wie geeft mij een duwtje in de goede richting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

wie geeft mij een duwtje in de goede richting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:52

Ik heb een 2.5 jarige hengst. Die als veulen iets verkeerds mee gemaakt heeft. Hij heeft heel weinig vertrouwen in de mens en is behoorlijk eenkennig. Dat is niet zo'n handige combinatie.
Ik sta op een stal waar ze gelukkig hem heel rustig benaderen en alles op het gemak doen. Daar is hij al flink van opgeknapt. Hij laat zich nu door iedereen meenemen. En poetsen gaat ook al vrij aardig door iedereen. Hij is dan wel oplettend. Maar ik ben nog steeds de enigste die veilig zijn voeten kan optillen en zijn halster kan omdoen enz enz.
Ik wil heel graag met hem aan de slag om het vertrouwen in de mens beter te maken. En hij dus ook zijn voeten laat bekappen (zonder de hoefsmid aan diggelen te trappen) en zijn halster om laat doen door vreemde enz enz.
Nu heb ik me zelf al wat lopen verdiepen in verschillende boeken.

Maar ik vind het heel moeilijk om het vanuit een boek toe te moeten passen. Ik ben dan ook op zoek naar iemand die mij een beetje kan helpen. Waar ik het probleem aan voor kan leggen en die kan vertellen hoe ik het beste kan aanpakken.
Ik zoek dus eigenlijk iemand die veel ervaring heeft op dit gebied en mij zou kunnen helpen.

En alle tips boeken, dvd's sites enz zijn ook welkom.

Cassidy

Re: wie geeft mij een duwtje in de goede richting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:35

Allereerst de vraag: wil je je paard perse hengst houden? je kunt nu wel zeggen dat hij wat verkeerds heeft meegemaakt, maar ook hormonen kunnen een paard aardig in de weg gaan zitten.

Als je hulp wilt hebben en samen met anderen aan het werk wilt gaan zou ik je willen aanraden om even te kijken op www.nhforum.nl

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:41

Dit gedrag vertoont hij al vanaf dat ik hem heb. Hij was 6 maanden toen ik hem kocht. ik denk niet dat het met hengst zijn te maken heeft. Moet er wel bij zeggen de ene dag gaat het beter als de andere. De ene dag volgt hij me over een palet om de volgende dag hem niet langs een aanhanger te krijgen.
Bedankt voor de link. Ik ga eens neuzen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:03

Mijn vraag is ook , ga je hem hengst houden?? denk als je hem ruint dat hij al wat rustiger in zijn koppie kan worden, inplaats van ook nog bezig te zin heo hij stoere hengst kan worden en ja zou zeggen kom eens langs , ik kan je wel het een en ander laten zien en misschien wat vragen beantwoorden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:34

Ik zie geen enkele reden om hem te castreren. Hij is super braaf maar heeft weinig vertrouwen in de mens. Ik zelf heb weinig problemen met hem. Maar andere in mijn omgeving die hij niet kent. Die hebben problemen met hem. Zijn halster aandoen, voetjes laten geven enz. Een vreemde kan hem zo meenemen als hij een halster om heeft. Is het haslter af ja dan hebben ze een probleem.
En dit gedrag had hij al toen hij 6 maanden oud was. Denk dus niet dat het met de hormonen te maken heeft.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:50

Wat ik heb ondervonden wat het beste werkt, is zelf (al dan niet met paard) een aantal curcussen gaan volgen. Natuurlijk is dat niet gratis, maar je leert zoveel meer praktijkdingen die je kunt gebruiken om een betere band op te stellen met je paard.

En misschien kan je voor hem een vreemde regelen die het een en ander weet van NH en eens met hem aan het werk gaat? Alleen maar een idee. Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:52

Ik heb al twee emnsen gemaild die ook les er in geven en aan huis komen. Ik wil hier wel geld in stoppen. Als ik dan een paardje ervoor terug krijg die ook wat makkelijker word bij vreemde ben ik heel blij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:38

Ja maar dan moeten die vreemde ook wel weten waar ze mee bezig zijn , jij kan wel les nemen in NH om je paardje beter te leren kennen , maar hebben die andere dat er ook voor over om het op jou manier te doen? Dan zou eigenlij de gene di eook met hem lopen een aantal lesjes moeten nemen om te weten hoe ze een paardje wat onzeker is een halster om te doen.
Heb je al ervaring met NH??

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:08

ja oke dat is waar. Maar ik hoopte dat hij dan wat meer vertrouwen gaat krijgen in de mens. Zodat hij bij andere ook wat makkelijker word. Stel dat hij een keer geen halster om heeft ze hem wel gewoon kunnen pakkn. Daar gaat het mij mij om.
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met deze methode vandaar dat ik graag meer wil wten. En dank dat ik het beste lessen kan nemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:06

Sommige paardjes accepteren maar een eigenaar en dan kun je heel veel lessen nemen, maar dan zal de band met jou alleen maar sterker worden , maar met de andere juist weer niet, dus ja het is best moeilijk een eenkennig paardje , ik heb ze er ook tussen staan, maar kom eens aan als je wat meer uitleg wil hebben, je weet waar ik woon;-)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:58

Er zijn maar weinig paarden die enkel luisteren en vertrouwen hebben in hun eigen baasje. Zoals ik hoor heeft jouw jonge hengst niet z'n fijn begin van zijn leven gehad en dit is wel het belangrijkste tijd van het paard. Hier doet hij zijn meeste indrukken op en leert wat gevaarlijk is en wat niet. Dus het zou niet iets zijn wat zomaar op te lossen is.

Bij NH werken we met lichaamstaal en dus taal van het paard. Dit geeft het paad al snel rust en leert het dat mensen helemaal niet zo eng zijn als hij dacht. Dit leert hij eerst met jouw en zou dan ook snel de link leggen naar andere mensen. Het is wel dat je de anderen even de belangrijke dingen uitlegt hoe ze met hem om moeten gaan.