[AR] bokkussens - een paar vraagjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

bokkussens - een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:42

Even een paar vraagjes over bokkussens. Ik heb op dit moment bovenop de bok van mijn wagentje nog een gewoon stoeltje staan, maar wil deze tzt vervangen door 1 bokkussen + bijrijdersstoeltje, of 2 bokkussens. Nu mijn vragen:
1. Wie weet een leverancier van losse bokkussens in de omgeving van Almere of Zeewolde?
2. Wanneer heeft een geveerd bokkussen echt een meerwaarde, en wanneer is het "slechts zonde van het geld". Ik kan me voorstellen dat het prettiger kan zitten, maar dat je deze luxe niet echt nodig hebt als je niet minstens wedstrijden rijdt (ik noem maar wat, heb er dus geen ervaring mee Tong uitsteken ) en dat ze wel duurder zijn.
3. Ik wil in ieder geval een bokkussen op rails, ik heb namelijk nogal korte benen en kom anders niet goed bij de rem etc. Nou heb ik ook wel eens gehoord over in hoogte verstelbare bokkussens, iemand die hier meer info over heeft?
4. Zijn er nog veel kwaliteitsverschillen tussen bepaalde bokkusssens?
5. Voor de bijrijder: wel of geen bokkussen?

Ervaringen en meningen gevraagd!!! Hoor graag jullie mening over goede, minder goede, handige en minder handige eigenschappen van bokkussens. Liefst ook met adressen van leveranciers en prijzen erbij Haha!

Ibbel

Re: bokkussens - een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:47

Lijst met leveranciers staat in het sticky. Pak een telefoon en bel er een paar op die bij je in de buurt zitten, dan weet je de prijs ook meteen.

En een los stoeltje op de bok? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:46

Hoi Ibbel,
Ik weet dat ik wat leveranciers af kan bellen Knipoog en dat ga ik ook heus wel doen, maar ik vraag ook om gebruikerservaringen!
Hier een fotootje van mijn huidige stoeltje:
Afbeelding
Deze staat nu dus in het midden (zo heb ik 'm trouwens gekocht), waardoor er niemand naast kan zitten. Ik wil dit dus gaan vervangen door fatsoenlijke bokkussens oid, waarbij je meteen ook zijdelingse steun creëert. Ben dus nog aan het twijfelen of ik de bijrijder ook een bokkussen wil geven, of daar een gewoon stoeltje neer wil zetten. Ook daarvoor dus ervaringen gevraagd!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:55

Ik vind het zelf niet zo belangrijk dat er iemand naast me kan zitten, als ik kon kiezen zou ik veel liever in het midden, dus recht achter mijn pony zitten.
Wat ik bij mijn wagentje ook mis is dat mijn bokkussen niet verstelbaar is, ik ben ook maar een kleintje Knipoog en schuif vaak naar voren omdat mijn voeten niet voldoende steun vinden. Kom ik meteen op een ander punt; zelf zou ik het ook heel prettig vinden als mijn bokkussen stroever zou zijn, je zit dan vaster denk ik...
Dit zijn dus al 3 punten van overweging, zorg ook voor wat steun aan de zijkanten van je kussen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:24

1. Wie weet een leverancier van losse bokkussens in de omgeving van Almere of Zeewolde?
Ieder bedrijf dat wagens levert, kan ook bokkussens leveren. Maar niet iedere dealer kan deze erop monteren, dus daar moet je wel even naar vragen. Sommige zijn namelijk alleen verkooppunt en doen geen enkele service.

2. Wanneer heeft een geveerd bokkussen echt een meerwaarde, en wanneer is het "slechts zonde van het geld". Ik kan me voorstellen dat het prettiger kan zitten, maar dat je deze luxe niet echt nodig hebt als je niet minstens wedstrijden rijdt (ik noem maar wat, heb er dus geen ervaring mee ) en dat ze wel duurder zijn.
Geveerd bokkussen is lekker als je rugklachten hebt en een slechte vering van je wagen. Maar ik (met rugklachten) heb zelf een goed geveerde wagen, dus heb een 'gewoon' bokkussen. Wat mij betreft bij een goede vering van je wagen alleen extra kosten.

3. Ik wil in ieder geval een bokkussen op rails, ik heb namelijk nogal korte benen en kom anders niet goed bij de rem etc. Nou heb ik ook wel eens gehoord over in hoogte verstelbare bokkussens, iemand die hier meer info over heeft?
De meeste bokkussens kunnen naar voren/achteren schuiven, en zijn op die manier aan te passen aan verschillende menners. Naar boven/beneden heb ik nog nooit van gehoord, ook lastig te realiseren. Dit is trouwens ook vrij standaard.

4. Zijn er nog veel kwaliteitsverschillen tussen bepaalde bokkusssens?
Er is wel iets kwaliteitsverschil, maar erg weinig. Het meeste komt toch bij dezelfde fabriek in Polen vandaan.

5. Voor de bijrijder: wel of geen bokkussen?
Geen bokkussen. Het is extra ruimte, extra kosten. Daarnaast kan je groom beter gewoon lekker zitten dan ook zo half staan als je in een bokkussen vaak doet. Daarnaast als je een 'gewoon' kussentje neemt, kan je er een mechaniek in laten maken dat je je stoel kan laten verschuiven tussen rechts of het midden. Wat ik zelf wel een voordeel vind. Zo kan je op buitenrit gezellig naast je groom zitten en met dressuur/vaardigheid/marathon zit je in het midden. Dan kan je beter je paard bekijken en is je gewichtsverdeling beter.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 13:50

Dank voor de antwoorden tot nu toe Ja
Sjonniej schreef:
Daarnaast als je een 'gewoon' kussentje neemt, kan je er een mechaniek in laten maken dat je je stoel kan laten verschuiven tussen rechts of het midden. Wat ik zelf wel een voordeel vind. Zo kan je op buitenrit gezellig naast je groom zitten en met dressuur/vaardigheid/marathon zit je in het midden. Dan kan je beter je paard bekijken en is je gewichtsverdeling beter.

Heb je hier misschien een voorbeeldfoto van? Kan me het mechaniek wel voorstellen zonder bijrijderskussen (zelfde systeem als naar voor/naar achteren schuiven waarschijnlijk?) maar hoe bevestig je het bijrijderskussen in dat geval? "Eroverheen" zetten ofzo?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:37

Het kussentje van de groom kan óf uit twee delen bestaan (dat heb ik zelf, en daar heb je als groom zijnde geen last van) óf het is 1 kussen en dat wordt dan schuin omhoog gezet. Als het uit twee delen bestaat, liggen aan twee kanten van het bokkussen een kussentje als hij in het midden staat.
Ik zal even een fotootje opzoeken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:45

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:29

Dank Sjonniej, is al een stuk duidelijker nu, wat ik alleen nog niet begrijp is hoe je in de eerste situatie de kussentjes op de plaats houdt? Je kunt ze dus verplaatsen, maar ik neem aan dat je ze wel vastzet, ongeacht waar ze zich bevinden. Hoe heb je dat gedaan? Klitteband, of schroeven?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:02

Klitteband Lachen Gaat perfect. Er staat toch geen druk op, dus 2 randjes klitteband is ruim voldoende. En dan moet je nog je best doen om ze los te halen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:52

ik heb de mijne met bouten en vleugenmoertjes vast staan klittenband lijkt mij als het vies word enzo dat het niet meer gaat plakket. bij mijn kar was het trouwens al zo dat de 2 helfden van de bijrijderskussen met bouten en vleugelmoertjes vast staan. mijn bokkussen staat eigenlijk altijd in het midden dus hoef ze eigenlijk nooit los te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:54

Wagen is nu bijna een jaar in gebruik, incluis marathons, maar het klitteband blijft super. Ook daarin heb je kwaliteitsverschil.
Het is een stuk makkelijker dan bouten en schroefjes. En als het klitteband eventueel vervangen moet worden is dat ook zo gebeurd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:09

Wij hebben een verstelbare (voor/achter) en naar het midden verplaatsbare bok. Overigens géén standaard Pools produkt, want daar zijn onze konten te breed voor Haha! )Onze bok, gemaakt door de bouwer van de wagen Hans van der Mee, is breder dan normaal. De hele bok is trouwens wat breder, zodat we er ook samen op passen. Daarnaast is de bekleding wat stroever dan die van onze andere wagen en vinden wij dat héél prettig.

Het verschuifbare systeem in beeld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wagen staat ook op Paard en Koets, als je het eens in het echt wilt zien. We gebruiken hem héél veel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:57

Dat is dus zoals bij mijn 2e plaatje.
Persoonlijk vind ik het zoals ik het zelf heb mooier, maar dat is een kwestie van smaak. Zeker omdat ik eigenlijk alleen met wedstrijden in het midden zit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:07

Ik heb mijn bok nooit in het midden maar kan hem wel in het midden zetten. Mijn bijrijdersplaats bestaat ook uit twee kussens waarvan ik 1 kan loshalen en aan de andere kant van mijn bok kan zetten als ik de zitting in het midden wil hebben.
Misschien dat ik het binnenkort maar weer eens doe.
HCA klarenbeek levert ook losse bokkussens