VD en peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

VD en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:32

M'n paard heeft een peesblessure die nog wel even gaat duren. Maar nu vraag ik me soms af wat voor oefeningen ik beter wel en beter niet kan doen met de blessure. Ik heb hem tot nu toe alleen schudden bijgeleerd (ik oefen het één keer in de week ofzo dus het gaat niet zo snel, ik heb het nu iets van 4 keren geoefend en hij kan dit nu ook op alleen het stemcommando 'schudden'). Hiervoor kon hij de spaanse pas en een begin van de buiging (hij snapt nog niet dat hij zijn benen moet buigen en zijn rug moet inzetten dus de buiging gaat heel langzaam omdat hij nog steeds meer alleen zijn hoofd tussen zijn benen doet, maar voor zijn blessure begon hij net een klein beetje mee te buigen Lachen ). Maar die heb ik niet meer gedaan sinds zijn blessure...

Nu vroeg ik me af wat ik dus wel met hem kan doen. Dingen als schudden, knikken, flemen en andere dingen die hij alleen met zijn hoofd doet snap ik wel, maar zijn er nog meer oefeningen die niet schadelijk (kunnen) zijn voor zijn blessure? (het is linksvoor) Ook qua grondwerk: Wat voor oefeningen zou ik kunnen oefenen die onbelastend zijn voor zijn blessure...? En zijn die er uberhaupt? Kan ik ook in plaats van wandelen hem aan de lange lijnen laten stappen om de wandelingen wat afwisselender te maken? (hij vind wandelen niet zo heel leuk)

Voor het geval het relevant is nog uitleg over de blessure: Hij heeft erg veel gevochten van het voorjaar toen ik samen met hem 3 maanden op een stal heb gewerkt en daardoor is zijn pees overbelast geraakt. De pees is 1,5 maand geleden gescand en toen zou het 4 maanden - 1 jaar duren tot hij weer kon beginnen met wat stapwerk. Hij loopt nu in draf al wel beter dan in het begin maar nog niet helemaal goed, het doet nog wel pijn. (hij draaft en galoppeert ook in de wei uit zichzelf wel wat :| hoewel nu gelukkig minder sinds ik af en toe met hem ben gaan wandelen. normaal rent hij nl. nooit in de wei...)

Hopelijk kan iemand wat tips geven. Gelukkig doen we toch rustig aan dus een oefening leren kost ook vrij veel tijd, maar ik twijfel nu een beetje over wat ik wel en niet kan doen (ik doe nu dus uberhaupt niks belastends; alleen wandelen, poetsen, en ik heb hem dus alleen de schudden-oefening geleerd..) Vast bedankt. Lachen

Showpony

Re: VD en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:55

als je zeker wilt weten wat je en wat niet mag zou ik je veearts
of fysio (als je die hebt) raadplegen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:35

lange lijnen werk zou ik als ik jou was niet doen. Naar mijn idee is het altijd zo dat wanneer je paard een peesblessure heeft, je veel rechte stukken moet wandelen, over de verharde weg.. In de bak lukt dat je niet, ik weet niet in wat voor staat jouw bak is, maar ik zou het als ik jou was niet doen, de belasting lijkt me wat te groot dan.

Aangezien het linksvoor is, zou ik als ik jou was het eventjes alleen houden bij de kunstjes die je zelf al noemde, dus waarmee veel met het hoofd ed gedaan moet worden, zoals kusje, dingen vastpakken, flemen, enz. & het been eigenlijk niet nodig is. Je kan wel verder gaan met je basis.. dat moet denk ik wel kunnen.(in stap) Als je paard nog niet helemaal goed loopt in draf&galop zou ik dat ook niet doen, dat betekend gewoon dat het nog niet sterk genoeg is......

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:22

Ik bedoelde ook lange lijnen buiten over de straat, want ik doe inderdaad niks in de bak, alleen buiten wandelen en zo veel mogelijk rechtuit. (maar ondanks de nieuwe omgeving - hij is inmiddels verhuisd nl - vond hij dit na de tweede keer al niet zo spannend meer...)

Ik doe verder ook vrij weinig basis: Ik wil niet teveel bochten maken en wijken of achteruit lopen is ook wat teveel van het goede. Meelopen, halthouden, etc doet hij ook wel netjes dus de basis-dingen die ik kan doen tijdens het wandelen voor mijn gevoel kan hij al netjes.

Bedankt voor de tips. Lachen Showpony, bedankt, maar ik had het expres hier gepost. Ik denk niet dat mijn dierenarts veel kunstjes kent namelijk dus dan zou ik hem alles moeten gaan uitleggen... In principe staat hij op rust, ik wandel af en toe met hem en doe wat VD zodat hij zich ook mentaal gelukkig blijft voelen.

Ik had hem gelukkig nog niet zoveel dingen met z'n hoofd geleerd. Lachen Ik had zelf al schudden, knikken en iets vasthouden in mijn hoofd, maar inderdaad kunnen dingen als flemen en kus ook nog. En ik heb ook in mijn clickerboek over targettraining geleerd dus wie weet kan ik daar ook mee gaan oefenen. (tenslotte kost het begin vooral veel oefening en als hij het dan al kan als hij weer 'mag' is dat wel makkelijk.)