juist bosal set of troep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

juist bosal set of troep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:46

Morrie

Re: juist bosal set of troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:16

mijn ervaring met justwestern is dat het nooit troep is..... maar van bosals heb ik geen enkel verstand....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:59

Lastig te zeggen....
Misschien kan dit je verder helpen?
Citaat:
DE BOSAL (van het Spaanse woord voor snuit) is een neusstuk van gevlochten rawhide (dit is ongelooid leer) of leer met een rawhide binnenkant. de maat varieert van 5/16 inch (0.8 cm) breed tot 1 inch (2.45 cm) breed.
de ruwheid van het leer, gecombineerd met de stijfheid en de dikte van de bosal bepaalt hoe scherp de bosal is.
een goede bosal heeft een fijn geweven gedeelte daar waar het de neus aanraakt, naar beneden toe wordt het groffer, en komt het aan de benedenkant bij elkaar in een "heel knot" ...een grote knoop.
het gewicht van deze knoop werkt als balans om het geheel recht te laten hangen.

mecate

DE MECATE is een teugel gevlochten van paardenhaar, 22 feet (ongeveer 6,5 meter) het wordt om de bosal heen gewikkeld, voor een 10-foot teugel, en een 12-foot lead-rope. Als je rijd bind je het losse gedeelte aan je zadelknop vast. De mecate van het haar van de manen is het zachtste, en tevens duurste. meestal wordt het gevlochten van staarthaar, en er zijn ook katoenen mecates op de markt.
de brede en prikkende mecate voelt het paard goed tegen zijn nek aan, en is daarom een goede hulp voor het "neck-reining"

BOSAL PASSEN
de bosal hangt los ongeveer 2 cm boven de kin van het paard, er is 4 vingers ruimte tussen de neusgaten en de bosal.
als de bosal te hoog ligt hangt hij niet in balans, en is de kans groot dat je de huid van het paard beschadigd, en kan je de teugels niet meer geven/nemen zoals het hoort, want er is dan geen verlichting als de teugels loshangen
als hij te laag hangt verlies je de controle over het hoofd van het paard, en is er ook de kans dat hij z'n neus eruit kan trekken.
tussen de wikkels van de mecate en de kin van het paard moet je met gemak 2 vingers kunnen doen, dit is te herstellen met meer of minder wikkels om de bosal heen.
een bosal die te strak zit geeft het paard ook geen verlichting, met als gevolg dat hij z'n hoofd niet rustig houd.
de bosal moet op de brug van de neus rusten, niet tegen de kin aan, of tegen de wang aan.
als je aan de teugels trekt buigt de bosal halverwege de kaak naar achteren

het is een kwestie van passen en meten voordat je de ideale positie gevonden hebt

http://www.slidinghorse.nl/bosal/bosal.htm

Ik denk trouwens niet dat die mecate van paardenhaar is gezien de prijs. Het is aan jou of jij dat belangrijk vindt Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:33

Troep denk ik niet dat het is. Bestel zelf ook wel geregeld van die site en heb nog nooit slechte kwaliteit gekregen. Maar er is wel een heel groot verschil in afwerkingsgraad van bosals en mecates. Het hangt er wat van af. Wat wil je ermee doen, elke dag in de bak en op buitenritjes of wil je er gewoon af en toe eens mee in de bak of een buitenritje mee doen? Ik denk dat deze bosal eerder ruw afgewerkt zal zijn. Niet slordig en met scherpe puntjes maar gewoon niet zo fijn, dat heeft met het aantal wikkelingen van de rawhide te maken als ik het me goed herinner. Hangt er dan ook vanaf hoe gevoelig het velletje van je paard is! Je hebt bosals van 80€ en je hebt er wel over de 300€! Voor elk wat wils dus. En wat betreft de mecates, de goedkoopste zijn niet van paardenhaar, de minder goedkope zijn van staarthaar gemaakt en de duurste zijn van manenhaar gemaakt. Manenhaar is het aangenaamst omdat dat niet zo erg prikt aan je handen. En ook hierin is weer veel verschil qua kwaliteit. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:36

Een ruwe bosal kan voor wondjes op de neusrug zorgen...hoe smaller en fijner de repen rawhide waar mee gevlochten is, hoe zachter hij aanvoelt in de mensenhand, hoe minder kans je hebt op schuurplekken op de neus.
Je zou hem even vast moeten houden, maar deze lijkt me erg ruw afgewerkt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:12

Ik heb een tijdje terug een simpele bosal gekocht van Dubbeldun.
Het is een goedkope kunststoffen uitvoering met een niet-paardenharen mecate.

tot nog toe vind ik hem geweldig, er zit een bontje omheen wat lekker zacht op de neus ligt.
Mijn paardje reageerd er super op!