Dubbele longe, buitenlijn onder staart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Dubbele longe, buitenlijn onder staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:24

Net weer aan de dubbele longe gewerkt, gaat heel fijn, maar op de een of andere manier kruipt m'n buitenlijn vaak omhoog, blijft niet mooi op de hak hangen en klemt dan vervolgens onder de staart.
Iemand een idee hoe je dit kunt voorkomen?

Lijn zit al laag (lager kan niet) door m'n longeersingel, buitenlijn over de rug zou kunnen, maar vind ik niet prettig werken, handen heb ik ook laag, of nou ja, gewoon voor m'n buik, maar paard is 1.80 groot, dus dat is vrij laag.

Taffje

Re: Dubbele longe, buitenlijn onder staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:25

Dat gebeurd mij ook weleens maar eigenlijk alleen als ik hem te strak houd.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:26

hmm, ik heb dit nog nooit mee gemaakt zelf, mijn pony is namelijk maar 1.15m, dus dat is een ruim halve meter verschil in hoogte...

Misschien dat je de buitenteugel wat losser moet laten?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:34

Dat bedoel ik Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:37

Ik volg even mee. Want bij mij schiet de buitenlijn op cruciale momenten (lees: als die dus idd even op spanning moet) altijd over z'n rug weg.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 21:19

Tja, ik wil wel aanleuning op m'n buitenteugel. Juist op de buitenteugel eigenlijk zelfs..

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:18

Maar de druk die je aan het eind hebt lijkt veel lichter dan ie daadwerkelijk is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 08:43

Dat vraag ik niet. Ik kan zelf wel beoordelen of ik 'm in z'n bek trek (wat jij suggereert) of niet, en daar is geen sprake van.
Alleen van een omhoog kruipende lijn over een ronde paardenkont met de achterbenen ver onder de massa, er wordt namelijk wel gewerkt en niet getrut Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:30

Ik zou denk ik toch foto's van moeten zien van hoe je staat, waaar je staat, wat je met je handen doet enz om te begrijpen wat er gebeurt. Ik heb er namelijk nooit last van, zelfs niet als ik de buitenlijn stevig op druk heb.....

Ik vermoed eerlijk gezegd dat je te ver naar voren staat, maar weet het niet zeker..... misschien eens proberen verder naar achteren te staan??? tis maar idee hoor.
Anders toch eens een foto plaatsen.

groetjes,

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 03:47

Dubbele longe heeft als voordeel dat je je paard recht kunt richten en dat wil mijn inziens zeggen dat je werkt naar rechtgerichtheid dus indien je je paard op de buitenteugel terug wilt laten komen dan zal je je binnenteugel er wakend langs moeten laten staan/houden.

Ik werk alleen maar aan de dubbele longe en train paarden die vanuit een blessureperiode komen dus dan hebben we het zeker over paarden die zich onttrekken (daar hebben we het nl. over) en dan is het aan diegene die in het midden staat om te kijken en te handelen en ja dat is een kwestie van het observeren en doen en dat houdt mijn inziens in dat alle problemen opgelost dienen te worden door diegene die in het midden staat en nee dat is niet iets wat je zomaar even doet maar wel iets waar je gewoon goed over nadenkt en dan gaat doen.

En bedenk altijd dat wij allemaal fouten maken en als we echt willen dan leren we daar het meeste van.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 07:38

Het omhoog kruipen van de lijn heeft volgens mij niks te maken met een paard dat zich onttrekt....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:56

Margreet schreef:
Dat vraag ik niet. Ik kan zelf wel beoordelen of ik 'm in z'n bek trek (wat jij suggereert) of niet, en daar is geen sprake van.
Alleen van een omhoog kruipende lijn over een ronde paardenkont met de achterbenen ver onder de massa, er wordt namelijk wel gewerkt en niet getrut Knipoog

Ik sugggereer niet dat je hem in zijn bek trekt, maar ik longeer ook twee keer per week aan de dubbele longe met hetzelfde doel als jij (dus niet trutten maar werken Haha! ) en het gebeurde mij ook maar dan had ik de buitenlijn te lang op een te grote druk (is mij verteld) (en dan bedoel ik niet dat ik hem in zijn bek stond te trekken).

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:12

Ik ben net van de week bij Lammert Haanstra geweest, volgens mij is je druk op de buitenste lijn gewoon te hoog. Lammert had hem zelfs soms op de koot hangen, doordat die lijn langer is (omdat hij helemaal om je paard heen gaat) weegt hij ook meer en is de druk in zijn mond dus ook hoger. Je moet hem met de longe niet naar voren te duwen, je activeert er alleen de achterhand mee.
Hopenlijk heb ik het duidelijk uitgelegd Knipoog

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:17

als dat gebeurd heb je inderdaad de druk op de buitenlijn te hoog.Maar dat geeft niks dat gebeurt gewoon wel eens.Gewoon even de buitenlijn iets laten vieren.Dan zakt de lijn vanzelf weer en dan gewoon weer oppakken.

Je hebt inderdaad ook paarden die een te ronde kont hebben en dan schiet hij op zo een moment helemmal over de kont heen.
OOk lastig.Maar een keer van hand veranderen en je hebt hem weer goed.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:13

baudyh schreef:
Gewoon even de buitenlijn iets laten vieren.Dan zakt de lijn vanzelf weer en dan gewoon weer oppakken.

Niet dus. Al gooi ik 'm helemaal los, hij zakt niet. Anders was het ook geen probleem...

Nou ja, ik word hier ook niet echt wijzer, ik ga zelf nog wel eens wat puzzelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:00

het kan ook zo zijn, dat je paard niet goed loopt. Die teveel spanning op de buitenlijn kan ik me nauwelijks voorstellen, want als ik om wat voor reden dan ook een keer die lijn aantrekt, schuift hij bij mij niet omhoog.

Een paard hoort zijn achterbenen naar vóren onder het lichaam te plaatsen. Als hij, door verkeerd bijzetten, verkeerd rijden, stijve, weggedrukte rug of omdat hij een onbeleerde tuiger is (die hebben nogal eens de neiging), de achterbenen naar achteren en omhoog beweegt, word de lijn omhoog geduwt. Ik vermoed dat het dus zaak is om hem netjes met de achterhand eronder te longeren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:02

Ik weet wat je bedoelt, maar het is geen "hakkentrekker".

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:03

dan toch misschien eens wat foto's plaatsen.....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:19

Ik geloof niet dat het me gaat lukken om 2 lijnen, een zweep en een fototoestel te hanteren en dan ook nog geconcentreerd bezig te zijn om m'n paard goed aan de praat te houden... Haha!

Het is ook niet zo dat hij constant met die lijn onder z'n staart loopt hoor, gelukkig niet zeg, maar ik kan het patroon nog niet echt ontdekken.

Maar ik heb wel wat ideetjes, ik ga wel eens puzzelen, kom er wel uit, bedankt voor het meedenken iig Lachen

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:19

Lalidan schreef:
dan toch misschien eens wat foto's plaatsen.....

Graag, want ik snap ook niet hoe het nou kan dat die longe steeds omhoog kruipt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:01

Margreet schreef:
Ik geloof niet dat het me gaat lukken om 2 lijnen, een zweep en een fototoestel te hanteren en dan ook nog geconcentreerd bezig te zijn om m'n paard goed aan de praat te houden... Haha!

Het is ook niet zo dat hij constant met die lijn onder z'n staart loopt hoor, gelukkig niet zeg, maar ik kan het patroon nog niet echt ontdekken.

Maar ik heb wel wat ideetjes, ik ga wel eens puzzelen, kom er wel uit, bedankt voor het meedenken iig Lachen

Succes Haha!

tjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:46

Hallo
maak je niet druk, de bouw van het paard en de bespiering ( van de achterkant) heeft ook invloed of de lijn omhoog komt. Zelf heb ik al verschilende paarden gedaan met de dubbele lijnen ( zowel dressuur als springen) en er zitten gewoon paarden bij waarbij dit gebeurd. De lijnen los is geen optie want je moet contact houden, stelling vragen heeft geen zin als de buiten teugel er los bij hangt.
En wees gerust bij deze paarden die ik heb gedaan had het absoluut niks te maken met recht lopen, wegdrukken of lijnen te strak.
De enige tip die ik kan geven is hand wat lager houden en de lijn zo laag mogelijk door de singel laten lopen.

gr

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:40

Margreet schreef:
baudyh schreef:
Gewoon even de buitenlijn iets laten vieren.Dan zakt de lijn vanzelf weer en dan gewoon weer oppakken.

Niet dus. Al gooi ik 'm helemaal los, hij zakt niet. Anders was het ook geen probleem...
Nou ja, ik word hier ook niet echt wijzer, ik ga zelf nog wel eens wat puzzelen.

Gebeurt bij mij ook!
Ik merk op het moment dat de lijn onder haar staart kruipt, dat mijn paard haar kont aanspant,daarmee dus haar staart naar beneden duwt, en haar benen nog verder onder de massa schuift ..
Deze 3 handelingen van haar samen, maken dat de lijn muurvast onder haar kont blijft zitten ookal zou ik die lijn helemaal loslaten ..

Bij mij schuift de lijn dus onder haar kont op het moment dat zij haar staart over de lijn zwiept en de lijn er dus onder komt te zitten, ze raakt dan in paniek en klemt de lijn alleen maar vaster onder haar staart ..
Weet neit of je dat bij jou paard ook kunt zien?
*weet helaas alleen nog niet de oplossing van dit probleem Bloos *

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:26

Klopt. Hij raakt verder niet in paniek, maar klemt de lijn wel vast. Enige oplossing is halthouden en losmaken, maar dat is ook niet echt lekker werken...