbe mennen, of ben je zo geschrokken dat je dat ook niet meer durf?
Als je het écht wil zou ik als ik jou was niet meer naar Ivy kijken of ie het eng vind maar naar jezelf.. volgens mij krijg je Ivy er wel weer bovenop, maar jij moet het vertrouwen terugkrijgen. Omdat je jaloers ben, tenminste dat denk ik bij jou gevoel, denk ik dat je nog wel wilt mennen. Zou dus veel met anderen mee gaan mennen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:08

Echwel schreef:
manie schreef:

Ben ik het mee eens het zou trouwens wel lekker rustig worden als alle menners die een ongelukje hebben gehad zich er niet meer aan wagen..

Dit is vast niet aanvallend bedoeld?
maar zo komt het wel over, graag wat vriendelijker..
ik voel me al rot genoeg

P_H, ik vind het heel fijn dat iemand begrijpt wat voor gevoel ik heb.
Ik gun het andere ook van harte dat hun lekker kunnen mennen met hun pony.
Maar ik baal er gewoon van dat het met mij en Ivy niet meer gaat.
Oh ja, volgende maand word ze ingeent en dan laat ik de dierenarts gelijk eens voelen/kijken naar die spier waarvan ik denk dat ze misschien last van heeft.

Paula, ik weet niet of ik het eng vind, ik denk het wel.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: ik wil het weer!
maar aan de andere kant denk ik, nee ik doe het niet want straks gebeurt het weer en gaat het nog erger mis....

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:28

Ik weet wel waarom het bij jou niet lukt en dat heb ik je ook al vaker geprobeerd duidelijk te maken.

Je wagen is niet geschikt om een pony te beleren, je bent zelf te onervaren om zelf te gaan mennen laat staan een pony daarvoor op te leiden.

Wil je het nog eens proberen? Laat je volgende pony goed beleren door iemand die er echt verstand van heeft. (daarmee bedoel ik vaker dan 3 keer voor de wagen zetten). Haal zelf je koetsiersbewijs en neem dan lekker les met je pony.

Ook dan kan jij mennen Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:04

er zijn honderden mensen in Nederland waarbij het wel kan met een shetsulky. ik heb er zelf ook een ongeluk mee gehad, maar dat wil niet zeggen dat de kar er niet geschikt voor is. ik heb het zelf ook gedaan bij een prof, hoewel die erop stond dat ik zelf op de wagen ging etc. omdat ik er tenslotte mee moest kunnen rijden. hij is al jaren actief in de sport, en niet met de makkelijkste paardjes. en nog kan het misgaan. ik geef toe, met een zwaardere wagen was het misschien niet gebeurd, maar misschien ook wel.

Kim, ik zou lekker wachten tot je met Wobbe aan de slag kan, en als je zelf wat ervarener bent kan je altijd nog kijken. met Ivy kan je nog genoeg andere dingen doen, en dan kan je straks lekker mennen met je andere paardje. prima dat je de DA even laat kijken, wie weet is er wel gewoon iets mis. heb je ook al eens overwogen om Ivy na te laten kijken op evt. blokkades? dit heeft mijn paard toen erg goed geholpen.
hoe je dat nare gevoel weg kan laten gaan, daarmee kan ik je niet helpen. maar ik denk dat het al een hoop scheelt als je straks Wobbe voor je wagentje hebt lopen. als je later toch nog met Ivy aan de slag wilt, zou ik het zeker (laten) doen met een professioneel menner. ik heb dat ook gedaan, deze man weet van aanpakken, en is supernetjes en eerlijk met de pony, maar iets minder sentimenteel ermee dan ik. dat heeft zeker ook zijn voordelen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 12:58

Laura, ik weet dat je dat al duidelijk hebt proberen te maken...
En ik zie nu ook wel in dat ik gewoon te onervaren ben om een pony te beleren.
daarom zou ik (als ik het wil) wobbe wegbrengen om te laten beleren.
zelf begin ik er gewoon niet meer aan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 20:04

Niemand meer?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:00

Als je het niet meer vertrouwd met je pony is het misschien verstandiger om een ervaren menpony te kopen en...
Om je pony te verkopen!
Ik lees dat je het andere paard wegbrengt om te beleren. Hoe denk je dat straks te doen? Een jong paard heeft altijd een periode dat hij wat bengelig en ontdeugend wordt.
Ben je dan ervaren genoeg om dit om te vangen? Of gaat het dan weer fout.

Ik zou er eens goed over nadenken en er overnadenken wat nu een verstandige keuze zal zijn. Hoewel het natuurlijk moeilijk is om afscheid te nemen van je pony.

*edit; typfout*
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 25-10-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:11

IvysToeter schreef:
Niemand meer?

Tja wat wil je eigenlijk van ons horen Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:18

Dat het enorm vervelend is.
Maar dat Ibalia wel gelijk heeft, in mijn ogen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:18

Sjonniej schreef:
Dat het enorm vervelend is.
Maar dat Ibalia wel gelijk heeft, in mijn ogen.

En Laura Ja

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:19

Ik geef jullie ook gelijk.
En als een pony niet voor de kost kan werken moet hij weg.
Aan een pony die alleen maar geld kost en je krijgt er niks voor terug daar heb je gewoon niks aan.