belonen zonder eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

belonen zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:31

Ik wil met mijn hengst ook een beetje beginnen met rijheidsdressuur. Maar eerst gewoon het halthouden wachten en na je toe komen.
Nou heb ik altijd geleerd dat met voedsel belonen niet zo'n goed idee is zeker bij hengsten niet. Ze worden er happerig en ongeduldig van. En in de kudde staat de zwakkere het eten af aan de gene die hoger in rang staat. Dat zou in paardentaal betekenen dat ik lager in rang zou staan als mijn hengst en hij mij niet meer serieus zou nemen.
Maar hoe kan ik op een duidelijke manier hem toch belonen?
Heb geleerd dat rust voor een paard de beloning is. Maar dat lijkt me moeilijk te koppelen aan een oefening. Kan ik dan beter met mijn stem belonen. Met een woord of op een manier van zeggen?
Of kan ik beter even kriebelen op een lekker plekje?
Als hij nu iets goed doet praat ik heel enthousiast tegen hem en krijgt hij een aai.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat doen.

Turt

Re: belonen zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:39

mss proberen met een klopje op de schouder ? Bloos
of uitbundig met de stem Knipoog
brave Jongen goed gedaan ! hij is weer zo braaf hèa !
dat zeg ik tegen hem en als hij een nieuwe kunsje kan geef ik een stukje Mangel(suikerbiet,maar dan zonder suiker Vingers aflikken )

proberen kan altijd !! Cool

hoop dat je dr wat aan hebt !

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 22:31

Ik beloon wel afentoe met iets lekkers. Maar op dit momet is die van mij flink aan het puberen. En bijt dan in je jas enz. Gelukki is even boos worden weer genoeg om hem op te laten houden voor die dag. De volgende dag probeert hij het weer opnieuw. Vandaar dat ik even een andere methode zoek.

Turt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:22

Ja ik snap het !
mijn paardje hapt ook wel eens in mijn jas ! maar dat is dan speelse bedoelt en als ik neit wil dat hij in mijn Jas bijt is het : Pas op hoor ! of ! Hard roepen : HEE ! Kappen nou !
hij doet het ook alleen bij mij dat is veel handiger want anders zo hij nog ander mensen verwonden ofzo ! Bloos
maar je moet wel rekening houden dat mijn paard voor de kar heeft gestaan ! dus is hij veel meer op de stem getraint ! maar het is een tip?!

proberen kan altijd nog !!
en zo niet als het niet werk? je kan ook even op Google kijken mss ?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:58

op stage staan ook een paar hengsten die beleert woorden met vd
maar die krijgen altijd een beloning vooral in het beging daarna afbouwen zoals bij ieder paard
als jij een hengst netjes en goed opvoed dan kunnen die paar snoepjes er ook wel van af
en als je hem snoepjes gaat geven laat hem dan niet met zijn neus in de voer zak (jaszak)duiken maar laat hem met zijn hoofd recht voor hem wacht op de belonen
dus als jij de beloning aan het pakken ben doe je met de dikste kant van de zweep(of andere hand) tegen zijn wang aan houden zodat hij niet naar jouw kan komen
als je hem altijd zo beloont is er niets aan de hand

mistica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:52

en altijd consequent zijn de hengsten waar liesje_waal het over heeft weten dat diegenen die ze traint hoger in rang is en gedragen zich dan ook
het beste is een vast persoon die ze traint dan weten ze wat ze aan de trainer hebben