longeren met dubbele longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

longeren met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:34

ik longeer nu al een aantal jaar met de pessoa ongeveer eens per week.

ik wil nu graag eens wat anders proberen om te kijken of ik hem daar nog meer mee kan trainen. ik dacht zelf aan de dubbele longe.

mijn vraag is:
hoe gebruik je deze en wat heb je nog meer nodig,
wat voor oefeningen doe je ermee,
wat zijn jullie ervaringen,

alvast bedankt.

tjeu

Re: longeren met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:58

Wat mij betreft is longeren met de dubbele longeerlijn beter als de pessoa teugel. Met de dubbele lijnen kan je ""bijna" alles trainen als onder het zadel, het grote voordeel hiervan is dat je zelf kan zien hoe je paard reageert.
Het grote voordeel van de dubbele lijnen ten opzichte van de pessoa is dat je het tempo van je paard kan bepalen en makkelijk stelling kan vragen naar beide kanten. Bij paarden die wat verder zijn (Weet niet wat voor nivo je hebt) kan je paarden leren achterwaarts te gaan en zelfs het verzamelen is zeer goed te leren. Het longeren zelf lijkt op het rijden alleen zijn de teugels vervangen door lijnen en je benen door de zweep, de rest werk een beetje het zelfde. het makkelijkste is te beginnen in een longeercirkel.
Oefeningen die je kan doen zijn; tempo wisselingen, overgangen, stelling links en rechts
Voor het longeren heb je nodig 2 longeerlijnen (aan elkaar vast) longeer singel, hoofdstel en een zweep.

De 2 longeer lijnen gaan door de 2e ring van boven van je longeer singel( 2 lijnen door de bovenste gaat niet) dan door het bit
naar de onderste ringen aan beide zijkanten ( aan de ring onder de buik kan ook maar het stelling vragen is moeilijker)

Maar eigenlijk is het net als met veel dingen probeer het een keer en mochten er dan vragen zijn stel je die maar.

mvg tjeu

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:16

klinkt goed.

ik gebruik het longeren vooral om hem beter te leren ontspannen en zich beter te leren concentreren. dat lukt overigens al aardig.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 20:41

vandaag voor het eerste gelongeerd met dubbele longe.

het viel wel tegen, vond de lijn lang en zat me erg in de weg.

en gebruiken jullie hem achter de kont door of over de rug?

tjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:33

Ja de eerste keren zal het nog een beetje wennen zijn, maar het wordt makkelijker als je het vaker doet.
Over de lange lijnen daar heb ik niet zoveel voor, want ik zit er zelf ook wel eens mee maar probeer je paard zo ver mogelijk van je af te houden zodat het stuk wat over is niet al te groot word.
En met het longeren is het de eerste keren het beste om het over de rug te doen, het paard kan dan wennen aan de manier van longeren en voor jezelf is het ook makkelijker want je kan hem laten lopen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij in de lijn gaat staan.

mvg tjeu

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:09