Pessoa, Handiger dan lange lijnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee_

Pessoa, Handiger dan lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:36

Ik longeer mijn paard altijd 1/2 keer in de week. Ik doe dat met lange lijnen. Maar ik vind het manier van doen toch niet fijn. Mijnes heeft heel erg dat die zomaar ineens iets naar binnen komt en dan valt een van mijn longeerlijn weer slap.. of als die in galop zit dan rijd de lijn die achter zijn kont zit steeds helemaal naar boven.. Nu vroeg ik het gister op mijn werk van die bijzetteugels ( werk in paardenwinkel ) maar ze zei dat is alleen voor nagefelijkheid.. maar hij moet echt zijn achterhand erbij gaan gebruiken. Dus toen zei ze van 'Is een pessoa niks voor jou'? Dusja ik zo ja ik heb er welis van gehoord maar weet niet hoe het moet enzo.. Maar nu heb ik nert zitten lezen op bokt en zie er veel positieve reacties over. Dat je het ook voelt met rijden enzo..
Dus zou ik als onervaren iemand van een pessoa een pessoa aan kunnen schaffen? Ze legt dan op het werk in middel van een plaatje uit hoe het vastzit, en vertelt er wat informatie over.. En misschien is het denkik ook handig om mijn instructrice er de 1e x bij te hebben?
Maarja, dus de voor een nadelen van een pessoa en zou het kunnen helpen bij mij? Lachen
Alvast bedankt!
Sabine

CM_

Re: Pessoa, Handiger dan lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:41

het is juist zo dat met dubbele longe longeren meer kundigheid vraagt als met passoa.
met dubbele longe is het aan jou om de lijnen op de juiste hoogte te houden, en niet te slap, dit door te corrigeren met bijsturen en met de zweep richting buik te wijzen als ie naar binnen valt,
de passoa is een stuk makkelijker, daarbij heb je maar een longe in de hand, alleen kun je verder niet sturen of de halshouding veranderen tijdens het longeren.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 10:52

Oke , dus het zou in mijn positie wel handiger zijn omdat ik nog welis ruzie heb met die lijnen? Lachen

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:45

Zeker! de pessoa doet voor jou het vragen/loslaten, en precies op het juiste moment. Als het paard goed actief loopt en nageeft, beloont het als het ware zichzelf doordat de "druk" van de pessoa meteen ophoudt. Zo precies kun je dat met je dubbele longe haast niet timen. Als je de pessoa eenmaal goed op maat hebt ingesteld gaat de rest vanzelf. Ideaal voor de minder ervaren longeur. Jij hoeft alleen nog het tempo te regelen. Het naar binnen vallen zul je alsnog moeten oplossen, want dat kan ie met pessoa evengoed. Maar áls ie naar binnen valt, valt in elk geval niet ineens de hele linkerkant "los".

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:46

Bedankt Haha!
Nee en dan kan ik gewoon mijn zweep er gelijk tegen hem aan 'tikken' zeg maar!
Dan denk ik toch maar dat ik er eentje ga aanschaffen Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:03

Ligt eraan. Niet elk paard loopt even goed op beide.
Jolly loopt bijv. aan de dubbele longe stukken met dan de passoa. Ik heb bij Jolly enkel de passoa eraan als die zijn achterhand al een paar dagen niet netjes gebruikt. Dan gewoon weer pure training voor de achterhand.

Nee ik vind dubbele longe beter! Lachen

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:43

Oke, maarja als ik steeds in de knoop raak met mijn lijnen Clown

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 16:07

Verder nog iemand Schijnheilig

Poney89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:19

ik vind langenlijn makkelijker en kan je meer mee vind ik dan.
passoa nog nooit gedaan maar zie het vaak bij dinnentjes.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:53

Bedankt, meningen verschillen dus wel Lachen
Ik heb er gisteren eentje aangeschaft maar waarschijnlijk krijg ik hem pas met kerst Nagelbijten / Gniffelen
Maar ga in de tussentijd nog is even goed informatie zoeken voordat ik er echt mee begin!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:38

Op zich vind ik de dubbele longe beter, omdat je er veel meer mee kan dan met de Pessoa. Je kan zelf stelling opvragen, de buitenschouder controleren etc. etc. en dat kan met de Pessoa niet.
MAAR
voor de dubbele longe moet je toch een flink reactievermogen, gevoel en inzicht hebben. Ik zie veel mensen klungelen met de dubbele longe waarvan ik hoop dat ze het of nog goed gaan leren of overstappen op iets simpelers.
Wanneer je dus niet goed overweg kan met de dubbele longe vind ik het alleen maar prijzenswaardig dat je dat inziet en overgaat naar een Pessoa, want jist omdat je zoveel kunt inwerken met de dubbele longe kun je ook heel veel verprutsen. En dan toch beter iets minder kunnen regelen maar dat wel correct doen!

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:03

Jaa daar dacht ik zelf ook aan..
Ik zie het bij andere mensen wel goed lukken, dus ik zal wel iets fout doen, want het moet met rijden daardoor niet slechter gaan.
Maar heb nu mijn passoa. Oud stalgenoot heeft er ervaring mee dus die gaat me erbij helpen als ik hem met kerst krijg!

Bedankt allemaal!