Paard met Probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mellietjuhh

Paard met Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:35

Ik plaats dit even voor iemand die geen internet heeft. Zij heeft namelijk een probleem met
haar net gekochte paard.

Citaat:
Toen ik het paard ophaalde was het een ontzettend lief paard, vrij rustig ook, maar wel snel
zenuwachtig/bang te krijgen.
Rijden ging erg goed en t ging steeds beter. Uiteindelijk lekker naar buiten, daar waren nog wel
wat probleempjes, maar niet van grote orde.
Op een dag kwam ik erachter dat ik het zadel niet erg lekker vond liggen, heb het laten uitzoeken
en mijn vermoeden werd bevestigt, het lag écht voor geen meter. Dat zal heb ik dan ook meteen
de deur uitgedaan en opzoek naar een ander zadel. In die tijd veel gewandeld, gelongeert
en het ging steeds beter tussen ons, buiten waren dr minder probleempjes. Hij vond al minder dingen eng
Ik kreeg van de week mijn nieuwe zadel binnen en ik wilde dit passen. Helaas dacht meneer
daar even anders over. Ik zal even uitleggen hoe het vandaag ging.
Ik poetste hem rustig, en ik was super trots op hem want hij bleef voor het eerst
rustig staan terwijl ik zn kont poetste! ik deed rustig zn hoofdstel in en meneer zat
mij wat raar aan te kijken want dit zou de eerste keer sinds weken zijn dat ik de wereld weer
zou bekijken vanaf zijn rug. Alles fijn en wel.. Er komt een vrouw binnen die mij zou helpen
wij even staan kletsen en ik wil rustigaan het zadel opleggen en doe de singel rustig
vast. 1 singelstoot zit vast aan de singel wanneer hij begint te flippen. Stijgeren, naar achter
rennen en hij viel... zn achterbenen kapot en 3 dikke benen. Heb hem nog even rustig laten lopen
buiten maar zag vrij snel dat het van binnen niet echt goed zat. Heb hem dan samen met degene
die erbij was hem afgespoten en rustig op de wei gezet.

Nu wilde ik vanavond hem nog es rustig beetje poetsen en ik moest dat zadel dr even in alle
rust opleggen van mezelf, want ik wilde niet dat hij er bang van werd. Helaas is het kwaad al
geschied, met veel rust en moeite kan ik het zadel er wel opleggen, maar zodra ik de singel wil pakken
begint hij weer... en omdat ik alleen was heb ik gewacht tot hij iets rustiger werd en toen
meteen alles afgedaan en hem lekker nog even op de wei gezet.

Maar wat kan ik hier nou tegen doen? Ik wil zo graag gewoon lekker met hem buitenrijden, plezier
met hem hebben, maar hij blijft maar tegenstribbelen. Het ene moment is hij heel rustig en
lief, het andere moment is het meteen weer mis.

Arjette

Re: Paard met Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:13

hmm, had ze dat probleem met het vorige zadel niet? En weet ze zeker dat het zadel deze keer wel goed past? Het eerste wat in mij opkomt is de rug na laten kijken of daar niet iets mis mee is, want hij lijkt mij dat het paard pijn heeft ergens...
Succes ermee!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:01

ff na laten kijken ja dat zeker. ga oefenen met hem op de de plek van de singel hem eerst poetsen dan aanraken, dan met wat druk aan raken. dan met een handdoek ( met 2 mensen ) zachtjes de handdoek tegen zijn buik leggen. enz enz. dus zelf ook een beetje crea bea uithangen. probeer heel voorzichtig hem aan die aanrakingen te laten wennen. maar ik zou hem zeker na laten kijken. je weet maar nooit. veel succes !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 01:02

Het nieuwe zadel zal anders liggen dan het oude zadel, waar hij inmiddels aan gewend is. En misschien heeft het paard wel vreselijke singeldwang, wat je alleen niet hebt ontdekt om dat de nieuwe eigenaar toch in een bepaald ritme zat, ook met het oude zadel. Het had dus ook heel goed gekund dat het oude zadel dezelfde reactie had veroorzaakt.

Ik zou even goed naar de rug laten kijken om er echt zeker van te zijn dat daar geen problemen zitten. Als dat goed zit, proberen om het zadel er op te leggen zonder dat je reactie krijgt, desnoods 50 of 100 keer het zadel er op leggen en dan weer afhalen, zonder dat je aansingelt. Daarna, 50 tot 100 keer de singel oppakken, doorgaan tot je geen reactie krijgt. Daarna aansingelen, heel los, maar niet zo los dat het zadel gaan schuiven of onder zijn rug terecht kan komen als er een bokpartij volgt. Dit ook 100 keer herhalen.

Mag ik vragen naar de leeftijd van het paard?

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:42

Als je je niet zeker voelt in het trainen van het paard, haal er dan een proffesional bij. Het gaat breder dan alleen het zadel als lees dat het al een bang en angstig paard is.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:51

Begin weer opnieuw met een deken singel en een dekje. Doe dit meerdere keren op en af totdat ze zich ontspant. Maak dan pas heel rustig de singel vast en als dit te veel is, maak dan een touw aan de singel zodat je eerst zonder te bukken heel zachtjes de singel tegen haar buik kan laten duwen. Doe dit meerdere keren achter elkaar totdat ze zich weer ontspant. Gaat dit goed dan laat je de singel om de gehele buik contact maken zonder dat je hem al vast maakt. Ook dit doe je meerdere keren totdat ze ook daarin ontspant. Nu pas maak je de singel rustig vast en weer los en weer vast. Pas wanneer ze er ontspannen bij staat laat je haar aanstappen. Precies het zelfde doe je met het zadel zodat ze alle tijd heeft om alle stukjes te begrijpen en daardoor kan ontspannen.

Begrijpelijk is belonen op het juiste moment zeer belangrijk. Het paard is er bang voor en doet het dus puur voor jouw. Laat dan ook bij elke goede stap duidelijk merken dat ze het goed doet.

Er zijn paarden die zeer angstig reageren op een ander dekje, ander zadel of singel. Laat het paard dan ook altijd rustig kennis maken en zorg eerst dat de angst weg is voordat je verder gaat. Het paard zou anders spanning blijven houden wat kan zorgen voor extreme vlucht reacties.