[AR] Paar dingen die ik mentechnisch wil verbeteren, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Paar dingen die ik mentechnisch wil verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:34

Mijn paard heeft nu 4 keer voor de wagen gestaan. De laatste 2 keer heb ik in de bak gemend. De draf dus ook meegenomen. Verder wat voltes gereden. Hoewel ze het niet slecht doet zijn er een paar dingen die beter kunnen en waarvan ik weet dat je ze onder het zadel vrijwel meteen moet corrigeren, geen stress veroorzaken, maar wel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is.
Ik heb dus een vrij groen paard, perfectie kan daarom nog niet aanwezig zijn, maar foutjes sluipen er makkelijker in dan dat je ze er weer uit haalt. Daarom deze vraag. Het is zeker niet de bedoeling om te hard van stapel te lopen. Mijn ervaring met het inrijden van paarden is vele malen groter (>30 paarden) dan het beleren voor de wagen (3). De foutjes zijn voor de recreatiemenner misschien niet zo erg, maar mocht ik ooit een dressuurproef willen starten, dan mogen ze er niet ingeslopen zijn.

1). Met halthouden gaat ze op 3 benen staan, achter 1 been op rust. Dit doet ze eigenlijk elke keer als ze de broek voelt bij het halthouden. Telkens als ze spanning op de broek voelt gaat ze zeg maar even tegenhangen en vervolgens als de spanning er af is gaat ze op 3 benen staan. Tik ik bij met de zweep, dan loopt ze direct weer voorwaarts weg. Met stem doet ze hetzelfde.
Met rijden moet je je been er meer bijhouden en de overgang evt. minder abrupt rijden. Maar hoe doe je dit nu aangespannen? De overgang is niet abrupt (stap-halt) en de voorwaartse drang is er nog wel. Ik wil dit dus netjes oplossen en het juiste halthouden aanleren.

2). Als ze het wat moeilijk vindt, dan is ze onrustig in de aanleuning. Ze slaat dan echt met het hoofd. Als ze ontspannen is, dan zitten er ook hele goede stukken bij hoor. Ze komt soms al echt netjes aan de teugel. Hoe kun je dat slaan met het hoofd verminderen? Normaal geef je been bij, maar dat kan nu niet. Reageer ik met stem of zweep, dan loopt ze 'onder me weg'. Ze gaat dan harder. De ontspanning is dan echt even zoek. Dit is wel vrij snel weer terug gelukkig en dan is de aanleuning ook vrij snel weer terug, maar telkens als een wending of iets anders moeilijker is, dan begint het weer.
Moet ik haar dan onder me weg laten lopen, of moet ik m'n handen meer sluiten zodat ze de kans niet krijgt? Haar mond moet wel zacht blijven.

Verder gaat het al behoorlijk netjes hoor. Af en toe loopt ze echt netjes, de inzet van de voltes is eigenlijk al heel keurig (de hele volte netjes lopen is nog wat te veel gevraagd), en ze reageert ook behoorlijk goed op stem. Ze wil graag werken.

Echwel

Re: Paar dingen die ik mentechnisch wil verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:30

Ik neem aan dat je met OHZ rijden een instructeur erbij zou halen..

Mijn tip doe dat nu ook.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:53

Ben het helemaal met Echwel eens: Kijk in je omgeving of er een menclub is en ga op les. Je steekt er zoveel van op !! Je hebt zelf weinig ervaring en je paard nog minder...Het is niet alleen prettig voor als je -nogeens- een dressuurproef wilt rijden, maar ook recreatief is het heel fijn als je paard lekker loopt (voor jezelf maar nog meer voor je paard).
Je loopt nu tegen een paar kleine probleempjes aan, maar regelmatig zul je je afvragen: hoe moet ik dat nu weer oplossen? Heb zelf ook een jonge haflinger voor de wagen en die gaat (binnenkort) elke vrijdagavond mee naar de menles.
Succes Knipoog

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:21

Op probleem 1 heb ik zo geen antwoord, bij mij is dat geen probleem om dat ik recreatief rijd en de pony stomtoevallig bijna altijd netjes halt houdt! Knipoog
Bij probleem 2 zeg jezelf al dat ze alleen met dr hoofd slaat als het moeilijk wordt en ze het dan dus moeilijk heeft. Als ik me dan bedenk dat ze pas 4x voor de kar heeft gestaan, dan zou dit dus vanzelf moeten verminderen als ze het wat makkelijker vindt?!
Qua onder mij weglopen ben ik redelijk soft geloof ik als ik om me heen kijk. Ik heb ook een beestje wat zich uit de naad wil werken, dus bij misverstanden eerst stem(soms gefluister) en dan pas teugel.
Ik kan alleen maar zeggen dat het al super is dat ze afentoe ontspannen loopt en het belangrijk is dat ze er plezier in houdt en bij je blijft.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:23

Goeie instructie is natuurlijk altijd welkom, dat levert zoveel op..... Ik ben geen instructeur, ik roep maar wat, maar misschien heb je er wat aan...... Je zegt dat ze reageert op de broek, dus daar zou je wat aan kunnen doen. Broek wat losser en zachtjes remmen zodat de strengen strak blijven staan. Desnoods de hele broek er eerst afhalen.

Je probleem van slaan met het hoofd zou ik eerst eens aanzien totdat alles wat meer bevestigd is. Zoals je zegt is ze erg groen op dit moment, ik zou niet teveel dressuurmatig aan de gang gaan maar zeker ook veel rustige buitenritten, veel stapwerk en laten ontspannen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:04

Probleem 1. Net als OHZ een geleidelijke overgang maken. En 'actief' halthouden.
Gaat hij op 3 benen staan, direct corrigeren, liever dat ze voorwaarts 'schieten' dan op 3 benen leren staan.

Probleem 2:
Beenhulp van OHZ vervangen door stem/zweep hulp.
Veel rechte stukken rijden en daar om ontspanning vragen.
Door de hand lopen niet accepteren en geleidelijk opvangen en terug zetten in het gewenste tempo.

Ik vermoed dat je zelf vlugger moet worden met het mennen. OHZ voel je eerder aan als je paard te langzaam of te actief wordt. Je reageert daar dan ook vlugger op. Met mennen moet je meer het beeld en gevoel via de leidsels combineren en vertalen naar een hulp.
Dit duurt even voordat je het goed en vlug oppakt, het moeten reflexen worden net als dat OHZ ook ooit is geworden.

Ik zou inderdaad menles gaan nemen, wat een instructeur kan je wijze op je (te trage) reactie en kan helpen het beeld dat jij op de wagen hebt te vertalen naar de correcte hulpen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:45

Het paard staat op eigen benen, dan is het stilstaan op drie benen ook niet zo'n probleem
Verder denk ik dat je gewoon ook even geduld moet hebben, je paard heeft pas vier keer voor de wagen gestaan. Die is nog steeds bezig indrukken te verwerken, leren trekken enz
Je moet zelf misschien ook even wennen aan de druk op de leidsels. Je hebt toch een ander gevoel en gewicht in je handen als onder het zadel. Hoeveel menervaring heb je zelf?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:54

Stilstaan op 3 benen is wél een probleem! Als je dat toestaat blijven ze dat doen, mijn pony deed het ook altijd. Hij doet het nog steeds als ik niet bewust nadenk over mijn overgang.

In de overgang moet hij actief blijven. Korter halthouden, of in ieder geval de duur ervan afwisselen wil helpen. Bij mijn pony klik ik als hij het doet, als dat niet helpt tik ik met de slag van de zweep tegen dat been aan. Uiteraard wel goed op blijven letten dat je hem van voren op het goede moment opvangt, dat hij stil blijft staan en alleen dát been activeerd.
Zodat ik een beetje half half een overgang maak, zet hij meteen zijn voet op rust. Het blijft altijd een moeilijk punt.

Verder ben ik het met de rest eens Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:51

napie schreef:
Het paard staat op eigen benen, dan is het stilstaan op drie benen ook niet zo'n probleem

Nee hij zal idd niet omdonderen Rolleyes , maar heb je ooit een dressuurproef gereden??
En gezien hoe jury's dit afstraffen (en terecht overigens)?

Nou dan is het dus wel een probleem dat je meteen af moet leren!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 22:47

Misschien ben ik nog wel te traag. Met rijden heb ik gewoon vele malen meer ervaring. Ik heb het koetsiersbewijs gehaald, maar daar komen dit soort dingen niet aan de orde. Het gaat er daar alleen om of je het paard veilig door het verkeer kan loodsen. Dressuurmatige dingen komen niet aan de orde.
Verder maakt het heel veel uit of je met een ervaren paard ment, of met een groen paard. De lessen die ik gehad heb waren met een ervaren paard. Wel eentje die wel eens over putdeksels wilde springen, maar verder niet slingerig en stabiel in de aanleuning. Toch is zo'n paard anders dan een groene die je netjes af wilt richten. Kijk, de weg kan ik er wel mee op, maar ik vind dressuurmatig correct lopen ook belangrijk.
Les nemen is op dit moment lastig. Ik kan moeilijk paard en wagen meenemen. Lessen met een manegepaard zou wel kunnen, maar dan heb ik weer een ervaren paard voor de wagen.

Het halthouden vind ik wel belangrijk. Ook onder het zadel moet het goed. Misschien is het groenheid, maar toch wil ik dit zo snel mogelijk proberen te corrigeren. Als ze ooit netjes voor de wagen loopt, dan is een dressuurproefje niet uitgesloten (onderling). En wie weet word ik nog zo fanatiek dat ik ooit officieel start (als het met dezelfde startkaart als met rijden kon, dan was het makkelijker). Liever een paard waar ik zo mee kan starten dan eentje die eerst alles af moet leren wat fout is.
Mijn prioriteiten liggen welliswaar bij het rijden, maar als m'n paard ook correct voor de wagen loopt, dan is dit zeker niet nadelig voor het rijden. En een verkeerd gemend paard kan wel nadelig zijn voor het rijden onder het zadel.

Verder nog 1 nadeel: het heeft behoorlijk geregend. De bak is nu te nat Boos!
Moet eerst weer wat bijdrogen (water moet zakken).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:13

Veel instructeurs komen naar je toe om les te geven. Je betaald dan misschien wat meer dan je gewent bent, maar het is het zeker waard. In het begin zal je misschien 1x per week moeten lessen, maar later kan je dit gaan uitbouwen naar 1x per 2weken/maand oid, waardoor de kosten meevallen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:06

Er zijn ook verenigingen waar je een wagen kunt lenen. Dan hoef je alleen je paard en tuig maar mee te nemen. Pling
Waar een wil is....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:51

Het probleem van het hoofdschudden heb ik ook met mijn pony gehad. Volgens mijn rij-instructrice (ik rij al lang niet meer maar dat terzijde Knipoog ) kan dat komen van de spierpijn. Zij hadden dat ook wel bij jonge rijpaarden.
Het is dan gewoon een kwestie van even ontspannen, bijvoorbeeld even lang laten en daarna weer oppakken. Na wat training komt dat vanzelf weer goed.

Ook van achteren even bijtikken, zodat hij achter goed actief blijft en dit weer opvangen met je hand.
Ach, eigenlijk net als OHZ
Dit is volgens mij ook al genoemd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:03

Vanavond weer gemend, 5e keer voor de wagen. IN het begin weer 1 en al geschud, elke wending opnieuw. En dat terwijl ik niets anders doe dan hoefslag volgen en grote voltes. Na een minuut of 10 werd het beter. Toen nog een paar rondjes gedraafd en dat was het. Paar keer haltgehouden tussendoor. Dat halthouden is nog steeds proberen op 3 benen te staan. Mopper ik wat, dan wil ze nog wel eens het beentje weer neerzetten en staat ze weer op 4 benen.
IN draf liep ze in ieder geval niet meer onder mij weg. De aanleuning was het laatste rondje goed, misschien nog niet rond genoeg, maar het hoofd was stil.
Dat schudden met het hoofd is denk ik inderdaad nog puur onwennigheid. Niet dat ik er nu ben, maar i kwas zeker tevreden, het laatste rondje was gewoon goed voor een groen paard. Het halthouden is nog niet wat het zijn moet, maar ze staat stil, soms kan ik het beentje op de grond houden of zet ze het weer neer als ik mopper. Ik denk inderdaad dat het net zo moet gaan als met rijden. Het paard moet altijd voorwaarts willen. Als mijn paard het been op rust zet, dan is de voorwaartse drang wat weg. Dus als ik dat kan behouden, dan is er een kans dat het beentje ook wel blijft staan.
Waarom is mennen zo moeilijk Clown
Maar ik vind het nog steeds leuk.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:19

Dat hoofd schudden doen er veel in t begin. Ze moeten nog wat meer "mond" krijgen. Gewoon contact houden met de mond en de voorwaartsdrang behouden.
Dat je zo'n reactie krijgt wil niet zeggen dat je het verkeerd doet. Het paard voelt dat je wat van m vraagt en daar protesteert het tegen. Met de neus lekker vooruit lopen is nog altijd makkelijker dan aan het bit op vier benen, snappie Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:33

Zo te horen ben je op de goede weg Ja Als je hem maar niet vergeet de hemel in de prijzen als hij op 4 benen staat Knipoog De rest heeft gewoon tijd nodig en gaat niet over met 2x rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:52

Hier wat foto's van mijn groene paardje. Halthouden blijft lastig, al heb ik het niet vaak gedaan. Ze loopt telkens net 1 of 2 minipasjes terug en gaat dan op rust staan. Het is me 1 keer gelukt om haar netjes op 4 benen te laten staan. De aanleuning is gelukkig soms goed.
Wat wel moeilijk is, is als zij schudt om dan zelf contact te houden. Vaak laat ik dan te veel de leidsels los.
Maar om jullie toch een indruk te geven (vooral van de goede stukken Knipoog )

viewtopic.php?f=10&t=674720&p=19562096#p19562096

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:07

Die pasjes terug moet je niet toestaan. Ho is ho, en niet nog een paar pasjes achteruit. Meteen weer voorwaarts sturen en opnieuw halthouden. Daar zit ook de fout met het op rust gaan staan denk ik. Ze ziet het halthouden niet meer als werk, loopt terug uit het tuig en gaat lekker staan slapen. Actiever, voorwaartser gaan rijden. Niet het achterwaarts tolereren. Ik denk dat je dan al een stuk vooruit gaat wat betreft het halthouden.